handdator

Visa fullständig version : Sprickor i baklysen Alltrack -16



petrus
2018-05-11, 09:20
Hej!
Upptäckte härom veckan att båda baklyktorna på min alltrack -16 har en massa sprickor. Ser även att det börjar typ lossna/spricka i kanterna på glasen. Tänkte först att det säkert är efter vinterns bravader med is osv, men hörde av en bekant som har en "ny" amarok att han hade samma syptom på sina baklyktor. Han hade fått nya på garantin. Min fundering är om någon mer har drabbats av samma sak?
Ska åka in med bilen till min VW verkstad och höra vad dom säger i nästa vecka.

Marcus
2018-05-11, 11:53
Använder du avfettning på plasten?

Peter-C
2018-05-11, 21:12
Krackelerade baklyktor.

Avfettning ska rimligen inte ha någon inverkan på materialet. Det är ”normalt” att rengöra med avfettning. Man behöver ju inte låta det sitta på för länge.

För 2 veckor sedan sålde jag en Golf 7 SC årsmodell 2014 som jag köpte ny. Som du säkert vet så är SC i allt väsentligt samma bil som Golf Alltrack. Den "fick" krackelerade baklyktor efter 2 år. Byttes. Efter 3 år köpte jag det 3:e bromsljuset på egen bekostnad som även det hade krackelerat.

/Peter

Amazonas
2018-05-11, 23:40
Verkar hyffsat vanligt, letat efter bakljus ett tag på bildemos till svärfars 2014 SC och va alltid ngn spricka i de flesta. Hitta tillslut och bytte bakljus på den i förra helgen, han fick inga nya på garantin trots endast 3300 mil. Min egna Golf -15 med snart 8000 mil på mätaren ser bakljusen ut som nya trots massa avfettning :) Kanske sämre plast på SC modellen :?

Marcus
2018-05-13, 18:34
Syftar trådstartaren på Golf eller Passat?

Peter-C
2018-05-14, 00:27
Syftar trådstartaren på Golf eller Passat?

Kom att tänka på det med efter att jag svarat i tråden... Som synes så avser mitt inlägg Golf :).

Baklyktorna på min Golf R "hatchback" 2014 har hittills ej drabbats av krackelering. Den har LED bak. SC:n har vanliga bakljus på denna årsmodell. Bägge har fått samma behandling vad det gäller avfettning.

/Peter

petrus
2018-05-14, 10:28
Är en Passat Alltrack...sorry. Använder avfettning så klart men inget överdrivet i min mening. Har väl LED på min vad jag vet/tror. Ska åka förbi verkstan i morgon få se vad dom säger :-D Återkommer med vad dom säger.

Marcus
2018-05-14, 13:27
Sprickorna kan bero på användning av för stark avfettning. Problemet förekommer på flera modeller från olika biltillverkare.

a128
2018-05-14, 13:29
jag använder vaxschampo och Tvättsvamp när jag tvättar bilen, asfaltfläckarna får sitta kvar tills vidare
:)

Peter-C
2018-05-14, 22:43
jag använder vaxschampo och Tvättsvamp när jag tvättar bilen, asfaltfläckarna får sitta kvar tills vidare
:)

Nej det går ej att leva med ;). "Nafta"/petroleum basera avfettning är att föredra alla dagar i veckan. Blir inte rent annars.
Jag tror det är mest ett sätt att skylla krackeleringen på andra faktorer än rent materialfel som är skälet till att det används som argument. Som jag nämnt i tråden reagerar olika bilar på skilda sätt. Vår Audi A4 cab 2005, som förvisso endast numera används på sommaren, har inte något problem med krackelering. Den gick året runt de första 7-8 åren med avfettning som följd. Har ägt den sedan den var ny.

/Peter

petrus
2018-08-14, 16:07
En liten uppdatering är väl på plats. Var in häromveckan och visade upp bilen. Tydligen ett känt fel, dom började prata om yttre påverkan som felorsak. Dock kommer alla sprickor från insidan på mina lysen, drar du med nageln över sprickorna känns inget alls. Dom skickade in en "felanmälan" i alla fall så får vi se vad som händer.

Parpan
2018-10-26, 11:56
Livar upp denna tråd..

Har samma problem på min Polo wrc, en baklykta bytt på goodwill.
Sen har jag märkt att det är så på båda framlyktorna.
Nu sa vw verkstad till mig att dom kollat på lyktorna och att det var - normalt slitage, med tanke på ålder.
Jag tycket och sa att det inte är rimligt, man sliter inte på dom inifrån. Men verkar inte få så mycket gehör tyvärr.

Se vad dom säger när jag hämtar bilen på verkstan senare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

dkw mannen
2018-10-26, 13:33
Samma på min golf sc -16 sprickor fick inga nya bilen gått 1500 mil. [emoji17]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

rixpucko
2018-10-26, 13:49
Samma här!

Fick förklarat för mig att det har med alkohol/avfettning att göra. Då det är en plast som jag inte kommer ihåg vad den heter. Som är känslig.
Står även i min instruktionsbok(som jag kollade upp efter besöket) om man kollar under tvätt samt kapitel om lyktorna. Att man inte använda något starkare än mild tvållösning...

Så allt med alkohol( för starkt blandad spolarvätska) och avfettning bör sköljas av ordentligt. Vad jag förstog det som är det att när man inte sköljer ordentligt och det ligger kvar och gror in i plasten.

Även vissa vaxer ska man kolla upp så de inte har alkohol i sig.

dkw mannen
2018-10-26, 14:01
Ja det är helt sjukt att inte grejerna inte tål avfettning [emoji17]. Hur faan ska man få bort all salt på vintern då ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

candyweiss
2018-10-26, 14:21
Ja det är helt sjukt att inte grejerna inte tål avfettning [emoji17]. Hur faan ska man få bort all salt på vintern då ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Eller spolarvätska :eek:

a128
2018-10-26, 19:55
Spriten ställer till med elände sägs det :cool:

candyweiss
2018-10-26, 22:10
Spriten ställer till med elände sägs det :cool:
Och ändå fyller du din Golf med det :D

a128
2018-10-26, 22:28
Och ändå fyller du din Golf med det :D

Då blev det oavgjort denna gång

:)

Johnnia_Andersson
2018-10-27, 15:26
Plasten i baklyktorna är tillverkade i ett speciellt mtrl bara för att dom har så bra egenskaper för baklampor, men kontra de så tål dom inte alkohol, man ska inte lägga avfettning eller tvätta med turtles prickvort osv då det drar ur mjukmedlet. Är tyvärr ingen garanti.

petrus
2018-10-29, 08:11
Lite konstigt då mina sprickor kommer inifrån så att säga. Lyktorna har inte sprickor på utsidan. Men förstår att det är avfettning mm som ställer till det...


Plasten i baklyktorna är tillverkade i ett speciellt mtrl bara för att dom har så bra egenskaper för baklampor, men kontra de så tål dom inte alkohol, man ska inte lägga avfettning eller tvätta med turtles prickvort osv då det drar ur mjukmedlet. Är tyvärr ingen garanti.

petrus
2018-11-06, 14:50
En liten uppdatering. Fick allt utbytt i dag på bilen. Gick på garantin tydligen.

dkw mannen
2018-12-30, 10:42
En liten uppdatering. Fick allt utbytt i dag på bilen. Gick på garantin tydligen.

Suck jag fick inte. [emoji17]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Crille82
2018-12-30, 11:17
Det går normalt inte att reklamera spruckna lyktor till Volkswagen. Att man fått bytt dom enligt info ovan beror sannolikt på att återförsäljaren själv stått för det.