handdator

Visa fullständig version : Passat generation 8 - facelift



Marcus
2018-05-23, 12:05
Passat generation 8 - facelift, modelluppdatering, PA, Produktaufwertung.

Vad vet vi idag? Mina tankar nedan.
- Arteon-liknande front
- Flytande blinkers bak (tillval)
- Fler och mer avancerade assistentsystem
- Euro 6d-TEMP
- Motorprogram:
TSI: 1,5 TSI 150, 2,0 TSI 190, 2,0 TSI 230, 2,0 TSI 272
TDI: 2,0 TDI 163, 2,0 TDI 204, ? (TDI 240 utgår)
TGI: 1,5 TGI 150 (EA211 EVO), 2,0 TGI 170
GTE: 1,5 TSI, ~ 13 kWh battteri?
- TDI EA288 EVO, eller väntar man med detta till Passat generation 9 för Euro 6d/Euro 7?
- Delelektrifiering genom införande av mildhybridsystem (MHEV) 48V för några motoralternativ genom en sk RSG/BSG
- Infotainmentsystem från Arteon och/eller Golf 8
- Active Info Display generation 2
- Ny Head-up-Display
- App-styrd parkering

Produktionsstart KW44/45/2018, leveransstart KW12/2019?

brinkster
2018-05-24, 15:54
Jag är inte så lockad av yttre ändringar eller gadgets (i just detta fallet) men jag är väldigt nyfiken på var du fått info om batteriet.

Marcus
2018-05-24, 16:00
Det är så klart olika vad man uppskattar och inte uppskattar, men det är ju så det fungerar generellt på marknaden för personbilar och det är ju i grunden kunddrivet. Vad gäller batteriet och dess kapacitet är det inget jag har någon information om utan det är en tanke från min sida om vad som kanske skulle kunna vara en möjlig uppdatering inför kommande facelift/modell-produkt-uppdatering baserat på den batteriutveckling som skett senaste åren och med tanke på efterfrågan. Men som sagt, bara en gissning, inget konkret.

brinkster
2018-05-24, 16:13
ok, tack!
Funderar just på att skaffa en Passat GTE som leasingbil i företaget och eftersom jag inte har jättebråttom så funderar jag på att vänta lite till uppgraderingen kommer

NissePisse
2018-05-28, 08:39
BSG vet jag vad det är, men RSG?

Jag tror det kanske är lite väl mycket arbete att få in ett 48 V elsystem i en facelift. Själv hoppas jag på fler assistanssystem, tror detta är ett måste om man tittar på konkurrenterna.

Marcus
2018-05-28, 09:35
RSG = Riemengetriebene Startergeneratoren = Belt-Driven Starter Generator = BSG.

Anledningen till att jag gissar på 48V MHEV-system är att nya Audi A6 kommer med ett sådant 48V MHEV-system och motorer samt att Golf generation 8 också gör det. Eftersom man bygger vidare på MQB i Golf generation 8 så tänker jag att moduluppbyggnaden skulle kunna göra det möjligt. Ser inte heller hur VW ska få ner CO2-utsläppen från Passat-programmet tillräckligt utan ett sådant införande. EU-böter hägrar om man inte når rätt CO2-gräns och nuvarande Passat-generation kommer förmodligen att behöva leva vidare minst två år till med minskad andel diesel samt WLTP + RDE. En tuff utmaning. En alternativ lösning är väl att man tycker det blir för omfattande för ett facelift som du skriver och istället påskyndar införandet av en ny generation.

Angående assistentsystem så är det väl sannerligen en lågoddsare, även om jag tycker Passat har relevanta assistentsystem idag men utvecklingen går så klart framåt.

NissePisse
2018-05-28, 16:40
TSI 230 hoppas jag på. Samt att den går att få med 4-motion och 7-petad DSG.

Marcus
2018-05-28, 16:54
Om en TSI 230 4Motion kommer så blir det garanterat med DSG7 eftersom de manuella växellådorna snabbt är på väg bort ur Passat-programmet. Redan idag måste du i princip välja någon utav de minst motorstarka och minst utrustade versionerna av Passat om du vill ha manuell växellåda. Den processen lär fortgå, både pga kundefterfrågan och CO2-jakt.

Personligen är jag dock tveksam till den versionen då motsvarande idag endast finns som Alltrack och för att minska totala CO2-utsläppet lär man försöka undvika att utvidga antalet sådana versioner. Bensin + fyrhjulsdrift hjälper ju inte till på den vägen...tyvärr... :)

NissePisse
2018-05-29, 23:04
Om en TSI 230 4Motion kommer så blir det garanterat med DSG7 eftersom de manuella växellådorna snabbt är på väg bort ur Passat-programmet. Redan idag måste du i princip välja någon utav de minst motorstarka och minst utrustade versionerna av Passat om du vill ha manuell växellåda. Den processen lär fortgå, både pga kundefterfrågan och CO2-jakt.

Personligen är jag dock tveksam till den versionen då motsvarande idag endast finns som Alltrack och för att minska totala CO2-utsläppet lär man försöka undvika att utvidga antalet sådana versioner. Bensin + fyrhjulsdrift hjälper ju inte till på den vägen...tyvärr... :)

Hellre DSG7 än DSG6. Passat Sportscombi med 220 TSI verkar endast säljas med DSG6.
Trodde aldrig jag skulle säga det, men 6 växlar känns verkligen i minsta laget på 2-liters dieselsnurrorna, speciellt när det saknas momentomvandlare. Jag vet inte hur mycket DSG-lådorna lider, friktionsmässigt, om man adderar fler växlar?

Marcus
2018-05-30, 00:21
Var det inte TSI vi diskuterade? :-) Så hur kom TDI in i bilden? Passat TSI 220 2WD har DSG6. Passat TSI 220 4WD (Alltrack) har DSG7, så givetvis kommer en eventuell, teoretisk Passat TSI 230 både 2WD och 4WD ha DSG7. Den 6-växlade DSG-lådan fasas ut från alla modeller för att spara CO2 utsläpp med DSG7, enda anledningen. I princip inget man som användare har nytta av i praktiken.

NissePisse
2018-05-30, 08:57
Det var ett sidospår angående behovet av fler växlar för bättre körbarhet.

• Har du sett några siffror på eventuell CO2 vinst med DSG7 jämfört med DSG6?

