handdator

Visa fullständig version : Passat b7, motorbromsar i backar?



Bowen
2018-06-17, 18:29
Märkte en sak vid en långkörning jag inte tänkt på förr.
När jag körde ner för långa nedförsbackar varvade motorn mer, dvs motorbromsar istället för att växla upp.

Skall det funka så?
Aldrig märkt det innan.

Är en alltrack.

fear50
2018-06-18, 11:25
Frirullningsfunktionen har du den i så skulle den rulla helt fritt. Jag kör med den det är ju perfekt då spar man bränsle lite.

candyweiss
2018-06-18, 11:57
Märkte en sak vid en långkörning jag inte tänkt på förr.
När jag körde ner för långa nedförsbackar varvade motorn mer, dvs motorbromsar istället för att växla upp.

Skall det funka så?
Aldrig märkt det innan.

Är en alltrack.
Adaptiv farthållare?

Fredrix
2018-06-18, 12:20
Så blir det, släpper du gasen så motorbromsar den. Vid extremfall kan jag tänka mig att den växlar upp för att inte få för högt varv. För att få få frirullning behöver du lägga den i eco-läge.


Adaptiv farthållare?
Med farthållaren i så skulle den väl inte varva mer?
Varvar den mer så ökar den farten och då går väl bromsen i för att inte överskrida satt hastighet?

candyweiss
2018-06-18, 14:27
Med farthållaren i så skulle den väl inte varva mer?
Varvar den mer så ökar den farten och då går väl bromsen i för att inte överskrida satt hastighet?
Förstår inte riktigt vad du menar.

Fredrix
2018-06-18, 14:52
Nej, de var mitt fel.
Tog för givet att ACC var standard, men såg att det fanns som tillval.

Bowen
2018-06-18, 15:19
Nej det är ingen adaptiv farthållare, så den bromsar inte, men jag märker att i brantare backar håller den mot med växellådan, om jag släpper gasen, kanske har det varit så jämt. Men har aldrig reflekterat över det, tycker att den vanligtvis skulle växlat upp med varvtalen typ.