handdator

Visa fullständig version : Knackande tomgång Polo GTI 6R



Nitrax
2018-06-03, 09:37
Min Polo GTI från 2012 har ojämn tomgång när den är kall. Det knackar också ungefär som en diesel. Går över efter en minut, någon ide om vad det är?

pudas
2018-06-03, 11:05
Svårt att säga, många fel kan generera detta symptom. Dåliga tändstift, tändspolar, läckor, dåliga spridare, givare, mm men även skador inne i motorn. Systematisk felsökning är vad som gäller, börja med att kolla ev felkoder.

Nitrax
2018-06-03, 19:51
Svårt att säga, många fel kan generera detta symptom. Dåliga tändstift, tändspolar, läckor, dåliga spridare, givare, mm men även skador inne i motorn. Systematisk felsökning är vad som gäller, börja med att kolla ev felkoder.

Inga felkoder. Jag testar kolla tändstiften. Blir det värre får väl bilmecken kika på den.

Megapolaren
2018-06-04, 09:47
Om den knackar initialt men det går över efter nån minut skulle ju kunna tyda på dåligt oljetryck eller problem med kamkedjan.
Motorn i 6R GTI är känd för att vara känslig i allmänhet, jag skulle inte köra en meter till utan bege mig direkt till verkstad.

Att nya tändstift skulle lösa problemet verkar rätt otroligt.

Nitrax
2018-06-11, 14:13
Problemet är löst!

Den började även feltända efter att motorn var varm, vid stort gaspådrag, så jag plockade ut tändspolarna och blåste rent allt med tryckluft. Nu går den som en klocka, var antagligen fukt eller skräp i tändspolarna (det var ganska "dammigt" där).

Tändstiften såg rätt slitna ut så jag kommer nog att byta dom också, "bara för att". I övrigt verkar jag ha en 6R GTI som inte drar en droppe olja, det är jag glad för :)

Megapolaren
2018-06-11, 17:08
Problemet är löst!

Toppen!

När jag nu läser mitt eget inlägg igen inser jag att jag borde vare lite mindre kategorisk angående tändstiften. När man läser om motorn i tyska forum är det många som är noga med betydelsen av fräscha stift för att få en problemfri gång. Jag är kanske färgad av att jag själv hade motorproblem med familjens tidigare GTI 6R.