handdator

Visa fullständig version : Vad drar era GTI 5:er



Fredrick
2007-09-25, 21:35
Min GTI -07 drar ca 8.5L/100km per tank vid blandad körning och med en hel del full gas på 2:an 3:an 4:an och även 5:an och 6:an

Har fått den att dra 7.5L/100km per tank blandad körning som bäst men då helt utan hastiga accelerationer :)

Har aldrig hamnat över litern, och då kör jag ganska hårt bitvis... :D

Jag hade tidigare en törstig volvo som alltid låg på över litern ovadsett hur man körde och den hade samma antal hästkrafter, dock så upplever jag GTI´n som mycket piggare och skillnaden i bränsle förbrukning är ju enorm tycker jag...

Barbapappa
2007-09-25, 22:17
Fattar inte hur ni lyckas få era bilar att gå så billigt, hur kör ni egentligen. ;-D
Så uppfattade jag inte förbrukningen när jag provkörde mk5 gti'n sist, då kollade jag väl i.o.f.s. på färddatorn. ;-)

Fredrick
2007-09-25, 22:19
Mina uppgifter är baserade på färddatorn....

Barbapappa
2007-09-25, 22:21
Mina uppgifter är baserade på färddatorn....
Ok. :-) Manuell låda var det på den jag provade och jag var inte impad av förbrukningen på den minns jag även om jag inte minns exakt hur mycket den drog då.

JWO
2007-09-25, 22:23
När jag körde hem från Bugrun då snittade min bil 0.65 på displayen viserligen hade jag farthållaren på 100 km/h på rak motorväg.. men det är hyggligt ändå tycker man! Körde då med 17" hjul och V-tech steg 1
Annars ligger man runt 0.8 lugn körning, det är överkomligt det också!

Fredrick
2007-09-25, 22:27
Jag har också manuell låda på min... :)
Jag är kanon nöjd med förbrukningen med tanke på att bilen ändå har 200HK och kan köras lite tufft med godkännd förbrukning...

VW har gjort ett bra jobb med FSI motorn, någon som vet hur den fungerar igentligen? vad är det som får den att dra så lite?

Barbapappa
2007-09-25, 22:30
Annars ligger man runt 0.8 lugn körning, det är överkomligt det också!
Låter ju skitbra, men om man pressar den mer då? De små motorerna jag alltid har får man ju ligga på och köra lite mer 'aktivt' för att det ska hända nåt med en förbrukning som inte är på topp som följd. Kul, men dyrt. ;-)

bighen
2007-09-25, 22:33
Ja hur kör ni egentligen? ;)

Har aldrig kört min under litern, ligger oftare på 1.1 l/mil eller mer i snitt på en tank. Men kör väl mest i stan och motorväg i typ 130-140. Ligger man på farthållaren i 70 så drar den ju typ ingenting, men man vill ju komma fram någon gång oxå...

Fredrick
2007-09-25, 22:36
Ja hur kör ni egentligen? ;)

Har aldrig kört min under litern, ligger oftare på 1.1 l/mil eller mer i snitt på en tank. Men kör väl mest i stan och motorväg i typ 130-140. Ligger man på farthållaren i 70 så drar den ju typ ingenting, men man vill ju komma fram någon gång oxå...

Vad har du för årmodell?

wolfbane1967
2007-09-25, 22:48
Ja hur kör ni egentligen? ;)

Har aldrig kört min under litern, ligger oftare på 1.1 l/mil eller mer i snitt på en tank. Men kör väl mest i stan och motorväg i typ 130-140. Ligger man på farthållaren i 70 så drar den ju typ ingenting, men man vill ju komma fram någon gång oxå...

Instämmer!

Marcus
2007-09-25, 22:52
FSI/Fuel Stratified Injection:

http://de.wikipedia.org/wiki/Schichtladung

adis
2007-09-25, 23:04
Ok, jag har ingen GTI men kör Passat med samma motor. Därför kommer jag inte att jämföra förbrukningen på respektive bilar.

