handdator

Visa fullständig version : Ad Blue



Starlight
2018-05-13, 18:10
Använder både 150 och 190 hk dieselmotorn ad Blue för att klara euro 6?
Använder ad Blue i andra fordon och problem finns. Hur mycket problem förekommer med det i vw motorerna?

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

Marcus
2018-05-13, 20:25
Antar att du menar VW Passat med 2,0 TDI 150 och 2,0 TDI 190? Både har SCR och förbrukar alltså AdBlue. Utan problem.

pudas
2018-05-14, 07:06
Använder ad Blue i andra fordon och problem finns.

Vilka problem upplever du i andra fordon?
Jag kör själv lastbil och upplever inga problem alls med det.
Givetvis så innebär det ju att man har en till tank att hålla koll på, inte kul att köra med effektreducerad motor i en fullastad bil!

Pelk
2018-05-14, 07:18
Jag har iof bara kört min bil i knappt 5000 mil, fyllt tanken 3ggr (den var såklart fylld när jag köpte bilen) och skall fylla en fjärde gång idag.

Inte upplevt några problem under dessa mil.


Skickat från min iPad med Tapatalk

berlands
2018-05-14, 07:30
Jag har iof bara kört min bil i knappt 5000 mil, fyllt tanken 3ggr (den var såklart fylld när jag köpte bilen) och skall fylla en fjärde gång idag.

Inte upplevt några problem under dessa mil.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Samma sak här, inga som helst problem med AdBlue.
Kör en Passat TDI-240. Motorn spinner som en katt när man matar den med AdBlue. Och vrålar som ett lejon när man sen trycker till på gasen! :)

/Berlands

peosj
2018-05-14, 08:41
Kör en Tiguan -17, 190 TDI och under dess 3000 mil inga problem med Ad Blue, drar ca 1 l Ad Blue / 100 mil.

Starlight
2018-05-14, 19:58
Ok det låter bra. Jag har erfarenheter från traktor branschen där krånglande ad Blue pumpar ställer till det, avgaskatalysatorer som kostar 80-100000kr och där man programmerar bort ad Blue n för att reparationerna aldrig slutar.

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

Marcus
2018-05-14, 21:17
Om det är VW Golf du tänker på så är den inte utrustad med SCR.

NI77
2018-05-15, 19:19
Har en Passat med 240 hästaren, och har haft väldiga bekymmer med Ad-Blue,pga sönder frysta slangar.
2 ggr i vinter och 1 gång förra vintern.Bor i Jämtland, så det har varit ner emot 30 minus här.
När det hände första gången ifjol vinter stod Berners för notan, för att VW inte ville. Nybils garantin hade gått ut två dagar innan det hände.
Första gången det hände i vinter, gick det på 5000 kr att repa, för att det två veckor senare va dax igen.
Hade då sån tur, el va man ska säga, att det va samma slang igen. Så då gick det på garanti.
Överväger starkt att byta märke el nått. Känns inte sugen på att slänga ut 5 papp flera ggr per år på något som inte tål vårt nordiska klimat. Kör lastbil och det är samma bekymmer där, fast ännu dyrare.

Starlight
2018-05-16, 06:39
Har en Passat med 240 hästaren, och har haft väldiga bekymmer med Ad-Blue,pga sönder frysta slangar.
2 ggr i vinter och 1 gång förra vintern.Bor i Jämtland, så det har varit ner emot 30 minus här.
När det hände första gången ifjol vinter stod Berners för notan, för att VW inte ville. Nybils garantin hade gått ut två dagar innan det hände.
Första gången det hände i vinter, gick det på 5000 kr att repa, för att det två veckor senare va dax igen.
Hade då sån tur, el va man ska säga, att det va samma slang igen. Så då gick det på garanti.
Överväger starkt att byta märke el nått. Känns inte sugen på att slänga ut 5 papp flera ggr per år på något som inte tål vårt nordiska klimat. Kör lastbil och det är samma bekymmer där, fast ännu dyrare.Jag tänkte väl att bilarna skulle drabbas även dom. Kylan och uppvärmningen av urean kan ge bekymmer alltså

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

Marcus
2018-05-16, 08:25
Men åter igen, är det Passat du tänker på eller någon annan modell? Om bilarna har SCR eller ej beror nämligen på vilken modell det är.

Starlight
2018-05-16, 08:44
Men åter igen, är det Passat du tänker på eller någon annan modell? Om bilarna har SCR eller ej beror nämligen på vilken modell det är.Ja passat

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

Pelk
2018-05-16, 10:13
Har en Passat med 240 hästaren, och har haft väldiga bekymmer med Ad-Blue,pga sönder frysta slangar.
2 ggr i vinter och 1 gång förra vintern.Bor i Jämtland, så det har varit ner emot 30 minus här.