• Har du någon info om TSI230? Säljs den tex idag fast i annat märke?

Marcus
2018-05-30, 10:44
Nej, har inga siffror på CO2-vinst med DSG7 vs. DSG6, men har svårt att tänka mig så många andra anledningar. Det bör vara en förberedande åtgärd för bland annat WLTP-RDE-Euro 6d.

TSI 230 finns i Golf, Octavia och är ju egentligen mest en effektvariant på EA888 220/231/245 som finns i en mängd olika bilmodeller från VW gruppen...

NissePisse
2018-05-30, 14:34
En anledning kan vara efterfrågan från kund.

Fler växlar innebär normalt mer friktionsförluster. Ofta även högre vikt.
Minns jag inte fel så stoppade tex VW in en 5-petad manuell låds i Passat Bluemotion för en massa år sedan, just för att det var mindre friktionsförluster i den jämfört med den 6-växlade manuella lådan.

Marcus
2018-05-30, 16:59
Så är det generellt, men utvecklingen har säkert gått framåt sedan DQ250 (6-vxl) och antagligen har man funnit att 7-växlar som i DQ381 och DQ500 är en lämplig kompromiss för det man vill uppnå.

Robert
2018-06-11, 16:25
Är det någon som vet när vi kan se eventuell facelift i konfiguratorn på VW hemsida ?

Marcus
2018-06-11, 16:28
I och med att det inte ens presenterats någon uppdaterad Passat eller ens någon konkret information om något sådant så gissar jag på allra tidigast i slutet av kvartal fyra 2018.

Robert
2018-06-11, 18:27
Oj så sent, avtalet på min nuvarande går ut V20 2019 , tror du jag hinner få den nya eller kanske jag ska sikta på en bra deal på den utgående. .. ��

Marcus
2018-06-12, 09:12
Ingen aning. Men det är nog svårt att vara mer prisvärd än vad Passat är i dagsläget, man får riktigt mycket bil för pengarna. En uppdaterad modell kommer ju inte att vara lika mycket pang för pengarna från start, om det är sådant som är intressant. Så du måste nog själv känna vad som är viktigt för dig.

Marcus
2018-06-12, 12:14
Första bilden som bekräftar att uppdatering pågår. Test/utvecklingsbil registrerad i Braunschweig.

10094

Auto Bild anger försäljningsstart hösten 2018.

Robert
2018-06-12, 15:19
Det är något som detta man kan hoppas på

Marcus
2018-06-12, 15:38
Den bilden är nog inte så långt från slutprodukten då flera källor beskriver en Arteon-liknande front, utan att vara lika extrovert som just Arteon. Det är ju olika modeller som delvis riktar sig mot olika typer av kunder.

Robert
2018-07-17, 16:48
Antalet beställningsbara modeller har minskat radikalt på hemsidan så jag antar att något större är på gång gällande årsmodell 2019 eller brukar det alltid bli så vid årsmodelluppdateringar ?

Marcus
2018-07-17, 17:03
Det beror på WLTP-anpassning som tar mycket tid och eftersom man inte kan uppdatera alla motoralternativ samtidigt så prioriterar man de som är viktigast. Den stora modelluppdateringen kommer senare i år och eventuellt kan vissa motoralternativ få vänta till dess.

Robert
2018-07-18, 16:38
TDI (240) är en utav få som finns kvar som valbar , kan det vara ett tecken på att den försvinner ?

Marcus
2018-07-18, 19:05
Ja, TDI 240 ryktas utgå i samband med den större modelluppdateringen.

Marcus
2018-08-09, 09:37
Mellantids sumering

1. Ingenting är känt exakt.
2. Passat facelift kan konfigureras från november eller till och med december 2018 (kanske).
3. Produktionsstart från KW12 2019 (kanske).
4. Det kommer nya och uppdaterade motorer (kanske).
5. Det kommer nya baklyktor (säkert).
6. Det kommer en något reviderad front (kanske).
7. TGI (biogas/CNG) återinförs (kanske).
8. GTE får en stor uppdatering (kanske).

10202

PrimusX
2018-08-13, 11:43
"GTE: 1,5 TSI, ~ 13 kWh battteri?" Vad vi vet vi idag om GTE och dess batteri? I slutet på 2016 gick högsta chefen ut och sa att alla batterier i VW-flottan skulle uppdateras under 2017. Detta hände ju aldrig som vi vet(vilket isig är märkligt, ett sådant uttalande är ju direkt kurspåverkande och därmed borde han fått löpa gatlopp.(det finns en risk att min tyska är för dålig så att jag övertolkade honom)).

Marcus
2018-08-13, 11:47
Inget. Var har du läst/hört uttalandet om uppdatering av batterier? Det känner jag inte igen alls.

PrimusX
2018-08-13, 14:07
Inget. Var har du läst/hört uttalandet om uppdatering av batterier? Det känner jag inte igen alls.Hösten 2016 kom det flera artiklar med uttalande från CEO Matthias Müller. Det kan ha varit från samma intervju/pressträff eller att vissa tidningar skrev av en tidnings intervju. Hittar inte den Tyska jag tänkte på. Men här är ett exempel på artikel kommen från den pressträffen:
https://cleantechnica.com/2016/09/19/volkswagen-upgrading-battery-pack-sizes-several-electric-models-2017/


Du skrev själv i första inlägget "GTE: 1,5 TSI, ~ 13 kWh battteri?" Det sammanfaller ju med ovanstående artikels spekulation.

Marcus
2018-08-13, 14:33
Man uppdaterade e-Golf till en batterikapacitet som gjorde att produktionen gick i taket samt bestämde sig för att prioritera färdigställandet av MEB. Det var ett klokt beslut. Jag har aldrig hört/läst att man utlovat en uppdatering av samtliga batterier och då hör det till saken att jag alltid lyssnar direkt på källan, på tyska, aldrig på omvägar via dåliga översättningar eller agendadrivna sajter/media/press. Att jag själv spekulerar i högre batterikapacitet för Passat GTE beror på att exempelvis Mercedes Ola Källenius tidigare nämnt sådana siffror för Mercedes kommande generation laddhybrider. Dessutom spekuleras det i tysk motormedia om en sådan batteriuppdatering för Passat GTE. I viss mån är det så klart också ett personligt önsketänkande, det finns ju som jag senare skrivit, inget konkret, inget känt exakt.