Jag körde med full tank från Helsingborg i sommras och enligt färddator drog bilen fullastad 0,74 l/mil och när jag åter tankade bilen och sedan räknade om drog den 0,72 l/mil.

Det är kanske ingen kvalitativt sätt att mäta men min bilen drar alltid något mindre enligt matematiskt uträkning än vad färddatorn visar.

Wargen023
2007-09-25, 23:39
Min drar normalt 0,9 blandad körning med många korta sträckor. Kör jag längre ligger den på 0,75 utan att köra med ägg under pedalen. Tycker inte förbrukningen är särskilt hög framför allt drar den relativt lite även om man gasar mycket.

Basti
2007-09-26, 00:45
min drar runt litern,ingen skillnad med eller utan trim, har c:a 2 mil till jobb, några centiliter mindre men mycket tystare med vinterdäck:)

DPC
2007-09-26, 08:37
Efter drygt två års körning så har jag följande underlag: blandad körning 8.7 l/100 km vintertid och 9.2 l/100 km sommartid med medeltung fot och relativt korta körsträckor. Långtursförbrukningen beror direkt av hur fort man åker, en fjällresa (relativt långsamt medelhastighet enl färddator drygt 100 km/h) slutade på 6.8 l/100 km, medan en snabbare europatripp slutade på 9.0 l/100 km.

Receptet för den effektiva motorn bygger på flera koncept. Direktinsprutningen medger en för turbomotorer mycket högt kompressionsförhållande 10.5:1, vilket leder till en hög termisk förbränningsverkningsgrad. Audi som utvecklat motorn har valt en liten avgassamlarvolym med åtskilda grenrör och en turbo vars turbin har dubbla inlopp. Tack vare den konfiguration så stör inte cylindrarna varandras gasväxling och pulsenergin kan också tas om hand. Fördelar är framförallt en mycket god renspolning av restgaser från samtliga cylindrar, vilket ger mer plats för frisk komprimerad luft. Sedan så skapar turboöverladdningen ett postivt tryckförhållande över motorn som alltid för med sig positiva effekter. Sedan så har motorn variabla ventiltider, både på avgas och insug som ger möjligheter att i alla lägen ge en god gasväxling. Värt att nämna är att man dock inte nyttjar skiktad förbränning på denna motor, trots att den heter FSI, vilket man istället endast förknippar med direktinsprutning kort och gott.

pa_forsgren
2007-09-26, 11:48
Efter drygt två års körning så har jag följande underlag: blandad körning 8.7 l/100 km vintertid och 9.2 l/100 km sommartid med medeltung fot och relativt korta körsträckor. Långtursförbrukningen beror direkt av hur fort man åker, en fjällresa (relativt långsamt medelhastighet enl färddator drygt 100 km/h) slutade på 6.8 l/100 km, medan en snabbare europatripp slutade på 9.0 l/100 km.

Receptet för den effektiva motorn bygger på flera koncept. Direktinsprutningen medger en för turbomotorer mycket högt kompressionsförhållande 10.5:1, vilket leder till en hög termisk förbränningsverkningsgrad. Audi som utvecklat motorn har valt en liten avgassamlarvolym med åtskilda grenrör och en turbo vars turbin har dubbla inlopp. Tack vare den konfiguration så stör inte cylindrarna varandras gasväxling och pulsenergin kan också tas om hand. Fördelar är framförallt en mycket god renspolning av restgaser från samtliga cylindrar, vilket ger mer plats för frisk komprimerad luft. Sedan så skapar turboöverladdningen ett postivt tryckförhållande över motorn som alltid för med sig positiva effekter. Sedan så har motorn variabla ventiltider, både på avgas och insug som ger möjligheter att i alla lägen ge en god gasväxling. Värt att nämna är att man dock inte nyttjar skiktad förbränning på denna motor, trots att den heter FSI, vilket man istället endast förknippar med direktinsprutning kort och gott.

