handdator

Visa fullständig version : Hur hålla "Area view"-kameror rena?



Ebrev
2018-04-21, 13:44
Frågan lyder.

Bilar med Area View ex. Tiguan 2018.
Hur håller sig kamerorna rena vid snö/regn osv?
Fungerar det bra?

vw123
2018-04-21, 14:38
Backkameran på en Tiguan II är riktigt usel på att hålla sig ren; den är nästan alltid smutsig. Får se hur det blir till sommaren... Är inte dold bakom emblem som på vissa andra modeller. Ingen aning om övriga kameror.

Pelk
2018-04-21, 16:16
Front och sidokamerorna brukar bli lite solkiga om man inte tvättar så ofta (vintertid). Men man ser hyffsat ändå.

Backkameran är inget problem på Passaten, alltid ren...

Jag gillar Area-view, även om jag skulle kunna vara utan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

candyweiss
2018-04-21, 20:14
Front och sidokamerorna brukar bli lite solkiga om man inte tvättar så ofta (vintertid). Men man ser hyffsat ändå.

Backkameran är inget problem på Passaten, alltid ren...

Jag gillar Area-view, även om jag skulle kunna vara utan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
När jag bokade min Tiguan så hade säljaren en fullutrustad Passat, han sa ta inte det tillbehöret, meningslöst och utkastade pengar.

Ebrev
2018-04-22, 07:25
Front och sidokamerorna brukar bli lite solkiga om man inte tvättar så ofta (vintertid). Men man ser hyffsat ändå.
Hur rengör du utan att repa?


När jag bokade min Tiguan så hade säljaren en fullutrustad Passat, han sa ta inte det tillbehöret, meningslöst och utkastade pengar.Funkar area view lika bra som på Volvon, så är det inte bortslösat utan väldigt bekvämt i vissa situationer. Knappast nödvändigt, utan en lyxgrej (precis som mycket annat idag).

Pelk
2018-04-22, 08:43
Hur rengör du utan att repa?
Tvättar som vanligt bara, spolar av bilen med högtryck sedan svamp och schampoo. Gör inget särskilt med kameralinserna (fast det kanske jag borde).

Har aldrig sett Volvos system, så jag kan tyvärr inte jämföra.

Area-view är precis som du säger, ”nice to have” - inte ”need to have”. Tex när man backar in i P-rutor, mitt i rutan, parallellt med markeringen, varje gång. Trottoarkanter - slipper skarpa fälgen i den när du fickparkerar. Funktionen att se runt hörn när man skall ut genom en häck eller dyligt, är inte heller dum. Används inte ofta, men det räcker att man slipper krocka en gång - och funktionen har betalat sig själv.

Tycker att det är lite märkligt vad bilförsäljarna säger att man skall göra, det är väl upp till mig vad jag vill ha och slänger mina pengar på. Om de verkligen vill hjälpa mig att ”spara pengar”, då borde de se till att jag inte köper ny bil överhuvudtaget... 🤪


Skickat från min iPad med Tapatalk

candyweiss
2018-04-22, 15:05
Tycker att det är lite märkligt vad bilförsäljarna säger att man skall göra, det är väl upp till mig vad jag vill ha och slänger mina pengar på. Om de verkligen vill hjälpa mig att ”spara pengar”, då borde de se till att jag inte köper ny bil överhuvudtaget... 浪
Absolut, jag bestämmer själv vad jag vill och inte vill ha. Men den säljaren har vi handlat flera bilar av under många år och han har gett oss många goda råd tidigare, så jag litade på vad han sa och struntade i Area View.

Pelk
2018-04-22, 16:40
Absolut, jag bestämmer själv vad jag vill och inte vill ha.
Det förstår jag med [emoji2]

Tycker ändå det är märkligt, när de jobbar så hårt för att man inte skall köpa en viss sak.

De får absolut säga sin åsikt, men det räcker där [emoji849]



Skickat från min iPhone med Tapatalk

candyweiss
2018-04-22, 18:54
Det förstår jag med [emoji2]

Tycker ändå det är märkligt, när de jobbar så hårt för att man inte skall köpa en viss sak.

De får absolut säga sin åsikt, men det räcker där [emoji849]



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag frågade vad han tyckte om Area View, han svarade att han hade det i sin Passat och att det var inte värt pengarna.
Han tyckte att det räckte mer än väl med parkeringssensorerna ihop med backkamera. Mer än så var det inte :)