handdator

Visa fullständig version : Problem med Dubbelmasse svänghjul... ?



2stroke
2018-05-02, 20:35
:confused:
Man har ju läst lite då och då om Nya VW's som haft problem med Dubbelmasse svänghjulet...
...Hur brukar dessa problem yttra sig på en NY bil ?
:confused:

Min syster har köpt sig en alldeles ny 2.0 TDI ( 150 Hk ) 4-Motion med 6-växlad manuell låda.
Problemet yttrar sig som så att bilen "hugger" till något så in i helvete när man ska iväg på 1'ans växel.
Bilen har idag gått 200 Mil.
( Tyvärr har jag inte haft möjligheten att prova/köra bilen då vi bor långt ifrån varandra )
Hon bytte in sin ( 2011 ) Audi med Diesel motor och manuell låda
så jag tror nog att hon är van hur de beter sig. :rolleyes:

Hon kontaktade VW verkstaden men de sa att hon måste vänta 3 veckor till de har tid att kolla på bilen. :mad:

candyweiss
2018-05-03, 04:40
:confused:
Man har ju läst lite då och då om Nya VW's som haft problem med Dubbelmasse svänghjulet...
...Hur brukar dessa problem yttra sig på en NY bil ?
:confused:

Min syster har köpt sig en alldeles ny 2.0 TDI ( 150 Hk ) 4-Motion med 6-växlad manuell låda.
Problemet yttrar sig som så att bilen "hugger" till något så in i helvete när man ska iväg på 1'ans växel.
Bilen har idag gått 200 Mil.
( Tyvärr har jag inte haft möjligheten att prova/köra bilen då vi bor långt ifrån varandra )
Hon bytte in sin ( 2011 ) Audi med Diesel motor och manuell låda
så jag tror nog att hon är van hur de beter sig. :rolleyes:

Hon kontaktade VW verkstaden men de sa att hon måste vänta 3 veckor till de har tid att kolla på bilen. :mad:
Dubbelmasse och manuell går inte ihop för mig. Inget att spekulera i, låt VAG avgöra, men låter som olja på lamellerna.

2stroke
2018-05-03, 13:25
Inget att spekulera i, låt VAG avgöra,
men låter som olja på lamellerna. Självklart ska VAG få göra sin bedömning,
men jag är ute efter folks åsikter om problemet och hur "fel" brukar yttra sig.
Samt gärna om det är någon fler här som haft tjorv med kopplingen och/eller Dubbelmasse svänghjulet på sin nya bil
:confused:
Bomba på med idéer och erfarenheter !

a128
2018-05-03, 13:34
Som beskrivningen antyder så känns det som det är svänghjulet som är kasst, ett aber med diesel då även manuell växellåda har sådant svänghjul :(

2stroke
2018-05-03, 13:44
Som beskrivningen antyder så känns det som det är svänghjulet som är kasst. Dock inga som helst missljud när man lyssnar under bilen.