Lånar tråden;
Skrev ett inlägg för några veckor sedan angående FSI, fick inget svar men du kanske vet?
Enligt ett svar i ViBilägare på en fråga så skrev VW presschef (tror jag) att man övergav FSI-tekniken 2005 i alla bilar utom 4motion. Varför har man kvar tekniken i 4motion ??? (menar alltså 2.0FSI-motorer)

/Pär

DPC
2007-09-26, 16:19
Enligt vad jag vet så användes skiktad insprutning endast till 2.0 FSI monterad i Audis bilar (har för mig att det endast var A4 som hade den motorn). Tekniken användes fram till 2004 och finns mig veteligen inte i någon av VW bilar. Dyr kostnad, uteblivna fördelar och tveksam hållfasthet fällde konceptet den gången. Nu nyttjar dock BMW:s nya DI-motorer denna teknik. Med nya bättre injektorer, effektivare NOx-lagrande kat mm så kanske det kommer att fungera väl denna gång.

onk
2007-09-26, 17:16
Vill inte sabba stämningen här nu, men turbobilar drar inte mkt när man kör lugnt:)

Hade en s**b 9000 2,3T för nått år sen. 200 hk i den oxå, gick att köra 0,65 på landsväg om man tog det vääldigt lugnt.
Då är den motorn ändå 15 år äldre än vw´s:)

Men det är ju kul att dom äntligen har lärt sig göra bra turbomaskiner!

JWO
2007-09-26, 17:17
Låter ju skitbra, men om man pressar den mer då? De små motorerna jag alltid har får man ju ligga på och köra lite mer 'aktivt' för att det ska hända nåt med en förbrukning som inte är på topp som följd. Kul, men dyrt. ;-)

När man pressar fullt under ett tag har jag aldrig sett snittet ligga mer än 1.8 faktiskt...då t.ex. när man kör race då är det 0-170 km/h några ggr...

DPC
2007-09-26, 17:30
Vill inte sabba stämningen här nu, men turbobilar drar inte mkt när man kör lugnt:)

Hade en s**b 9000 2,3T för nått år sen. 200 hk i den oxå, gick att köra 0,65 på landsväg om man tog det vääldigt lugnt.
Då är den motorn ändå 15 år äldre än vw´s:)

Men det är ju kul att dom äntligen har lärt sig göra bra turbomaskiner!

Under samma förutsättning (lugn landsvägskörning) förbrukar 2.0TFSI 15 % mindre bränsle än nämnd motor (bättre BSFC, mindre PMEP). Du har rätt i att turbobilar drar lite bränsle vid lugn körning och jag kan fylla i att det gäller i nästan alla lägen då man dels drar nytta av annars bortkastad energi i avgaserna för att skapa en bättre gasväxling och en mindre motorstorlek med samma styrka som ger mindre parasitförluster.

Sedan så kan jag ju inte låta bli att beklaga att Saab blivit akterseglade de senaste åren med sina turbomotorer. Förbrukning och framförallt respons är bedrövlig på dess motorer.

onk
2007-09-26, 17:59
DPC: Precis, responsen är hemsk. Därför jag inte stog ut med den.

Vid minsta lilla uppföra var den stendöd om man hade för hög växel:/
Hoppas dom har utvecklas sedan dess annars är det illa...

bighen
2007-09-26, 21:59
Vad har du för årmodell?

2006 med DSG

Premis
2007-09-26, 22:09
har inget dra på min så den drar inget ....

Nä men .. blandat körning ungefär 0.85. Har haft nere den i ~0.65 när jag mest pendlade landsväg.

Gradin
2007-09-30, 18:26
Min -06 med DSG brukar ligga på 1.2 ungefär när jag kör mestadels i stan. Kör mest korta sträckor också. Trodde först att min färddator visade fel när den brukar stå på 0.8 ungefär, men det står ju 0.8 km/l och inte l/km.

