handdator

Visa fullständig version : Minsta fälgen med G60 bromsar?



Krille
2007-09-25, 21:15
Som topic:

Vilken är den minsta fälgen jag kan ha på min Golf 2 om jag byter till G60 bromsar fram?
Har nämligen inte så mkt pengar eftersom man går i skolan fortfarande.. kan jag fortfarande ha mina 15" fälgar?

Manny
2007-09-25, 21:19
Som topic:

Vilken är den minsta fälgen jag kan ha på min Golf 2 om jag byter till G60 bromsar fram?
Har nämligen inte så mkt pengar eftersom man går i skolan fortfarande.. kan jag fortfarande ha mina 15" fälgar?

15" är det minsta som går!

Quattro_mannen
2007-09-25, 21:20
Visst, det går bra me 15" fälgar på 280mm bromsar...

john1
2007-09-25, 21:20
Japp 15" ska gå finfint..!

john1
2007-09-25, 21:21
haha, så det kan gå!

Manny
2007-09-25, 21:22
haha, så det kan gå!

många snabba svar samtidigt hehe

Krille
2007-09-25, 21:23
Okej, Tackar för dom snabba svaren! :D

Får se hur det blir, ska besiktiga först innan jag byter..
det är inga broblem med besiktningen när man byter va?

Manny
2007-09-25, 21:25
Okej, Tackar för dom snabba svaren! :D

Får se hur det blir, ska besiktiga först innan jag byter..
det är inga broblem med besiktningen när man byter va?

i teorin ska man väl regga om, men i praktiken är det ingen som bryr sig, tvärtom bara bättre med bättre bromsar.

Krille
2007-09-25, 21:30
Jo precis! Men dom har ju sina konstiga bestämmelser ibland...
Måste man ha adaptrar till dom oken?
Eller tar man hela "grejen" (vad det nu heter) som oket sitter på, från en G60 också?

Manny
2007-09-25, 21:33
Jo precis! Men dom har ju sina konstiga bestämmelser ibland...
Måste man ha adaptrar till dom oken?
Eller tar man hela "grejen" (vad det nu heter) som oket sitter på, från en G60 också?

"spindel" kallas det, vet inte hur det fungerar med adaptrar på mk2, jag har såna på min mk1 iaf o där går det bra.

Är din bil nyare än -90 (tror jag) så ska oken passa rätt på, på äldre måste spindeln bytas.

Denna information är jag inte helt hundra på så viss reservation för fel finns det.

Krille
2007-09-25, 21:47
"spindel" kallas det, vet inte hur det fungerar med adaptrar på mk2, jag har såna på min mk1 iaf o där går det bra.

Är din bil nyare än -90 (tror jag) så ska oken passa rätt på, på äldre måste spindeln bytas.

Denna information är jag inte helt hundra på så viss reservation för fel finns det.

Nja, är det spindeln? Jag menar den man kan lägga bromsklossarna på, den som glidbultarna sitter i.. den går ju att skruva bort.. är det inte bara att byta den och ta från G60? eller måste man byta hela spindeln också?
isf var det ett jäkla jobb, som kostade mera pengar än vad jag trodde :P
Har ju en -87.. :(

Manny
2007-09-25, 21:50
Nja, är det spindeln? Jag menar den man kan lägga bromsklossarna på. den går ju att skruva bort.. är det inte bara att byta den och ta från G60? eller måste man byta hela spindeln också?
isf var det ett jäkla jobb, som kostade mera pengar än vad jag trodde :P
Har ju en -87.. :(

då är det bromsokshållaren du menar.

mät de olika hålen på de olika hållarna så ser du om det skiljer, för din skull hoppas jag att jag har fel :D

Men byter du oken så MÅSTE du iallafall byta huvudcylindern med men det har du säkert redan koll på.

Eller du kanske skulle använda orginaloken med större skiva bara?