Hos min återförsäljare varnade de för olika kvaliteter av vätska, fast spontant kändes det mer som ett "försäljningstrick" för att handla dyr originalvätska.

Vart köper du din vätska? Jag handlar på Swedol (99kr/10l), och den verkar funka med min bil.

Har varit vid flertal tillfällen i Sundsvall under vintrarna, med temperaturer på åtminstone -25 grader, kanske till och med något mer. Men 5 grader till, kanske gör stor skillnad för tillförlitligheten. Och att slangarna fryser sönder, är inget annat en rent konstruktions/fabrikationsfel. Riktigt dåligt! Att vatten expanderar när det fryser, borde till och med VW känna till. :)

Jag har också läst att fler haft problem med SCR-systemet. Det gäller inte bara VW, utan verkar kunna drabba alla andra märken också. Men mycket av det man hittade (när jag läste på om detta), är som du också är inne på, problem med just lastbilar och traktorer med SCR.

NI77
2018-05-16, 19:42
Hos min återförsäljare varnade de för olika kvaliteter av vätska, fast spontant kändes det mer som ett "försäljningstrick" för att handla dyr originalvätska.

Vart köper du din vätska? Jag handlar på Swedol (99kr/10l), och den verkar funka med min bil.

Har varit vid flertal tillfällen i Sundsvall under vintrarna, med temperaturer på åtminstone -25 grader, kanske till och med något mer. Men 5 grader till, kanske gör stor skillnad för tillförlitligheten. Och att slangarna fryser sönder, är inget annat en rent konstruktions/fabrikationsfel. Riktigt dåligt! Att vatten expanderar när det fryser, borde till och med VW känna till. :)

Jag har också läst att fler haft problem med SCR-systemet. Det gäller inte bara VW, utan verkar kunna drabba alla andra märken också. Men mycket av det man hittade (när jag läste på om detta), är som du också är inne på, problem med just lastbilar och traktorer med SCR.

Tankar via åkaren. Va AromDekor kemi som levererade förut (med tankbil). Nu vet jag inte vad det är för leverantör, han har iaf bytt vet jag. Antar att det var en prisfråga?
Med ett åkeri på 16 bilar går det några liter i veckan :)

EKAN01
2018-05-17, 07:17
Kör själv lastbil och 2006 började det komma lastbilar med AD blue och i början var det mycket problem och många gånger sjukt dyra reperationer som följd.
Nu för tiden tycker jag inte att man hör så mycket om AD blue problem så vida det inte är gamla lastbilar då.

Man gör ju åt betydligt mer AD blue i en lastbil så jag får fylla på flera ggr i veckan (75 liters tank)

Nu vet jag inte hur det fungerar med personbilar men på lastbilar så stängs systemet av när det blir -11 och kallare pga att AD blue inte fungerar när det blir lite kallare.

Lasse62
2018-05-17, 14:07
Kör själv lastbil och 2006 började det komma lastbilar med AD blue och i början var det mycket problem och många gånger sjukt dyra reperationer som följd.
Nu för tiden tycker jag inte att man hör så mycket om AD blue problem så vida det inte är gamla lastbilar då.

Man gör ju åt betydligt mer AD blue i en lastbil så jag får fylla på flera ggr i veckan (75 liters tank)

Nu vet jag inte hur det fungerar med personbilar men på lastbilar så stängs systemet av när det blir -11 och kallare pga att AD blue inte fungerar när det blir lite kallare.

Instämmer.

Euro 4:orna som kom med ADblue var det nästan bara krångel med, enstaka individer som fungerade bra hela tiden.
När det gäller Euro 5 o 6 har vi ytterst sällan problem, man ska inte få ner skit i tanken bara :-)

Enstaka individer kan krångla. räcker oftast med en enkel rengöring med tryckluft vid doseraren (har aldrig kollat hur det är byggt i en personbil) men dem som krånglar fortsätter ofta att göra det medans systrar kan gå 70-80 t mil utan minsta ingrepp.

NissePisse
2018-05-21, 01:54
Antar att du menar VW Passat med 2,0 TDI 150 och 2,0 TDI 190? Både har SCR och förbrukar alltså AdBlue. Utan problem.

Nä. 150 hk har inte AdBlue

Marcus
2018-05-21, 06:19
Nä. 150 hk har inte AdBlue

Beror på vilket tillverkningsår det gäller. Utgick från att vi pratade nya bilar som man beställer idag.

NissePisse
2018-05-21, 10:40
Beror på vilket tillverkningsår det gäller. Utgick från att vi pratade nya bilar som man beställer idag.