Pontus
2018-08-15, 17:42
Vi beställde en ny Passat igår på privatleasing. Från dennna vecka får man modellår -19 även om det på vårt kontrakt står -18. 1.4 TSI är utbytt mot 1.5 TSI och Active Info Display ingår fortfarande utan kostnad. Enligt säljaren ska vi kunna få bilen i slutet på november. Ingen mer info om vad faceliften innebär. Byggsidan verkar uppdateras i under veckan med modellår -19 för Passat. Hoppas det gav lite svar...

Marcus
2018-08-15, 17:58
Ja KW 32 2018 = modellår 2019. I år. Men er bil blir inte faceliftmodellen utan just modellår 2019. Faceliften införs under modellår 2019. Presentation troligen runt KW 45 - produktionsstart ca KW 12 2019.

Pontus
2018-08-15, 18:36
Ja KW 32 2018 = modellår 2019. I år. Men er bil blir inte faceliftmodellen utan just modellår 2019. Faceliften införs under modellår 2019. Presentation troligen runt KW 45 - produktionsstart ca KW 12 2019.

Det är uppfattat! Jag som inte hängt med. Förändringar under modellår kan röra till det :)

Marcus
2018-08-15, 18:50
Det är en del förvirring kring det även på andra håll kan jag lova[emoji3]Det blir ju många mindre och större uppdateringar på relativt kort tid och den större uppdateringen följer inte modellåret. Men WLTP-omställningen gör att man behöver forcera vissa förändringar, som ex byte till 1,5 TSI.

Marcus
2018-08-19, 12:47
Växelväljaren från Touareg 3 och Golf 8 borde väl inte vara någon högoddsare? :confused:

Robert
2018-08-20, 10:55
Måste beundra en så stor organisation som lyckas hemlighålla det så bra... säljarna vet absolut ingenting heller . (Inte ovanligt i och för sig..)

NissePisse
2018-08-20, 10:57
Har ni diskuterat "insidan"?
Kommer Passat få samma farthållare (som bromsar baserat på navigationen) som Touareg?
Hur kommer mediasystemet se ut?

Marcus
2018-08-20, 11:17
Måste beundra en så stor organisation som lyckas hemlighålla det så bra... säljarna vet absolut ingenting heller . (Inte ovanligt i och för sig..)

Ja :) Säljare hos ÅF är ju inte anställda av VW = opålitliga, kan sluta ena dagen för att börja hos konkurrent. De behöver heller inte veta, de ska fokusera på att sälja de bilar som erbjuds nu.

Marcus
2018-08-20, 11:24
Har ni diskuterat "insidan"?
Kommer Passat få samma farthållare (som bromsar baserat på navigationen) som Touareg?
Hur kommer mediasystemet se ut?

Inte mycket. Någon form av nyare MIB blir det alldeles säkert. Sen är frågan hur mycket man kan göra om den grundläggande inredningsstrukturen vid en produktuppdatering. Kan man få in den stora displayen från Touareg 3 och eventuellt Golf 8? Angående ACC som bromsar baserat på navigation så finns väl det redan i Arteon? Se bifogat youtube-klipp. AID uppdateras sannolikt till AID2 och/eller AID från Touareg 3/Golf 8. Gissar på en nyare version av HUD.


https://youtu.be/vtTQDlCJC8I

NissePisse
2018-08-20, 11:35
Ja :) Säljare hos ÅF är ju inte anställda av VW = opålitliga, kan sluta ena dagen för att börja hos konkurrent. De behöver heller inte veta, de ska fokusera på att sälja de bilar som erbjuds nu.

Låter helt idiotiskt i mina öron. Jag skulle inte känna mig speciellt lojal mot min arbetsgivare om dom inte delgav mig information med ursäkten "att jag är "opålitlig". Dessutom, vad ska denna information användas till egentligen?

Låter som om det fortfarande finns en hel del osund företagskultur kvar i VW.

NissePisse
2018-08-20, 11:39
Vad innebär AID2?

Marcus
2018-08-20, 11:39
Du menar att hos återförsäljare av andra bilar så berättar gärna säljarna om bilar som komma ska och uppdateringar som komma ska, så att du inte köper de bilar som erbjuds nu? Låter mer som om du missförstått en hel del samt sitter inne med en hel hög illaluktande fördomar.

- - - Uppdaterad - - -


Vad innebär AID2?

Active Info Display generation 2, återfinns i bland annat T-Roc och Polo. AID1 sitter i Passat, Arteon, Golf m.fl.

NissePisse
2018-08-20, 11:48
Tog du illa upp? VW har tidigare fått mycket kritik för att dom saknat transparens i sin organisation.

Tror du verkligen säljarna är så dumma att dom delger kunderna information så att dom skjuter upp sin bilaffär?
Att ha informationen kan rädda affärer, vissa funktioner kan vara deal-breakers och då kan man kanske få en affär om ett par månader när det finns tillgängligt.

Jag har aldrig varit med om att säljorganisationen inte blivit delgiven information om kommande modeller en bra bit innan de släpps. Det är ju livsviktigt. Sen får man ju lite på att dom gör det bästa av situationen.

Marcus
2018-08-20, 12:01
Det var min uppfattning, inte VW:s. Hur VW ser på saken får du fråga VW. Jag är inte VW. Men min erfarenhet är precis motsatt din. Affärskritisk information gällande kommande lanseringar, produktdata etc, måste man hålla inom en begränsad spridning, särskilt i en större organisation. Information kommer alltid att sippra ut ändå, men kan man styra utskick av information till olika grupper vid olika tider enligt plan så är chanserna att lyckas bättre. Så fungerar det allt som oftast. Om du går in till Elgiganten idag, berättar då säljaren hos denna Apple ÅF när nästa iPhone finns i butik, vilka specifikationer den kommer att ha och vad den kommer att kosta?

NissePisse
2018-08-20, 12:13
Det var en väldigt väldigt dålig liknelse som jag inte ens tänker bemöda mig om att besvara.

På vilket sätt är den affärskritisk? VW:s konkurrenter har med all sannolikhet redan järnkoll på vad VW kommer släppa i sin nästa uppdatering. Dom som hålls utanför är fotfolket i organisationen och kunderna. Knappast affärskritiskt att säljarna hålls utanför.

Nästa gång du byter jobb och kanske hamnar på något annat märke än VW så tror jag du kommer förstå vad jag menar.

