handdator

Visa fullständig version : Baklucka Polo Variant 99 går inte att öppna



T3Per
2018-05-12, 10:42
Backluckan på min Polo Variant 99 går inte att öppna. Den har centrallås och nyckeln går inte att få in i låset bak. Förmodligen har ingen använt det på många år. Sist när jag var och handlade öppnade jag luckan och tog ur tomburkarna. När jag kom ut från affären gick det inte att öppna. Knappen gled in lätt och fint, men inget hände.
Jag undrar om det kan vara elfel eller om mekanismen släppt.
Hur öppnar man klädseln? Är den tryckt dit med klipps eller sitter den med skruv. Om det är skruvat är det med torx-, insex- eller stjärnskruvar? När jag letat runt på nätet talas det om en lucka på insidan som lätt skall kunna tas bort, men jag ser ingen sådan. Sitter den nedanför dörren?
Vet någon om det finns något bildmaterial på mekanismen på nätet? Min Haynes innehåller inte mycket om Varianten.

/per

EatenMoth72
2018-05-14, 12:28
Backluckan på min Polo Variant 99 går inte att öppna. Den har centrallås och nyckeln går inte att få in i låset bak. Förmodligen har ingen använt det på många år. Sist när jag var och handlade öppnade jag luckan och tog ur tomburkarna. När jag kom ut från affären gick det inte att öppna. Knappen gled in lätt och fint, men inget hände.
Jag undrar om det kan vara elfel eller om mekanismen släppt.
Hur öppnar man klädseln? Är den tryckt dit med klipps eller sitter den med skruv. Om det är skruvat är det med torx-, insex- eller stjärnskruvar? När jag letat runt på nätet talas det om en lucka på insidan som lätt skall kunna tas bort, men jag ser ingen sådan. Sitter den nedanför dörren?
Vet någon om det finns något bildmaterial på mekanismen på nätet? Min Haynes innehåller inte mycket om Varianten.

/per

Jag har exakt samma problem på min golf -03. Fast den har fastnat i olåst läge. Jag har inte hunnit komla särkillt mycket, men jag ”spolade” ur nyckelhålet med 5-56 och då kom det ur en massa skit... ska försöka gräva med ett gem eller måt idag för att se om jag kan få in nyckeln i alla fall. Skriv gärna om du hittat en lösning

Pelk
2018-05-14, 14:50
Jag har inte hunnit komla särkillt mycket, men jag ”spolade” ur nyckelhålet med 5-56 och då kom det ur en massa skit...

Använd inte 5-56 i låskistan, det är förödande för den då lösningsmedlet får den att klibba ihop.

Det kan verka bra en stund, men det är som att kissa i byxorna - det är varmt i början...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

EatenMoth72
2018-05-14, 17:15
Använd inte 5-56 i låskistan, det är förödande för den då lösningsmedlet får den att klibba ihop.

Det kan verka bra en stund, men det är som att kissa i byxorna - det är varmt i början...


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Ajdå. Jag har tömt nästan en hel flaska låsspray nu istället. Jag är ca. 1mm från att få in den i låset. Hur som så har jag i så fall fixat centrallåset nu. Det var labelbrott i den högra genomföringen på en geön lite kabel. Fixade det och mu funkar centrallåset i alla fall 😀

vfr
2018-05-14, 17:19
Riktig låsolja är egentligen det enda man ska ha in i ett lås. Men det är klart, låsspray är väl väldigt nära det så det borde väl funka.

Pelk
2018-05-14, 18:18
Riktig låsolja är egentligen det enda man ska ha in i ett lås. Men det är klart, låsspray är väl väldigt nära det så det borde väl funka.

Jag kanske skulle skrivit låsolja i sprayform, tex Assaś [emoji15]

Klart att det kan förväxlas med sådan spray som används för att tina lås. Men den är inte heller riktigt bra för lås. Dock ljusår bättre än 5-56/WD40.

Skickat från min iPhone med Tapatalk