Basti
2007-09-30, 18:33
Min -06 med DSG brukar ligga på 1.2 ungefär när jag kör mestadels i stan. Kör mest korta sträckor också. Trodde först att min färddator visade fel när den brukar stå på 0.8 ungefär, men det står ju 0.8 km/l och inte l/km.


Tror man kan ändra detta i inställningarna i färddatorn.

Aero++
2007-09-30, 19:05
Golf 5 GTI Mtm steg 1

230 mil mest landsvägskörning dock ca 15-20 stadskörning Sweden-Hallstahammar-Bosnien-Prijedor 0.73 låg färdatorn på under hela 230 mil,jävligt nöjd vart man med förbrukningen.

Mvh

R.S
2007-09-30, 19:23
Har en 2005'a (ej DSG). Ligger på 0.9 l/mil eller strax under vid blandad körning. Kör med V-Tech Steg 1 och trycker ofta på rätt bra :-).

foffa2002
2007-09-30, 19:29
tror inte att själva chipningen ger något.
Förutom de test roto-test gjort på tex BSR och turbocenter mfl så är det ju 2 saker som begränsar.


1:Du kan aldrig köra snålare än lambda 1 ....mappa den snålt = den hamnar fortfarande efter 2 dagar i lambda 1 vid delgas.

2:Du har brutalt mycket förtändning orginal och bilen är ju redan mappad för 98oktan från fabrik.
Dvs de 1-2grader förtändning som du MAX kan kräma på på delgas ger +-0 när det kommer till att mäta hur mycket mer "effektiv" förbränning du fått.


Men det är ju förbannat fint att bilen är såpass snål med 200hk från fabrik ur 2.0L

Basti
2007-09-30, 19:38
tror inte att själva chipningen ger något.


Nu är "Mr. Positiv" igång igen, vad menar du nu? effekt eller bränsleförbrukning?? du talar ofta i gåtor....

Aero++
2007-09-30, 19:39
Nu är "Mr. Positiv" igång igen, vad menar du nu? effekt eller bränsleförbrukning?? du talar ofta i gåtor....

Ha ha,Håller med dig faktiskt.Förstår inte vad hans text handlar om ,ta det på Svenska foffa2002 :)

Mvh

emilson
2007-09-30, 19:45
Ha ha,Håller med dig faktiskt.Förstår inte vad hans text handlar om ,ta det på Svenska foffa2002 :)

Mvh

Han menar väl att att om du har chippat bilen att det inte har någon inverkan på bränsleförbrukningen. Snarare du som borde lära dig svenska;)

Aero++
2007-09-30, 20:00
Han menar väl att att om du har chippat bilen att det inte har någon inverkan på bränsleförbrukningen. Snarare du som borde lära dig svenska;)

Ok puss och kram Emil,hör av dig när du lär dig stava Sverige med stor första bokstav ;)

Foffa

Du har oftast rätt men i detta fall inte.Har jag en bil som jag kör i 1 år och sen chipar jag den och kör på samma sätt som innan och märker efter massor av tester att bränsleförbrukning ligger lägre,hur kan du vara så säker på att det inte kan påverkas ?

Kör man normalt så påverkas jag är 100 på och du kan som vanligt komma och säga motsats men jag vet hur det är i verkligheten.

Mvh

emilson
2007-09-30, 20:18
Ok puss och kram Emil,hör av dig när du lär dig stava Sverige med stor första bokstav ;)



Haha=)

foffa2002
2007-09-30, 20:54
Ok puss och kram Emil,hör av dig när du lär dig stava Sverige med stor första bokstav ;)

Foffa

Du har oftast rätt men i detta fall inte.Har jag en bil som jag kör i 1 år och sen chipar jag den och kör på samma sätt som innan och märker efter massor av tester att bränsleförbrukning ligger lägre,hur kan du vara så säker på att det inte kan påverkas ?