Marcus
2018-08-20, 12:20
Det var en alldeles utmärkt liknelse. Säljaren hos en VW ÅF är i exakt samma position som en säljare hos en Apple ÅF. Om det inte vore affärskritiskt så kan du säkert förklara varför biltillverkare gör väldigt mycket för att dölja sin utvecklingsbilar, specifikationer för kommande bilar och uppdateringar, lanseringsdatum, priser etc.

Ser att du fortsätter med fördomar, missuppfattningar etc, jag jobbar nämligen inte med/för/hos VW.

PrimusX
2018-08-22, 00:53
Det var en väldigt väldigt dålig liknelse som jag inte ens tänker bemöda mig om att besvara.
.
Hjälp mig att förstå. Jag tycker det var en bra liknelse.

Robert
2018-08-22, 12:32
Ursäkta menade inte att starta världens diskussion angående VW säljorganisation... min åsikt är bara att jag som väldigt intresserad och hyfsat påläst kund ställer en direkt fråga angående facelift och får svaret att inget är på gång...
Detta anser i alla fall jag sänker förtroendet från min sida och viljan att köpa en bil där nästa gång.

Marcus
2018-08-22, 13:10
Att en modelluppdatering av någon omfattning är på gång är ingen hemlighet, bara att kolla hur bilbranschen fungerat de senaste cirka tjugo åren, mer eller mindre. Och Passat generation 8 lanserades sommaren 2014, så... Och till skillnad från vad exempelvis NissePisse hävdar här så har till och med Volkswagen själva officiellt gått ut och sagt att en modelluppdatering är på gång. Till skillnad mot hur många andra tillverkare gör. Sen måste man skilja på vad en enskild säljare säger och vet. Precis som överallt annars finns det mer eller mindre engagerad personal, mer eller mindre påläst, intresserad, insatt osv. Dessutom är det ju faktiskt så att säljaren kan inte säga när en modelluppdatering kommer, därför att de inte har den informationen exakt. Så OK, säljaren skulle kunna säga: "Ja, en modelluppdatering kommer, för det brukar det ju göra någon gång i produktlivscykeln, men jag kan inte säga när, för jag vet inte det, den informationen finns inte." Skulle du bli klokare av det? Sen är det så för mig personligen, att vad en säljare gör och inte gör, ska inte utgöra ett hinder för mig att köpa den produkt jag vill ha. Det är inte säljaren jag ska leva med. Om Apple-säljaren på Elgiganten är korkad/icke-påläst etc så går jag till Apple-säljaren hos MediaMarkt osv. För mig är inte säljaren hos VW ÅF = VW. Jag vill köpa en VW och då försöker jag hitta en säljare/ÅF som bäst kan hjälpa mig med det. I förlängningen kommer så klart säljarens roll att minska, försvinna, förändras liksom återförsäljarens överhuvudtaget i och med att sättet att sälja/köpa bilar tar nya vägar. Utmärkt.

Bopper
2018-08-22, 15:39
Är väl inga inga nyheter för er, men väldigt fula fälgar! :)

https://teknikensvarld.se/volkswagen-passat-gte-facelift-visar-upp-sig/

Marcus
2018-08-22, 15:53
Det där är en "Versuchsträger". En sådan kan i princip ha vilka fälgar som helst som får bilen att fungera, men fälgen är Montpellier "AirStop", den fälg som är standard till Passat GTE i Tyskland, där bilarna inte har samma grundutrustning som i Sverige.

Marcus
2018-08-27, 13:35
ADAC påstår nu att Golf 8 GTE får en elektrisk räckvidd på upp till 70 km och att införandet av 48 Volts ISG/BSG i MHEV-versionerna ger ett tillskott på 50-100 Nm vid lägre varvtal för ökad körglädje och minskad bränsleförbrukning. Precis som i nya Touareg kommer VW ID att synka och konfigurera personliga inställningar i Golf 8, kanske även i Passat 8 facelift?

Marcus
2018-09-05, 12:39
Detta sägs föreställa en bild på den kommande uppdaterade kinesiska Passat-versionen, kallad Magotan. Dock tycker jag sista rutan på sidan ser lite märklig ut, men det kanske bara är bildvinkeln. Den nya fronten tycker jag ser ut som en blandning mellan Touareg och Arteon... Här talar man också om försäljningsstart i mitten av 2019.
10237

10238

Robert
2018-09-06, 13:00
Urrrrk.......... om den kommande Europa varianten liknar den där så får jag nog överväga något annat framöver ..

Det är inte ofta jag tycker facelift är fulare men här vore det verkligen så .

Marcus
2018-09-06, 13:36
Carscoops har nu uppdaterat sin artikel och precis som jag kände på mig, bland annat med tanke på sista rutan m.m., så är detta inte den Passat vi känner i Europa utan en uppdaterad VW-SAIC (Kina) version av Passat NMS (ej MQB), dvs den Passat som säljs i Nordamerika. Detta är alltså inte EU-Passat.

Marcus
2018-10-19, 12:10
Ny uppgift säger att laddhybriddrivlinan kommer att vara 1,5 TSI + 13 kWh batteri - dvs samma som presenterats i konceptet Skoda Vision RS på Parissalongen, med en elektrisk räckvidd på upp till 70 km.

Falcor
2018-10-19, 13:03
Låter helt idiotiskt i mina öron. Jag skulle inte känna mig speciellt lojal mot min arbetsgivare om dom inte delgav mig information med ursäkten "att jag är "opålitlig". Dessutom, vad ska denna information användas till egentligen?

Låter som om det fortfarande finns en hel del osund företagskultur kvar i VW.

Du har nog dålig koll på hur det går till i bilindustrin, om man inte jobbar med just det specifika systemet så har du ingen aning om hur färdig bil kommer att se ut. Killen som konstruerar AC-systemet har ingen aning om hur bromsljusen kommer se ut med färger och spec etc. Han kanske kan se cadmodellen för lampan men det säger ofta inget om slutlig spec. Återförsäljare får i stort sett ingen information förrän bilen är sluttestad och klar för lansering. Just utseende på front och inredning samt specar på infortainment etc släpper man gärna inte förrän så sent som möjligt dvs när pressmaterial görs tillgängligt.