Ok, jag utgick felaktigt från att det inte ändrats... 😂

Marcus
2018-05-21, 10:45
Lugnt :) SCR infördes (blev standard, var tidigare tillval) oktober 2017 tillsammans med andra uppdateringar för modellprogrammet som att DQ250-6vxl ersattes med DQ381-7vxl, nytt infotainment m.m.

NissePisse
2018-05-21, 21:26
Tillval? Vad finns det för incitament för kund att välja till SCR?
Jag trodde det avgjordes av huruvida man klarade emissionskraven eller inte. Då spelar faktorer som vikt och effekt in.

Marcus
2018-05-22, 08:37
I Tyskland och förmodligen även andra länder var det tillval för 2,0 TDI 150, tror aldrig det varit möjligt tillval i Sverige. Rätta mig gärna om jag har fel. Från oktober 2017 blev SCR standard för den versionen. Till och med Passat generation 7 med sin EA189 2,0 TDI 140 motor fanns med SCR och klarade då Euro 6. Anledningen till att välja SCR som tillval är antagligen mestadels framtidssäkring och i någon mindre mån omtanke om sin lokala luftkvalitet.

2,0 TDI 150 4Motion har alltid varit utrustad med SCR.

NissePisse
2018-05-22, 23:58
I Tyskland och förmodligen även andra länder var det tillval för 2,0 TDI 150, tror aldrig det varit möjligt tillval i Sverige. Rätta mig gärna om jag har fel. Från oktober 2017 blev SCR standard för den versionen. Till och med Passat generation 7 med sin EA189 2,0 TDI 140 motor fanns med SCR och klarade då Euro 6. Anledningen till att välja SCR som tillval är antagligen mestadels framtidssäkring och i någon mindre mån omtanke om sin lokala luftkvalitet.

2,0 TDI 150 4Motion har alltid varit utrustad med SCR.


Gissningsvis på grund av högre vikt och större drivlineförluster orsakade av fyrhjulsdriften.

Utsläpp från dieselmotorer är alltid en balansgång mellan NOx, sot och bränsleförbrukning.

Marcus
2018-05-23, 06:29
Gissningsvis på grund av högre vikt och större drivlineförluster orsakade av fyrhjulsdriften.

Utsläpp från dieselmotorer är alltid en balansgång mellan NOx, sot och bränsleförbrukning.

Ja, självklart. Men på TDI 150 utan 4Motion var det tillval.

Starlight
2018-05-24, 18:20
Gissningsvis på grund av högre vikt och större drivlineförluster orsakade av fyrhjulsdriften.

Utsläpp från dieselmotorer är alltid en balansgång mellan NOx, sot och bränsleförbrukning.Ok då blev alltså en begagnad 150 hk 2wd betydligt intressantare än 190 hk.


Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

Marcus
2018-05-24, 20:35
Om den är tillverkad innan oktober 2017.

Kingen
2018-05-27, 22:36
Någon som vet hur mkt tanken rymmer på en Alltrack GTS från 2017? Intruktiinsboken (vad jag hittar) säger "upp till 16l" lite diffust... men när jag kollar infotainment i bilen så säger den min 3l å max 3,75l att fylla på. Fyllde nyss med knappa 5l efter att den varnat om 2400km.....

Skulle gärna veta exakt på min bil då de skriver diffust om hur mkt den rymmer samtidigt står det 5 olika varningar om att fylla på för mkt kan ....

Tack.

Stafffan
2018-05-28, 07:07
Någon som vet hur mkt tanken rymmer på en Alltrack GTS från 2017? Intruktiinsboken (vad jag hittar) säger "upp till 16l" lite diffust... men när jag kollar infotainment i bilen så säger den min 3l å max 3,75l att fylla på. Fyllde nyss med knappa 5l efter att den varnat om 2400km.....

Skulle gärna veta exakt på min bil då de skriver diffust om hur mkt den rymmer samtidigt står det 5 olika varningar om att fylla på för mkt kan ....

Tack.

Jag brukade få i 12-13 l när jag tankade adBlue i min GTS -15, efter att den varnat.

NissePisse
2018-05-28, 07:27
13 liter tror jag. Nivåmätning sker med ultraljud, det är därför väldigt väldigt viktigt att inte överfylla AdBlue-tanken.

Varför denna rädsla för Adblue?

Kingen
2018-05-28, 12:36
13 liter tror jag. Nivåmätning sker med ultraljud, det är därför väldigt väldigt viktigt att inte överfylla AdBlue-tanken.

Varför denna rädsla för Adblue?

Ok, nä jag trodde bara de skulle skriva det tydligt någonstans i instruktionsboken, så ingen rädsla vill bara inte överfylla den.

