handdator

Visa fullständig version : Byta styrbox, Lär det va lika box nummer?



boonzo
2018-05-23, 21:15
Tjena!

Har en Caddy 1,4 ifrån 2001 som jag kulle behöva byta styrbox i och funderar om man lär ha tag i en med lika boxnummer eller om man kan ta ifrån vilken Caddy 1,4 ifrån 2001 som helst?

Tänker främst på om det blir problem med startspärren om man tar en styrbox med annat nummer och att den då eventuellt lär kodas om? Eller har startspärren en "egen" box som inte är beroende av själva styrboxen?

Någon som vet? :)

Mex165
2018-05-23, 23:20
Den skall ha samma HW nummer för att fungera med din motor.
SW är inte lika noga om du skall klona, men fungerar bäst med samma.
Sök på det HW du har på din box med "Immo" i texten så ser du direkt, men den har säkert immo2 eller kanske immo3...

Hur som så behöver den säkert kodas och startspärren (immo) må ordnas för att den skall starta...

Varför skall du byta ECU?

Kan klona dom åt dig, men jag bor i Norge och ska inte till Sverige förrän till "sommaren"...
Har du något med turbo så kan jag optimera den också ;)

boonzo
2018-05-24, 20:30
Tack så mycket för svar!
Jag köpte en caddy nästan gratis som bara vägrade starta en vacker dag.
Märkte att soppa pumpen inte gick när man vred på tändningen så testade å tvångsmata soppa pumpen och då funkade den, tänkte då först om det va hall givaren som gjorde så att inte pumpen kom igång, men icke. Testade även å byta den där "säkringsboxen" som sitter på batteriet, bytte även säkring och relä till pumpen.. men icke. Tänkte om det kanske va startspärren som jävlades men då ska det väll lysa nån gul lampa på instrumentpanelen?

Tog sedan och satt i en OBD2 läsare och den hittade ingen ECU, därav funderingar på om styrboxen kanske är kass?
Ska även testa å byta vevaxelgivaren innan jag letar efter en exakt lika box.. Annars får den bli reservdelsbil :P

Mex165
2018-05-25, 08:41
Kolla så det verkligen inte är en säkring (alternativt dålig jord). Mät vid ECU...

Har reparerat några ECU'er som haft kall-lödningar, men oftast är det kontakten till ECU'n som behöver lite kontaktrens. Så rengör kontakten innan du öppnar ECU'n.