handdator

Visa fullständig version : Köpråd Golf GTI MKV 2005



berlands
2018-05-02, 08:17
Är på jakt efter en bättre begagnad Golf GTI och har siktat in mig på spannet 2004-2009.
Har eventuellt en 2005:a som har gått runt 18k mil på gång.

Vad bör man kolla upp när man kollar på den? Några specifika akilleshälar på dessa årsmodeller?
Och är det dumt att köpa en såpass "gammal" bil?
Killen som har den verkar ha skött den iallafall, kamremsbyte vid 14k mil, nyss bytt hjullager bak, nyss servat med oljebyte, filter, tändstift, bromsvätska, etc.
Hur länge kan man räkna med att turbon håller på dessa spisarna?

/Berlands

loadmaster
2018-05-02, 09:41
Är på jakt efter en bättre begagnad Golf GTI och har siktat in mig på spannet 2004-2009.
Har eventuellt en 2005:a som har gått runt 18k mil på gång.

Vad bör man kolla upp när man kollar på den? Några specifika akilleshälar på dessa årsmodeller?
Och är det dumt att köpa en såpass "gammal" bil?
Killen som har den verkar ha skött den iallafall, kamremsbyte vid 14k mil, nyss bytt hjullager bak, nyss servat med oljebyte, filter, tändstift, bromsvätska, etc.
Hur länge kan man räkna med att turbon håller på dessa spisarna?

/Berlands

Vad har du för budget?

Jag har en -07 med DSG som ren bruksbil/andrabil i familjen. Funkar bra, rolig att köra och gör jobbet. När jag tittade runt efter en vettig GTI Mk5 insåg jag rätt snabbt att det fanns en hel del till salu, så ha is i magen. Sen var det en massa folierat och stylat som gick bort för min del, men hittade till slut ett vettigt exemplar som dock hade 18 tusen mil på mätaren, men som servats extremt bra och priset var helt ok.
Nu har den gått 21 tusen, och den har samma turbo som satt i från början vad jag vet. Om oljebyten skötts så ska det nog inte vara några problem med den komponenten. Baserat på min egen erfarenhet och ägande skulle jag titta extra noga på följande:

Service (oljebyten, kamrem etc)
Rost (framskärmar, neder/framkant dörrar, ev baklucka)
Drivknutar
Koppling
Om DSG = kontrollera oljebyten och givetvis funktion


Jag har bytt följande på min under min ägo, och gjort det själv:
Hjullager bak
Abs sensor bak
Termostat
Kamrem
Vattenpump och multi ribb rem
DSG olja
Drivknut yttre

berlands
2018-05-03, 10:26
Vad har du för budget?

Jag har en -07 med DSG som ren bruksbil/andrabil i familjen. Funkar bra, rolig att köra och gör jobbet. När jag tittade runt efter en vettig GTI Mk5 insåg jag rätt snabbt att det fanns en hel del till salu, så ha is i magen. Sen var det en massa folierat och stylat som gick bort för min del, men hittade till slut ett vettigt exemplar som dock hade 18 tusen mil på mätaren, men som servats extremt bra och priset var helt ok.
Nu har den gått 21 tusen, och den har samma turbo som satt i från början vad jag vet. Om oljebyten skötts så ska det nog inte vara några problem med den komponenten. Baserat på min egen erfarenhet och ägande skulle jag titta extra noga på följande:

Service (oljebyten, kamrem etc)
Rost (framskärmar, neder/framkant dörrar, ev baklucka)
Drivknutar
Koppling
Om DSG = kontrollera oljebyten och givetvis funktion


Jag har bytt följande på min under min ägo, och gjort det själv:
Hjullager bak
Abs sensor bak
Termostat
Kamrem
Vattenpump och multi ribb rem
DSG olja
Drivknut yttre

Perfekt, tackar för tipset.
Bilen var i väldigt bra skick maskinellt så jag slog till. Så numera har vi två st GTI MkV i familjen. :)
Lite småfix var det att ta tag i (pixelfel i färddator, kärvande dörr, nån spjällmotor som strulade) men det får man ju räkna med.

/Berlands

a128
2018-05-03, 11:33
Så ett bekymmer till i familjen :cool:

berlands
2018-05-03, 11:42
Så ett bekymmer till i familjen :cool:

Ja, precis! Ett problembarn till att hantera. :)

/Berlands