handdator

Visa fullständig version : Golf 4 Gti 2003 ostadigt ladd



Jesper_jesper
2018-05-17, 07:25
Hejsan
Har en Golf 4 Gti årsmodell 2003 med 180hk orginal som laddet är ostadigt på.
Vid fullt gaspådrag så flyger laddet upp till 1,2bar för att sedan gå ner till 0,5, sen upp till till 0,7 och sedan 1,2 och ner till 0,7 igen. Så håller det på och fladdrar. Särskillt nu när det är varmt ute. När det är svalt ute så går han upp till 1,2 och sedan ner till 0,7 där han ligger stabilt.
Jag har bytt luftmassemätare till en bättre begagnad och det var ingen skillnad. Det viner även när turbon laddar. Det gjorde det inte när han gick redigt.

Någon som har en aning om vad det kan bero på?
Tack på förhand!

Sn00k
2018-05-17, 23:23
N75-ventilen är ju en klassiker när det där händer.

är bilen chippad? vissa programvaror orsakar rejäla svängningar vid varm luft.. samt att det är bra att veta i felsökningssyfte om bilen är TÄNKT att ladda 1.2, eller bara överladdar helt enkelt.

Jesper_jesper
2018-05-21, 08:02
Den har inte varit chippad de senaste 10 åren då bilen gått i familjen men vet inte om det är gjort nått innan. Jag bytte N75-ventilen till en bättre begagnad med från bildemontering fast med samma resultat. Dock har jag haft igensatt vevhusventilation så var olja i luftgångarna och hade kommit fram till N75ventilen så kan hända att det stör om det är olja i den

Falcor
2018-05-21, 08:54
Kolla även den svarta plastventilen, kommer inte ihåg vad den heter men art. nr slutar på 710N har jag för mig. Den kostar bara ett par hundralappar och är enkel att byta.

NissePisse
2018-05-21, 10:46
Olja är ett bra sätt att få knack med.
Du säger att problemet uppstår när det är varmt.
Kan du även titta på tändvinkel?

Jesper_jesper
2018-05-21, 18:03
Menar du övertrycksventilen? Dumpventilen

- - - Uppdaterad - - -

@Nissepisse Jag tror inte jag har tändfördelare och rotor. Hur kollar man tändvinkel annars?

Mex165
2018-05-21, 18:39
Du kan se det i VCDS.
Men innan du börjar byta allt möjligt bör du kolla felkoder...
Koppla ur LMM och se om den går bättre...

NissePisse
2018-05-21, 21:18
Menar du övertrycksventilen? Dumpventilen

- - - Uppdaterad - - -

@Nissepisse Jag tror inte jag har tändfördelare och rotor. Hur kollar man tändvinkel annars?

Haha!
Lite slarvig svenska kanske... Ignition angle är ordet jag översatte lite slarvigt.
När den drar ner så där fasligt på luftmassa kan det vara för att det knackar (spikar), isf borde du lätt kunna se det med en OBD-läsare/VCDS.

Det kan så klart vara en massa andra saker också, tänkte bara eftersom du hade massa olja i insuget och det var mer frekvent vid varm väderlek.