Kör man normalt så påverkas jag är 100 på och du kan som vanligt komma och säga motsats men jag vet hur det är i verkligheten.

Mvh

Problemet med Motronic är att du inte kan frångå lambda 1.
Dvs du kan inte köra snålare då styrenheten kör request på 14.7:1 på delgas
Det går enkelt att se request i vag-com på både delgas och fullgas.
Men fullgas är en helt annan sak och där kan du självklart frångå lambda 1.

Men det jag vill säga är att du inte kan mappa snålare på själva bränsletabellen.


Då är vi tillbaka på förtändning.

Förtändningen är fruktansvärt hög redan på orginal.
Det är ju skälet till att vissa har spikat sönder på tex 95oktan på helt orginal bilar.

På en bil mappat för 95 oktan kan du självklart kräma på en 2-3grader och få en knappt mätbart högre effektivitet.

Men på en bil mappad för 98 redan från fabrik med ev 1-3 grader knock retard redan utan chip så är det inte mycket att göra.

Dvs du kan inte lägga mer förtändning på delgas och då kan du inte få det lilla extra och höja effektiviteten.

Marcus
2007-09-30, 21:00
Ok puss och kram Emil,hör av dig när du lär dig stava Sverige med stor första bokstav ;)

Foffa

Du har oftast rätt men i detta fall inte.Har jag en bil som jag kör i 1 år och sen chipar jag den och kör på samma sätt som innan och märker efter massor av tester att bränsleförbrukning ligger lägre,hur kan du vara så säker på att det inte kan påverkas ?

Kör man normalt så påverkas jag är 100 på och du kan som vanligt komma och säga motsats men jag vet hur det är i verkligheten.

Mvh

Sverige stavas alltid med versalt S. Svenska (huvudspråket i Sverige) stavas alltid med versalt S i början av mening och med gement s i andra fall.

emilson
2007-09-30, 22:10
Sverige stavas alltid med versalt S. Svenska (huvudspråket i Sverige) stavas alltid med versalt S i början av mening och med gement s i andra fall.

Bra då vet vi=)

Aero++
2007-09-30, 22:24
Då är vi tillbaka på förtändning.

Förtändningen är fruktansvärt hög redan på orginal.
Det är ju skälet till att vissa har spikat sönder på tex 95oktan på helt orginal bilar.

På en bil mappat för 95 oktan kan du självklart kräma på en 2-3grader och få en knappt mätbart högre effektivitet.

Men på en bil mappad för 98 redan från fabrik med ev 1-3 grader knock retard redan utan chip så är det inte mycket att göra.

Dvs du kan inte lägga mer förtändning på delgas och då kan du inte få det lilla extra och höja effektiviteten.


Det förstår jag,men är bilen mappat efter 98 oktan och tankar man som i mitt fall 100 oktan via Tyskand-Österikke-Slovenien-Kroatien så ska bränsleförbrrukning vara mindre och det har varit det.Helt annan femma om bilen är från början mappat efter 98 oktan och körs även med chip på 98 oktan.

Sen får du tänka att när det gäller bränsleförbrukning så spelar roll oxå vridmoment men mer vridmoment jobbar motor lättare.

Mvh

foffa2002
2007-10-01, 10:35
Det förstår jag,men är bilen mappat efter 98 oktan och tankar man som i mitt fall 100 oktan via Tyskand-Österikke-Slovenien-Kroatien så ska bränsleförbrrukning vara mindre och det har varit det.Helt annan femma om bilen är från början mappat efter 98 oktan och körs även med chip på 98 oktan.

Sen får du tänka att när det gäller bränsleförbrukning så spelar roll oxå vridmoment men mer vridmoment jobbar motor lättare.

Mvh

Mer vridmoment = mer hk = mer bränsle behövs
Din formel fungerar inte ;)