handdator

Visa fullständig version : Lista kamrem vs kamkedja



berlands
2018-04-23, 19:20
Nån som vet var man finna en lista på vilka VW-motorer som har kamrem resp. kamkedja?
Är på gång att köpa bättre begagnad Golf från 2000-2010 spannet och vill helst undvika motorer med kamkedja efter allt strul man läst om.

/Berlands

a128
2018-04-23, 20:01
Touran, Tiguan, Golf V och Vi med Tsi-motor
Touran, Golf V med Fsi motor
Polo med 1,4 fsi samt 1,2 tsi

dom alla flesta med direktinsprutning

synd så fall att ni måste skippa direktinsprutarna

:)

cheba
2018-04-23, 20:08
Här kan man göra en snabbkoll: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines

Dock är inte denna listan hundraprocentig. Vilka modeller och årsmodeller som använder vilken motor och med vilken effekt kan skilja mellan olika marknader. För att vara helt säker behöver man veta motorkoden.

Marcus
2018-04-23, 20:15
Den ökade problemfrekvensen för kamkedjedriving gäller främst EA111 som 1,2 TSI och 1,4 TSI, en motorfamilj som endast finns i Golf generation 5 och 6. Golf generation 5 och 6 som halvkombi tillverkades från oktober 2003 till november 2012.

cheba
2018-04-23, 20:36
Touran, Tiguan, Golf V och Vi med Tsi-motor
Touran, Golf V med Fsi motor
Polo med 1,4 fsi samt 1,2 tsi

Man bör se upp med att tala om skillnad mellan (T)FSI och TSI. FSI/TFSI/TSI är bara en logga på motorkåpan som kan ändras hursomhelst. När VW införde TSI-brandingen på sina motorer så brandades även gamla motorer (kända som TFSI) om till TSI. Jag vet inte om det gäller alla motorer men åtminstone för EA113 2.0T. Denna kallades TFSI fram till mk5/mk6 skiftet, då den nya 2.0T motorn med kedja infördes och kallades TSI. Den gamla 2.0T med kamrem levde kvar i de mest högpresterande Golfvarianterna men hette då TSI istället för TFSI. Så det finns alltså Golf mk6 med kamrem och TSI på motorkåpan (R och GTI Edition 35).

berlands
2018-04-23, 21:26
Perfekt, tackar för infon.
Det känns som lite svårt att veta vilka man ska undvika men verkar mest vara 1.2 och 1.4 som är drabbade?
Det finns en herrans massa 1.4 till salu på Blocket. Men det kanske är just för att folk haft mycket problem med dessa och inte vågar behålla dem....

/Berlands

vfr
2018-04-23, 21:43
Eller snarare för att det helt enkelt finns en herrans massa 1.4... :)

berlands
2018-04-23, 22:58
Eller snarare för att det helt enkelt finns en herrans massa 1.4... :)

Vilket ju isåfall är extra sorgligt med tanke på problemen dessa verkar vara beskaffade med.... ;)

/Berlands

Marcus
2018-04-23, 23:03
1,4 TSI i olika utföranden är en av de vanligaste motorerna i Golf generation 5 och 6 med effektuttag om 122, 140, 160, 170 hk - på den svenska marknaden. Angående TSI/TFSI så är det bara varumärken/motorbeteckningar, har inget speciellt med tekniken att göra specifikt. Från en viss tidpunkt bestämdes att Audi endast använder beteckningen TFSI och VW, Skoda, Seat endast använder TSI. Samma motor kan alltså heta TSI eller TFSI beroende på i vilken bilmodell den används.

- - - Uppdaterad - - -


Vilket ju isåfall är extra sorgligt med tanke på problemen dessa verkar vara beskaffade med.... ;)

/Berlands

Detta börjar ju bli gamla bilar, så om de fortfarande är i drift så bör eventuella bekymmer mer eller mindre vara åtgärdade vid denna tidpunkt.

berlands
2018-04-24, 08:42
1,4 TSI i olika utföranden är en av de vanligaste motorerna i Golf generation 5 och 6 med effektuttag om 122, 140, 160, 170 hk - på den svenska marknaden. Angående TSI/TFSI så är det bara varumärken/motorbeteckningar, har inget speciellt med tekniken att göra specifikt. Från en viss tidpunkt bestämdes att Audi endast använder beteckningen TFSI och VW, Skoda, Seat endast använder TSI. Samma motor kan alltså heta TSI eller TFSI beroende på i vilken bilmodell den används.

- - - Uppdaterad - - -



Detta börjar ju bli gamla bilar, så om de fortfarande är i drift så bör eventuella bekymmer mer eller mindre vara åtgärdade vid denna tidpunkt.