NissePisse
2018-10-21, 20:16
Du har nog dålig koll på hur det går till i bilindustrin, om man inte jobbar med just det specifika systemet så har du ingen aning om hur färdig bil kommer att se ut. Killen som konstruerar AC-systemet har ingen aning om hur bromsljusen kommer se ut med färger och spec etc. Han kanske kan se cadmodellen för lampan men det säger ofta inget om slutlig spec. Återförsäljare får i stort sett ingen information förrän bilen är sluttestad och klar för lansering. Just utseende på front och inredning samt specar på infortainment etc släpper man gärna inte förrän så sent som möjligt dvs när pressmaterial görs tillgängligt.


Öh va?
Läs vad jag svarade på istället för att rabbla upp en massa självklarheter. Vill också påpeka att som ingenjör är man sällan så instängd som du beskriver det. Arbetar man tex med klimatanläggningen så har man med all sannolikhet ganska bra koll på hur tex en kommande uppdatering kommer påverka tex luftflödet genom fronten. Väldigt lite som är helt stand-alone. Däremot så har kanske enskilda ingenjörer ingen bättre översikt än vad företaget delger dom.

Det var ”någon” som skrev att säljare är opålitliga och inte ska veta något om kommande modeller. Knappast en framgångsvåg om man vill skapa en vi-känsla och skapa lojalitet mot sin arbetsgivare.

Just hur bilen ser ut är något tillverkare försöker hemlighålla så långt som möjligt, tekniska specifikationer och liknande brukar man släppa tidigare. Det är knappast någon hemlighet för BMW och Mercedes vad VW kommer stoppa in för grejor i deras nästa bil. Sånt sipprar alltid ut.

- - - Uppdaterad - - -

NissePisse
2018-10-21, 20:27
Hjälp mig att förstå. Jag tycker det var en bra liknelse.

För att VW säljer bilar och Apple säljer telefoner.
Dessutom är har dom inte i närheten av samma relation, varken geografiskt, utbudsmässigt (Elgiganten säljer allt möjligt) eller affärsmässigt (En VW ÅF ”lever” lite på att dom har en nära relation till VW).

- - - Uppdaterad - - -


Ursäkta menade inte att starta världens diskussion angående VW säljorganisation... min åsikt är bara att jag som väldigt intresserad och hyfsat påläst kund ställer en direkt fråga angående facelift och får svaret att inget är på gång...
Detta anser i alla fall jag sänker förtroendet från min sida och viljan att köpa en bil där nästa gång.


Precis. Och hur tror du säljaren känner sig? Förmodligen ännu dummare...

Marcus
2018-10-21, 21:10
Exempelvis bilvaruhuset Holmgrens Bil säljer de flesta bilar, precis som Elgiganten inom sin bransch.
https://www.holmgrensbil.se/

Fredrix
2018-12-06, 02:23
Nya spy shots.
https://www.carscoops.com/2018/12/europes-volkswagen-passat-spied-hiding-minor-styling-changes-heavy-camouflage/

10582

10583

Amazonas
2018-12-13, 21:16
https://www.carscoops.com/2018/12/2020-vw-passat-shows-sporty-styling-new-teaser-sketches/

Verkar dock vara USA versionen detta. Så troligen inte skisser på faceliftet vi får här hemma :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181213/fe706af6d44f5c45fb65d218cea11e18.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20181213/050111c9ce9b0ba597c672d022de1a83.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20181213/9bec527d48e44ab59af23e0d20674ee7.jpg

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Fredrix
2019-01-14, 08:26
https://www.carscoops.com/2019/01/2020-vw-passat-brings-new-looks-inside-old-car/

10700

10701

Marcus
2019-01-14, 09:32
Det där är den nordamerikanska Passaten.

Amazonas
2019-01-15, 09:01
Det där är den nordamerikanska Passaten.Dock rätt snygg :)

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Marcus
2019-01-15, 09:07
Skitful tycker jag, ser ut som en pimpad svullen Toyota Camry :cool:

henca
2019-01-15, 22:01
Skitful tycker jag, ser ut som en pimpad svullen Toyota Camry :cool:

När jag fick se bilden trodde jag först att det var en ny modell från Dodge...

m v h Henrik

KernelOkey
2019-01-15, 23:20
Månadsskiftet så ska bilen visas tydligen ��

brinkster
2019-01-21, 08:07
Månadsskiftet så ska bilen visas tydligen ��

Källa?

PrimusX
2019-01-21, 09:17
Hur den ser ut kvittar, nästan. Det enda jag är nyfiken på är om hybridsystemet utvecklas och om det kommer en el-Passat.

Marcus
2019-01-21, 09:44
Det kommer ingen BEV-version av Passat. BEV bygger man på MEB och det blir alltså de sk ID-bilarna som tar den rollen.

PrimusX
2019-01-21, 10:25
Det kommer ingen BEV-version av Passat. BEV bygger man på MEB och det blir alltså de sk ID-bilarna som tar den rollen.
BEV, MEB och ID..? :confused::rolleyes:

Marcus
2019-01-21, 10:28
BEV = Battery Electric Vehicle
MEB = Modularer Elektrifizierungsbaukasten, en plattform för BEV från VW
ID = Bilkoncept från VW

KernelOkey
2019-01-21, 18:26
Källa?

Volkswagen Sverige på Instagram. Fast det var pressvisning då så kanske dröjer lite innan den visas

PrimusX
2019-01-21, 19:44
Fel...

- - - Uppdaterad - - -


BEV = Battery Electric Vehicle
MEB = Modularer Elektrifizierungsbaukasten, en plattform för BEV från VW
ID = Bilkoncept från VWTack, man lär sig något nytt varje dag. Men hur får du in elGolf i dessa bokstäver?