Pelk
2018-05-28, 14:49
Har också läst 13 liter någonstans.

När jag fyllt, har det stått max 11 liter i displayen. Fyller på med 10 liter och det brukar ta en stund innan bilen reagerat på påfyllningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

NissePisse
2018-05-28, 15:38
13 liter kan du nog bara fylla om du kört bilen tills den inte startar längre på grund av Adblue är slut.

Marcus
2018-05-28, 15:47
När jag får meddelande om att det är dags att fylla på AdBlue så brukar bilen ange att den vill ha max 10 liter så det är vad jag häller i.

johan70
2018-05-28, 23:26
Jag tankar alltid adblue från pump på lastbilsmack (Statoil eller Shell )
den stoppar när den är full precis som när man tankar bensin eller diesel.
På så sätt blir den alltid full och man riskerar inte att överfylla.
Dess utom är det cirka halva priset jämfört med att köpa på dunk.
Inte för att detta är den stora kostnaden med bilägandet.
Pistolhandtaget passar rakt i påfyllnadshålet både på min Passat och min Transporter

Mattias
2018-05-28, 23:46
Var försiktiga när ni fyller, finns ofta ett max och minvärde att hålla sig inom som visas i info displayen.

Stafffan
2018-05-29, 07:39
Jag tankar alltid adblue från pump på lastbilsmack (Statoil eller Shell )
den stoppar när den är full precis som när man tankar bensin eller diesel.
På så sätt blir den alltid full och man riskerar inte att överfylla.
Dess utom är det cirka halva priset jämfört med att köpa på dunk.
Inte för att detta är den stora kostnaden med bilägandet.
Pistolhandtaget passar rakt i påfyllnadshålet både på min Passat och min Transporter

Samma här. 6:95/l har jag betalat på Preems lastbilsmack. Smidigt och inte särskilt dyrt.

Pelk
2018-05-29, 09:16
Samma här. 6:95/l har jag betalat på Preems lastbilsmack. Smidigt och inte särskilt dyrt.

Har inte hittat någon pump i närheten av mitt ”rörelsemönster”, så 9.90kr/l får duga för mig.

Bättre än mackarnas ockerpriser (fast OKQ8 vid jobbet mer än halverat priset nu), som är mer än dubbelt så dyra.

10 liter räcker 1100-1200 mil för mig, så det är inte där man kan spara de stora slantarna [emoji23]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

NissePisse
2018-05-29, 21:55
Jag tankar alltid adblue från pump på lastbilsmack (Statoil eller Shell )
den stoppar när den är full precis som när man tankar bensin eller diesel.
På så sätt blir den alltid full och man riskerar inte att överfylla.
Dess utom är det cirka halva priset jämfört med att köpa på dunk.
Inte för att detta är den stora kostnaden med bilägandet.
Pistolhandtaget passar rakt i påfyllnadshålet både på min Passat och min Transporter


Du har en Passat B8 och fyller på mer än angivet max?
Modigt, sätter du nivåmätningen ur spel kanske du får bärga bilen.

johan70
2018-05-29, 23:40
Du har en Passat B8 och fyller på mer än angivet max?
Modigt, sätter du nivåmätningen ur spel kanske du får bärga bilen.

Jag har alltid tankat Adblue tills pumpen slagit av. Jag har inte funderat på om det har varit mer än det värdet som står som max.
Är det så att man inte skall fylla tanken. Får kolla det nästa gång jag fyller på.
Får kolla max är på färddatorn och sen se hur mycket där går i.
Det var säljaren på vw som tipsade mig om att tanka på lastbilsmack när jag köpte min transporter.
Men det blir ju lika dant om man fyller med dunk och en sådan slang som stoppar när tanken är full.

Jag har kört 7000 mil med min transporter och fyllt på adblue på detta viset många gånger.
Utan problem.

Passaten har jag bara fyllt en gång.

Men jag kanske gör fel och har haft tur.

johan70
2018-05-30, 13:11
Det står i instruktionsboken att man skall tanka tills pumpmunstycket slår ifrån första gången

NissePisse
2018-05-30, 13:24
Det står i instruktionsboken att man skall tanka tills pumpmunstycket slår ifrån första gången

Nice, bra jobbat!
Kanske borde jag tagit mig tid att läsa manualen istället för att vara spydig mot dig... :-)

johan70
2018-05-30, 13:43
Ha ha. Det är det sista man gör alltså läser instruktionsboken.
Efter att man har provat allt man kan komma på.

Men jag skall erkänna att jag blev lite orolig att jag hade tagit sönder min nya passat.

Men i fortsättningen skall jag läsa av instrumentet innan jag fyller tanken för säkerhet skull.