Aha, så om bilen ifråga har fått problemet åtgärdat så är det ingen risk att det kommer tillbaks?
Läst om incidenter där folk fått ras pga kedjan, åtgärdat för mången fin riksdaler och sen har samma sak hänt igen 3000 mil senare.
Så frågan är väl om VAG förbättrat komponenterna för kamkedjedrivningen och isåfall, hur vet man att bilen har just de förbättrade komponenterna?
Känns tveksamt om man vågar köpa en begagnad 1.4. (vilket jag håller med om är trist, det verkar vara en fin motor teoretiskt sett iaf...)

/Berlands

a128
2018-04-24, 09:00
Regelbunden serice, bye av olja + oljefilter varje <15.000km, använd 5W-40 fusksyntet-olja (alternativt 10W-40 , 5W-50) med 502.00 klassning,

lämplig oljefilter är purflux LS391 för 1,4 tsi i Golf Vi dessa innehåller mer filteryta i form av zick-zack
https://www.autoteileservice24.de/purflux_b38/ls391

En golf med Tsi122 motorn är det ultimata valet, har själv en sådan, har snart kört 12.000 mil med den utan kedjebyte

troligen är ett uppdaterat oljesugrör största skillnaden om man kör lång mellan oljebyterna:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?24371-(-2012-)-TIGUAN-1-4-TSI-V%E4grar-pl%F6tsligt-att-starta

:cool:

bmptsi
2018-04-25, 13:45
Hade min golf v 1.4tsi i 12000 mil utan problem, trimmad, körd med på bana osv. Böt dock olja var 1000 mil, så det kan ju ha hjälpt. Men menar bara att man kanske inte ska stirra sej blind på alla kamkedjehaverier man läser om. Det var helt klart ett problem, men de sålde oxå sjuka mängder av dom.

candyweiss
2018-04-25, 13:52
Min 1.4tsi 122kh -2011 hade gått 8500 mil när jag bytte in den, inga problem med den. Bytte olja var 1500é mil.

pudas
2018-04-25, 21:58
Aha, så om bilen ifråga har fått problemet åtgärdat så är det ingen risk att det kommer tillbaks?
Läst om incidenter där folk fått ras pga kedjan, åtgärdat för mången fin riksdaler och sen har samma sak hänt igen 3000 mil senare.
Så frågan är väl om VAG förbättrat komponenterna för kamkedjedrivningen och isåfall, hur vet man att bilen har just de förbättrade komponenterna?
Känns tveksamt om man vågar köpa en begagnad 1.4. (vilket jag håller med om är trist, det verkar vara en fin motor teoretiskt sett iaf...)

/Berlands

På min Golf är kedjan bytt två gånger. Första gången vid ca sextusen mil, andra vid ca nio tusen mil. I dag har bilen rullat ca fjorton tusen mil. Alltid servad med oljebyte vart tusende mil. Helt klart är att det inte finns någon större logik i felet, kan komma efter i princip vilket miltal som helst och oberoende av hur många gånger den bytts tidigare. Det tragiska är att VAG-verkstaden inte kan svara på frågan om det är bättre grejer man byter till! "Vi vet inte vad det är i kartongerna när grejerna kommer" och dom påstår också att dom aldrig hört talas om att det skulle vara problem med TSI och kamkedjor!

Marcus
2018-04-26, 09:17
"TSI" som begrepp är ju extremt brett, precis som TDI. TSI är allt från 1,0 3-cyl till 3,0 6-cyl... av olika motorfamiljer och motorgenerationer. Man får nog vara mer specifik, EA111 TSI 1,2 och 1,4.

a128
2018-04-26, 19:32
Här är en med nybytt kedja bara att slå till:
https://www.blocket.se/malmo/Valvardad_VW_Golf_1_4_TSI_140_78798514.htm?ca=22&w=2

:cool:

berlands
2018-04-27, 11:11
På min Golf är kedjan bytt två gånger. Första gången vid ca sextusen mil, andra vid ca nio tusen mil. I dag har bilen rullat ca fjorton tusen mil. Alltid servad med oljebyte vart tusende mil. Helt klart är att det inte finns någon större logik i felet, kan komma efter i princip vilket miltal som helst och oberoende av hur många gånger den bytts tidigare. Det tragiska är att VAG-verkstaden inte kan svara på frågan om det är bättre grejer man byter till! "Vi vet inte vad det är i kartongerna när grejerna kommer" och dom påstår också att dom aldrig hört talas om att det skulle vara problem med TSI och kamkedjor!

Aha, lite som jag misstänkte. Verkar inte riktigt finnas nån logik i när/om felet inträffar.
Vad kostade kamkedjebytet de två gånger detta inträffade?
Jag är egentligen inte så orolig för att behöva byta kamkedjan om detta skulle bli nödvändigt.
Det är mer ifall den havererar på att sådant sätt att man får ventilsallad. I ett sånt läge blir det ju mycket dyrt och den mängden pengar är ju inte lönt att lägga på en begagnad bil i 30-50K-klassen...