Marcus
2019-01-21, 20:36
E-Golf bygger på MQB och utgår i samband med att produktionen av Golf generation 7 upphör. Produktionen av Golf generation 8 startar i juni 2019 och det kommer ingen BEV i den generationen. BEV ska byggas på MEB som är en plattform helt dedikerad och utvecklad för batteridrift. På så sätt får man rätt kostnader, egenskaper och skalbarhet. För BEV på MEB blir Neo först ut med produktionsstart i november 2019. Neo får yttermått som Golf med innerutrymmen (minus bagage) ungefär som Passat. ID-konceptprogrammet består hittills av:

I.D. BUDD-e
I.D. NEO
I.D. BUZZ
I.D. CROZZ
I.D. VIZZION

Målpris för VW Neo är ungefär som en Golf TDI. Här kan du läsa mer: https://www.volkswagen.se/sv/laddbara-bilar.html

– Vi var inte först och vi ska absolut inte bygga någon Tesla-dödare, det får andra hålla på med. Vårt mål är att bygga elbilar åt folket, säger Jochen Tekotte, talesperson för Volkswagens elbilsfamilj I.D.

https://youtu.be/q2Tqw9LX3QE

NissePisse
2019-01-22, 01:35
E-Golf bygger på MQB och utgår i samband med att produktionen av Golf generation 7 upphör. Produktionen av Golf generation 8 startar i juni 2019 och det kommer ingen BEV i den generationen. BEV ska byggas på MEB som är en plattform helt dedikerad och utvecklad för batteridrift. På så sätt får man rätt kostnader, egenskaper och skalbarhet. För BEV på MEB blir Neo först ut med produktionsstart i november 2019. Neo får yttermått som Golf med innerutrymmen (minus bagage) ungefär som Passat. ID-konceptprogrammet består hittills av:

I.D. BUDD-e
I.D. NEO
I.D. BUZZ
I.D. CROZZ
I.D. VIZZION

Målpris för VW Neo är ungefär som en Golf TDI. Här kan du läsa mer: https://www.volkswagen.se/sv/laddbara-bilar.html

– Vi var inte först och vi ska absolut inte bygga någon Tesla-dödare, det får andra hålla på med. Vårt mål är att bygga elbilar åt folket, säger Jochen Tekotte, talesperson för Volkswagens elbilsfamilj I.D.

https://youtu.be/q2Tqw9LX3QE


Det är en imponerande satsning dom gör. Hoppas staten kan ordna tillräckligt med laddstolpar. De flesta med bil har ingen egen parkeringsplats ens. Hur ska dom ladda?

Marcus
2019-01-22, 07:47
Alla måste väl inte ha BEV? [emoji846]För de som det passar/fungerar för OK, för övriga får man välja något annat. [emoji846]På längre sikt får man hoppas att det kommer intiativ för utbyggnad av laddinfrastruktur för både befintliga och nya parkeringsanläggningar.

PrimusX
2019-01-22, 08:39
Det är en imponerande satsning dom gör. Hoppas staten kan ordna tillräckligt med laddstolpar. De flesta med bil har ingen egen parkeringsplats ens. Hur ska dom ladda?


Alla måste väl inte ha BEV? [emoji846]För de som det passar/fungerar för OK, för övriga får man välja något annat. [emoji846]På längre sikt får man hoppas att det kommer intiativ för utbyggnad av laddinfrastruktur för både befintliga och nya parkeringsanläggningar.
Jag tror också man ska simma lite lugnt med elbilsambitioner då det krävs en hel del av det allmänna+privata fastighetsägare för att det ska fungera riktigt bra. Och då nämner jag inte råvaror tillbatterier. Samtidigt tror jag det är ett perfekt komplement till andra bilar och kanske den huvudsakliga drivkällan om 10 år..? Men för min del passar hybrid perfekt redan nu(inne på 5 året nu(2 bilar), snittat 1,8L/100km under dessa år. Jag kan ladda både hemma och på jobbet och vid det köpcenter vi oftast handlar på finns det laddplatser som minst vid 80% har lediga platser.

För att det ska bli en elbil måste den klara ca 36-38 riktiga mil och vara i innermått mellan Volvo V60(förra modellen) och nuvarande Passat. Samt inte kosta allt för mycket mer än Passat GTE..��

Marcus
2019-01-22, 09:49
Jag tror inte att man nått mer än 50 % BEV globalt om 10 år men absolut kommer det vara den drivlinan det kommer läggas mest fokus på det närmaste decenniet och det är och kommer vara ett jättebra alternativ för många. I stort sett alla bilar kommer dock vara minst delelektrifierade om 10 år. Det kommer att finnas många olika tekniska lösningar för det som MHEV, HEV, PHEV och i slutet av 2020-talet kommer antagligen FCEV (vätgas) att kunna vara ett rimligt alternativ för vissa målgrupper. Med solid state batterier till rimligt pris i slutet av 2020-talet kommer BEV att kunna ta stora steg framåt vad gäller laddning, prestanda, vikt etc. På lokala marknader kommer man säkerligen under ganska lång tid parallellt nyttja alternativa biodrivmedel som CNG, LPG, HVO, FAME m.fl. Att klara 36-38 riktiga mil med en BEV är inte orimligt idag, problemet är den begränsade mobiliteten i och med att det tar för lång tid att ladda upp tillräcklig ny kapacitet samt bristen på laddplatser. För att lösa det problemet bättre tror jag vi behöver invänta rimliga solid state batterier, något som VW dels forskar på själva och dels köpt in i sig i QuantumScape för att kunna producera i egen regi.

Amazonas
2019-02-06, 01:20
https://youtu.be/fPKvw6eeKK4

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

NissePisse
2019-02-06, 14:26
https://youtu.be/fPKvw6eeKK4

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk


Schysst! Är den släppt alltså?

Pelk
2019-02-06, 14:49
Schysst! Är den släppt alltså?

Mer info...
https://teknikensvarld.se/volkswagen-passat-facelift-officiell-fakta-bilder-och-film/


__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion

Skickat med hjälp av Tapatalk

NissePisse
2019-02-06, 16:42
GTE:n får ingen ny spis. Hybridmodeller och elbilar på nuvarande plattform är nog inte så prioriterade.

Samma strålkastare som Touareg och smartare farthållare.
Trådlös Car Play verkar grymt.

Hade hoppats på night vision också, men det verkar inte aktuellt.

Amazonas
2019-02-06, 16:49
Klart lyckat lyft, synd på analoga klockan bara. Passatmärket de satt dit istället ser lite taffligt ut.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

perIpI
2019-02-06, 17:10
https://youtu.be/fPKvw6eeKK4 - Wow, vilken film de gjort autogefuhl. Riktigt genomarbetad!!

Gillar nya nosen och uppdateringarna, ja eg. allt utom tappet av analoga klockan, det var ett nedköp (ekonomi-avdelningen som fått bestämma gissar jag).