Krille
2007-09-25, 21:54
Ja precis!
Jag har ju inte grejerna än så kan inte mäta.. tänkte planera lite först innan jag köper grejer och det inte passar :P

Jahaja så det var ett måste... suck.. jag har bara hört att det är bra att göra det, inte ett måste :P

Skulle helst ha större ok också.. men det kanske inte behövs det heller? :D

Som sagt, jag är inte så high på det här ännu! :D

Junfors
2007-09-25, 23:37
Det finns även en compomotive 14" fälg som ska gå över 280mm bromsarna, kommer ej ihåg vilken det var bara men det spelar ju kanske mindre roll om du ändå ska ha 15".

Krille
2007-09-25, 23:41
Det finns även en compomotive 14" fälg som ska gå över 280mm bromsarna, kommer ej ihåg vilken det var bara men det spelar ju kanske mindre roll om du ändå ska ha 15".

Okej, nja mindre fälg vill jag inte ha! Tänkte mest på att jag inte har råd och köpa större och har 15 nu :)

Edit:
Är det någon som bytt till G60 bromsar så kan du gärna förklara precis allt du gjort för att få det att funka! Så jag får lite mer hum om hur jag ska lösa detta :)

Krille
2007-09-26, 18:30
Nuu kom jag ju på! bromsoks hållaren går ju inte att skruva bort fram! så du hade ju aldelles rätt manny, att man måste byta spindeln.. suuck :P
Någon som har en aning om hur mkt en ny spindel kostar?

Sergey
2007-10-01, 03:13
Hej, tänkte bara säga att det är inte 100% säkert att 15" fälgar passar. Vissa modeller går inte... Inte 16" heller.

Stor ET då tar det fast. Kompis hadde först Keskin KT3 9x16 med ET 25 och gick inte, sen bytte till KT1 9x16 med ET15, inga problem.

Jag hittade G60 spindel o bromsgrejer från bilskrot för 1000kr i januari.

Sn00k
2007-10-01, 05:22
hmm.. din bil är en 87:a.. dvs då har du 17mm spindelleder.. dessa lär bytas till 19mm.
det är nämligen så att orginalspindlarna du har är 17mm(upp till ~89), och alla g60 är 19mm.
det du behöver därutöver är två kompletta spindlar, antingen gti 16v 89>.. som har 256mm bromsar och separata ok-sadlar.. eller G60.. även vr6:ans funkar, men då lär du byta naven och hjullager i samma veva.. ifrån 5-bults till 4:a.
golf/corrado/passat, samma/lika.. många passater har bra spindlar att plocka.. finns gott om dom på skrotarna.
bromsokshållarna(ok-sadlarna) till dom spindlarna behövs givetvis..
oken givetvis.. finns 2 märken på dessa.. lucas och girling..(stavas..??).. skiljer 2mm på kolvstorleken har jag för mig.. spelar mindre roll ur funktions-synpunkt.

huvudbromscylindern är inte ett måste att byta.. har själv åkt två olika bilar med mindre, en med cl-cylinder och en med gti 16v cylinder, funkat kanon.. kan inte säga att bromsarna skiljde sig så mycke ifrån orginal G60in jag hade.

broms-slangarna på oken är jag inte helt 100 på, men har för mig det passar rakt på.

ang fälgar.. 15" och uppåt.. ET35 som gäller på G60.. övriga golf II ET38.. finns vissa 14" som passar precis som någon ovan nämnde.
Börjar man laborera med lägre ET ska man veta att det påverkar vägegenskaperna väldigt mycke och sliter märkbart mer på hjullager mm.. ET under 35 resulterar i att däcken spårar och man får brottas lite med ratten.. eller mycke.. och över 35 så vill bilen gärna kana.. känns lite som att däcken försvinner under bilen vid kraftiga kurvtagningar.. så det påverkar styrgeometrin en hel del.

Krille
2007-10-01, 16:59
Okej, tackar så mycket! Väldigt bra förklaring! :) Nu är det nog skroten nästa som gäller ;)

Sn00k
2007-10-01, 21:10
liten rättelse av vad jag själv skrev här på morgonkvisten.. väldigt tidiga vr6:or har samma/lika spindel.. 92-93.. sedan har alla därefter plus-chassie, som inte passar nå vidare.

Krille
2007-10-01, 22:24
Okej, får se om man hittar något användbart på skroten! :)