/Berlands

- - - Uppdaterad - - -


Här är en med nybytt kedja bara att slå till:
https://www.blocket.se/malmo/Valvardad_VW_Golf_1_4_TSI_140_78798514.htm?ca=22&w=2

:cool:

Tackar för tipset!
Får se om jag tar mod till mig och vågar köpa en sån här ändå, den ser ju rätt fin ut. :)

/Berlands

a128
2018-04-27, 17:22
Tackar för tipset!
Får se om jag tar mod till mig och vågar köpa en sån här ändå, den ser ju rätt fin ut. :)

/Berlands

Tyvärr är den nog såld

:(

Crille82
2018-04-27, 18:46
En tio år gammal ordinär Golf som gått över 15000 mil, för 45´. Knappast något att sukta över... :eek:

a128
2018-04-27, 20:16
Det är nog ett ganska odinärt pris med dom parametrarna

här är en till:
https://www.blocket.se/malmo/Fin_VW_Golf_1_4_TSI_140hkr_79065088.htm?ca=22&w=2

:)

Crille82
2018-04-28, 01:11
Det är nog ett ganska odinärt pris med dom parametrarna

här är en till:
https://www.blocket.se/malmo/Fin_VW_Golf_1_4_TSI_140hkr_79065088.htm?ca=22&w=2

:)


Det där är samma bil du länkade till tidigare, nu med en smula rimligare utgångspris. Bilen köptes av nuvarande ägare i juli -17 och utannonserades då på Blocket för 46´. Han inser väl att han inte får igen något av det han lagt för kamkedjebytet...

Just risken för att få bekosta ett kamkedjebyte på 15-20´ (samt bl.a. rostbenägenhet) gör att en gammal Golf 1.4 TSI för 40-50´ inte är ett speciellt prisvärt köp enligt min mening. Man kan få ganska mycket mer bil för de pengarna.

Jag skulle i så fall hellre lägga till en liten slant och köpa en MK6 med den okomplicerade 1,6-motorn, om man vill ha en Golf.

berlands
2018-04-28, 15:03
Det där är samma bil du länkade till tidigare, nu med en smula rimligare utgångspris. Bilen köptes av nuvarande ägare i juli -17 och utannonserades då på Blocket för 46´. Han inser väl att han inte får igen något av det han lagt för kamkedjebytet...

Just risken för att få bekosta ett kamkedjebyte på 15-20´ (samt bl.a. rostbenägenhet) gör att en gammal Golf 1.4 TSI för 40-50´ inte är ett speciellt prisvärt köp enligt min mening. Man kan få ganska mycket mer bil för de pengarna.

Jag skulle i så fall hellre lägga till en liten slant och köpa en MK6 med den okomplicerade 1,6-motorn, om man vill ha en Golf.

Också börjar fundera lite i de banorna....
Antingen en äldre häck som man iaf slipper hålla på och bekosta dyra motorreparationer på (men en del annat fix) eller en nyare som inte heller har detta problemet.

När skippade man kamkedjan och gick tillbaks till kamrem?
Kom 1.6:an "tillbaks" i och med MK6?

/Berlands

a128
2018-04-28, 15:08
1,6 stenålders-spis med indirekt insprutning och kamrem fanns i såväl Golf V som VI

:)

berlands
2018-04-28, 16:58
1,6 stenålders-spis med indirekt insprutning och kamrem fanns i såväl Golf V som VI

:)

Den gamla hederliga "gjutjärnsspisen", ja. :) Får väl bli en sån kanske, även om effektkurvan inte får en att hoppa jämfota av förnöjsamhet precis...

/Berlands

a128
2018-04-28, 17:03
Den gamla hederliga "gjutjärnsspisen", ja. :) Får väl bli en sån kanske, även om effektkurvan inte får en att hoppa jämfota av förnöjsamhet precis...

/Berlands

Men desto fulare hack i plånkan när den ska tankas jämfört med en Tsi/Fsi/Tfsi -Spis

berlands
2018-04-28, 18:47
Men desto fulare hack i plånkan när den ska tankas jämfört med en Tsi/Fsi/Tfsi -Spis

Jo, precis.
Men man får ju väga det mot eventuella djuphack i plånboken om/när kamkedjan bestämmer sig för att kasta in handduken.
Lutar mer åt en gammal hederlig 200HK GTI nu istället. Får se vad testkörningen av underverket ger imorrn...

/Berlands

Marcus
2018-04-28, 18:55
När skippade man kamkedjan och gick tillbaks till kamrem?
/Berlands

I VW Golf kom den nya motorgeneration EA211 med kamrem i och med införandet av Golf generation 7, alltså från augusti 2012.