Är GTE-motorn samma motor som i 1.4tsi, dvs utan de förbättringar som finns i 1.5tsi? Någon som har koll på varför de inte sätter i den "bästa" motorn? Eller är kanske bedömningen att de bränslebesparande åtgärderna i 1.5tsi inte är tillför något (tillräckligt mycket) när man har el-drivlinan.

PrimusX
2019-02-06, 18:35
Ser ut att vara en riktigt trevlig lyftning. Som alla(?) andra kommer jag dels att sakna den analoga klockan och dels reta mig på den fula PASSAT-texten som ersatt klockan. Dessutom riktigt bra med förstorat batteri i GTE. Frågan är hur vikten påverkats av det större batteriet?

Marcus
2019-02-06, 19:46
GTE:n får ingen ny spis. Hybridmodeller och elbilar på nuvarande plattform är nog inte så prioriterade.
Samma strålkastare som Touareg och smartare farthållare.


Hybrider kommer endast att erbjudas på MQB och MLB. Samma strålkastare är det så klart inte, men de kan ju ha likheter.

- - - Uppdaterad - - -


Är GTE-motorn samma motor som i 1.4tsi, dvs utan de förbättringar som finns i 1.5tsi? Någon som har koll på varför de inte sätter i den "bästa" motorn? Eller är kanske bedömningen att de bränslebesparande åtgärderna i 1.5tsi inte är tillför något (tillräckligt mycket) när man har el-drivlinan.

Det är samma 1,4 TSI, elmotor samt växellåda som tidigare. 1,5 TSI:s främsta fördelar, som jag ser det, är att den har VTG-turbo samt att den är har "rätt" cylindervolym för en bil utan elassistans. Eftersom Passat GTE har en riktigt stark elmotor så är inte behovet av VTG och större cylindervolym sådant att det motiverar merkostnaden i detta läge.

Marcus
2019-02-06, 19:49
Dessutom riktigt bra med förstorat batteri i GTE. Frågan är hur vikten påverkats av det större batteriet?

Batteriet har högre energitäthet, det är inte fysiskt större.

NissePisse
2019-02-06, 20:51
- Wow, vilken film de gjort autogefuhl. Riktigt genomarbetad!!

Gillar nya nosen och uppdateringarna, ja eg. allt utom tappet av analoga klockan, det var ett nedköp (ekonomi-avdelningen som fått bestämma gissar jag).

Är GTE-motorn samma motor som i 1.4tsi, dvs utan de förbättringar som finns i 1.5tsi? Någon som har koll på varför de inte sätter i den "bästa" motorn? Eller är kanske bedömningen att de bränslebesparande åtgärderna i 1.5tsi inte är tillför något (tillräckligt mycket) när man har el-drivlinan.


Jag tror inte det är värt besväret att ersätta 1,4:an med den nya 1,5:an.
Kostnaden motsvarar inte nyttan. Gissar att man kanske slipper certifiering, säkerligen en hel del kalibrering och givetvis en hel del testning.

Marcus
2019-02-06, 20:55
Jag tror inte det är värt besväret att ersätta 1,4:an med den nya 1,5:an.
Kostnaden motsvarar inte nyttan. Gissar att man kanske slipper certifiering, säkerligen en hel del kalibrering och givetvis en hel del testning.

Det stämmer, det är inte värt besväret och merkostnaden för kunden. Den kraftiga elmotorn kompenserar gott och väl för den något mindre cylindervolymen och avsaknaden av VTG. Däremot har man säkerligen lagt ner en hel del tid på test och uppdatering med den nya batterikapaciteten och bilen är numera certifierad för Euro 6d, en avgasnorm som gäller från 2021 för befintliga modeller.

PrimusX
2019-02-07, 00:45
Batteriet har högre energitäthet, det är inte fysiskt större.Vet du om vikten ökat? Att volymen inte ökat är ju en, bra, sak men vikten också viktig..;)

Marcus
2019-02-07, 09:25
Vikten är viktig... När e-Golf ökade sin batterikapacitetet med 11,6 kWh ökade vikten med 30 kg. Så gissningsvis kan vikten på Passat GTE ökat ytterst lite.

Robert
2019-02-07, 14:09
Hade nog förväntat mig mer , både interiört och exteriört är ju skillnaderna så små att gemene man knappt märker någon skillnad .
Nya ratten ett klart nerköp samt ersättandet av klockan med ett Passat emblem ?

Marcus
2019-02-07, 14:29
Detta är endast en produktuppdatering, ingen ny generation. Yttre och inre design står sig fortfarande mycket bra, så inget värde i att förändra det i större omfattning bara för sakens skull. De subtila nyheterna är sådana som gör praktisk skillnad i vardagen, för många.

- Travel Assist, delvis automatiserad körning upp till 210 km/h, genom vägbyggen etc
- IQ.DRIVE
- IQ.LIGHT, LED matrix strålkastare, LED alltid standard
- Kapacitiv och fräsch ratt
- MIB3 - alltid online
- Trådlös Apple CarPlay
- We Connect: We Park, We Deliver, We Experience
- We Connect Fleet
- Digital Cockpit, ny förbättrad Active Info Display
- VW ID, spara personaliserade inställningar i molnet
- Mobile Key, öppna bilen med smartphone
- GTE, nu med 13 kWh batterikapacitet och WLTP räckvidd på upp till 55 km, uppfyller avgasnorm 6d som gäller från 2021
- DCC, förbättrad och fler inställningsmöjligheter
- Nya förbättrade stolar
- Ny elektromekanisk bromsservo som standard: ACC reagerar på ett mer effektivt sätt, eftersom bromsinsatser kan styras mer exakt. I kombination med Front Assist tillsammans med Pedestrian Monitoring kan bromsavståndet förkortas betydligt inom systemgränserna.

etc.

PrimusX
2019-02-07, 20:09
Hade nog förväntat mig mer , både interiört och exteriört är ju skillnaderna så små att gemene man knappt märker någon skillnad .
Nya ratten ett klart nerköp samt ersättandet av klockan med ett Passat emblem ?Alltid lika fascinerande hur olika man kan tycka. Jag blev överraskad över hur MYCKET nytt det var. Fronten ser verkligen annorlunda ut. Inredningen ändras där både ratt och instrument förnyas. Att de tar bort klockan och dessutom har den extremt dåliga smaken att fläska dit PASSAT är ju tråkigt. Tittar man på funktioner är det verkligen en tydlig förnyelse. Många funktioner utvecklas ett eller flera steg. Så i min bok är det en bra och lite större facelift.

