handdator

Visa fullständig version : Golf IV -98, problem med kylare och klimatanläggning



Pepper
2018-06-21, 20:35
Hej. Jag vet inte om mina två problem hänger ihop med varandra, men problem nr 1 gjorde att jag upptäckte problem nr 2.

Bilen det gäller är en Golf 1,6 -98.

En dag tändes varningslampan som meddelande att kylningen inte var som den skulle.
Efter att motorn svalnat kollade jag kylarvätskan, och den var en bit under minimum-strecket. Om jag fattat rätt ska den inte kunna dunsta eller förbrukas, utan om den försvinner betyder det en läcka.

Hur som helst. I med ny vätska och ut på en provtur. Och här dyker problem nr 2 upp.
Om jag har klimatanläggningen igång så droppar det någonstans kring området jag fotograferat. (till vänster om höger strålkastare)
Stänger jag däremot av klimatanläggningen håller sig allt torrt.

Hänger de här två sakerna ihop, eller är det bara en slump att kylarvätskan försvinner samtidigt som något droppar när klimatanläggningen är igång?

Och fråga två; några bra tips på hur jag ska åtgärda problemen?

Mvh
Micke

10122

Megapolaren
2018-06-25, 10:07
Bilden visar en del som hör till AC-systemet. När ACn går bilas en hel del kondens på grund av den stora temperaturskillnaden. Det gör att det droppar eller till och med rinner vatten från delar som hör till systemet. Inget farligt eller något att oroa sig över. Min bil lämnar blöta fläckar efter sig när det är varmt ute :)

Detta har dock inget alls att göra med kylarvätskan, det är två separata system. Om bilen förlorar kylarvätska kan det bero på många olika orsaker. Det kan t.ex. vara en vanlig läcka, eller så kan det vara en dålig topplockspackning som gör att vattnet kokar bort. Att lite kylarvätska försvinner över tid är nog ok, men om du löpande behöver fylla på så bör bilen tittas till på verkstad.

pudas
2018-06-25, 10:49
Rent allmänt så ska ingen kylvätska försvinna om allt är tip-topp i systemet. Ett läckage kan vara litet, så litet att inga pölar bildas, utan det pyser ut som ånga. Ett tipps kan vara att leta efter avlagringar som ser ut som ett vitt pulver runt eller i närhet av läckage stället, intorkad glykol!
På min Golf-5 TSI finns det ett antal Y-kopplingar i klen dimension som helt klart inte håller högsta Tyska kvalitet! Det bildas små sprickor i plastmaterialet efter några år. Helt riktigt som "Megapolaren" skriver om vattenpölen under bilen: Helt i sin ordning. Det visar att ACn fungerar!

Pepper
2018-06-25, 21:37
Tackar för svaren. Då kan jag iallafall se droppandet som helt naturligt och istället koncentrera mig helt på kylaren och dess omgivning :-)