- - - Uppdaterad - - -


Hade nog förväntat mig mer , både interiört och exteriört är ju skillnaderna så små att gemene man knappt märker någon skillnad .
Nya ratten ett klart nerköp samt ersättandet av klockan med ett Passat emblem ?Alltid lika fascinerande hur olika man kan tycka. Jag blev överraskad över hur MYCKET nytt det var. Fronten ser verkligen annorlunda ut. Inredningen ändras där både ratt och instrument förnyas. Att de tar bort klockan och dessutom har den extremt dåliga smaken att fläska dit PASSAT är ju tråkigt. Tittar man på funktioner är det verkligen en tydlig förnyelse. Många funktioner utvecklas ett eller flera steg. Så i min bok är det en bra och lite större facelift.

NissePisse
2019-02-07, 20:21
Detta är endast en produktuppdatering, ingen ny generation. Yttre och inre design står sig fortfarande mycket bra, så inget värde i att förändra det i större omfattning bara för sakens skull. De subtila nyheterna är sådana som gör praktisk skillnad i vardagen, för många.

- Travel Assist, delvis automatiserad körning upp till 210 km/h, genom vägbyggen etc
- IQ.DRIVE
- IQ.LIGHT, LED matrix strålkastare, LED alltid standard
- Kapacitiv och fräsch ratt
- MIB3 - alltid online
- Trådlös Apple CarPlay
- We Connect: We Park, We Deliver, We Experience
- We Connect Fleet
- Digital Cockpit, ny förbättrad Active Info Display
- VW ID, spara personaliserade inställningar i molnet
- Mobile Key, öppna bilen med smartphone
- GTE, nu med 13 kWh batterikapacitet och WLTP räckvidd på upp till 55 km, uppfyller avgasnorm 6d som gäller från 2021
- DCC, förbättrad och fler inställningsmöjligheter
- Nya förbättrade stolar
- Ny elektromekanisk bromsservo som standard: ACC reagerar på ett mer effektivt sätt, eftersom bromsinsatser kan styras mer exakt. I kombination med Front Assist tillsammans med Pedestrian Monitoring kan bromsavståndet förkortas betydligt inom systemgränserna.

etc.

Vet du var man kan läsa mer om Travel Assist och IQ.Drive?
Mobile Key låter grymt, har Audi A6 det?

Marcus
2019-02-07, 20:37
Media Information: https://uploads.volkswagen-newsroom.com/system/production/uploaded_files/14096/file/4eb9b9b454abc95ce3d7d512b317af18be88f05d/The_New_Passat_The_Update.pdf?1549368375

Travel Assist IQ.Drive

https://youtu.be/j46NiEUt7jQ

ACC IQ.Drive

https://youtu.be/zF1zEnKod94

LED Matrix IQ.Light

https://youtu.be/u05X6LswmwU

DCC IQ.Drive

https://youtu.be/cjZl4pPZs3c

Ja, Audi A6 kan utrustas med detta, Audi connect key för 2000 kr.

NissePisse
2019-02-08, 12:47
Media Information: https://uploads.volkswagen-newsroom.com/system/production/uploaded_files/14096/file/4eb9b9b454abc95ce3d7d512b317af18be88f05d/The_New_Passat_The_Update.pdf?1549368375

Travel Assist IQ.Drive

https://youtu.be/j46NiEUt7jQ

ACC IQ.Drive

https://youtu.be/zF1zEnKod94

LED Matrix IQ.Light

https://youtu.be/u05X6LswmwU

DCC IQ.Drive

https://youtu.be/cjZl4pPZs3c

Ja, Audi A6 kan utrustas med detta, Audi connect key för 2000 kr.

På Audi verkade det som om man kunde få aktuell position på fordonet i appen. Är detta början på slutet av bilkapningar och bilstölder?

Marcus
2019-02-08, 13:32
Det kan du väl få redan idag med Car-Net? Eller minns jag fel? Den professionella bilkaparen/biltjuven ser så klart till att den funktionen avaktiveras i samband med stölden, tyvärr... :eek:

NissePisse
2019-02-08, 18:12
Det kan du väl få redan idag med Car-Net? Eller minns jag fel? Den professionella bilkaparen/biltjuven ser så klart till att den funktionen avaktiveras i samband med stölden, tyvärr... :eek:

Jag tror att en majoritet av bilkapningar inte utförs av professionella.
Detta är ett sidospår, men jag måste ändå säga att det är märkligt att man kan göra mobiltelefoner obrukbara i händelse av stöld, men med bilar verkar det väldigt svårt...

NissePisse
2019-02-15, 21:25
Någon som vet om styrningen av klimatanläggning blir bättre? Eller är man fortfarande tvungen att välja värme eller ventilation i bilen?

candyweiss
2019-02-15, 23:11
Någon som vet om styrningen av klimatanläggning blir bättre? Eller är man fortfarande tvungen att välja värme eller ventilation i bilen?
Alla VW jag har haft senaste 15 åren?? har man själv valt temperatur i klimatanläggningen, eller vad menar du? Menar du vanlig AC med vanlig vrede, kallt eller varmt?

NissePisse
2019-02-17, 02:44
Alla VW jag har haft senaste 15 åren?? har man själv valt temperatur i klimatanläggningen, eller vad menar du? Menar du vanlig AC med vanlig vrede, kallt eller varmt?


Förlåt, det var väldigt slarvigt skrivit. Jag menar att starta bränslevärmaren eller ventilera bilen med hjälp av en app på telefonen.

brinkster
2019-05-07, 13:42
GTE'n ska bli tillgänglig för beställning i Juni/Juli enligt WV Sverige

Marcus
2019-06-03, 11:25
Passat R-Line Visualizer på Volkswagen R:

https://volkswagen-r.de/de/r-line/passat-variant/#visualizer

11099

11100

11101

11102

11103

Fredrix
2019-06-07, 16:39
Finns i den svenska konfiguration nu.
TDI190 och TSI190, 348700:-

brinkster
2019-08-01, 16:03
Enligt VW Support ska Passat GTE gå att beställa v.33

brinkster
2019-08-20, 11:39
Frågade VW-support igen och nu var svaret: "inom kort"...
Försökte pressa dem på lite information och fick då "denna månaden" som förtydligande...

brinkster
2019-08-30, 14:36
Så, då var den beställd :o