handdator

Visa fullständig version : Ban "BPU"



robber
2007-09-25, 15:58
Sökt en massa i gamla delen men vill ha uppraddat vad ni vet behövs på en mk2 GTi för lite bus/bankörnnig alt konbana mm.

Vad bör man byta på en originalbil? snackar då stötdämpare, krängare, bromsvätska, belägg, däck, skivor mm? Vill gärna veta vad för delar märke, modell och vart man köper :) Kul med en samlad tråd.

Vore också skoj att veta budgetlösningar vs mer "seriösa"

Vem börjar?

Barbapappa
2007-09-25, 17:43
Det är ju absolut inte så att man måste ha en jättepreppad bil för att den ska gå fort på bana, det verkligen inte fel att känna sig för med en orginalbil och se vad en sådan presterar. Förarträning är ju en stor del i det hela och man lär ju sig mer och mer för varje gång man kör aktivt på bana tycker jag.

Men sen när man känner att man 'vill vidare' så är ju bromsvätska ett måste, behöver kanske inte vara av värsta sorten men den ska vara fräsh och nybytt. Gammal vätska tar lätt till sig fukt, och fukt i ett sådant system vill man inte ha! Man kan lätt råka ut för att bromsarna 'fade:ar' då, alltså att pedalen sjunker mot golven när man bromsar utan att det bromsar alls, mindre lyckat.

Stötdämpare och däck tycker jag är en bra grej att satsa på om resten av bilen är gångbar. Dämpare och fjädrar, jag personligen tycker ju att H&R's 'cup-kit' känns som ett bra kit för någorlunda humana pengar, betydligt sportigare än orginalgrejer men funkar även om man ska köra några gånger på bana per år.

Däck ja, det är ju sannerligen inte fel att testa sin bil på gränsen med gatdäck, alltså vanliga däck som sitter på vilken bil som helst. Det är väldigt nyttigt tycker jag att känna på bilens uppträdande, gatdäcken varnar ju betydligt bättre också tycker jag än r-däck. Gatdäcken skriker ju och tjuter och kasar och har sig medans r-däck brukar antingen ha bra grepp eller inget alls, så tycker jag i alla fall. ;-)

Bromsar klarar man sig ganska bra med 'orginalgrejer' alltså orginalstorlek och så. Däremot andra belägg kan vara någor som kan göra körning betydligt trevligare, vissa tycker att EBC's olika sportbelägg funkar kanon och andra tycker dom är skit, men på en såpass lätt bil som en mk2 så tror jag mycket väl att dom funkar kalas, bra priser brukar det i alla fall vara på dom. Sen gäller det ju än en gång att veta hur man ska köra, bromsar man 'fel' alltså ligger och småbromsar hela tiden så bygger det ju enormt med värme som kan knäcka nästan vad som helst i bromsväg. Korta men kraftiga inbromsningar är modellen tycker jag...

Låg vikt är ju ingen nackdel heller, det håller ju både driftskostnaderna ner och rolighetsfaktorn uppe. ;-) Motortrim, det ska inte behövas för att ha lite kul på bana, 140hk som exemplet ger måste duga alldeles ypperligt för att hänga med fint, trimma motor kostar ju massa pengar, lägg de kulorna på soppa istället och kör mer! ;-)

Så tänker jag...

Lillen
2007-09-25, 23:39
Budgetlösning.
Lätt bil , bra bromsar , bra väghållning.
Motor inte lika viktigt men mer kul OM det finns.

Jag har just nu 75Hk i min.
Klart lite mer vill man ju ha men det är inget måste.
Jag har utvecklats mycket mer med lite motor än med massa effekt känner jag.

Mini_me
2007-09-26, 07:11
Sen beror det på hur den effekten tar sig ner i backen. Jag märkte att tex in corre var allt för framtung så alla små och lätta Mk1 och MK2 åkte ju åttor runt en i kurvor och sånt (Långsamma)...och på rakan gick det som en raket...jag skiter i detta nu och ska ha MK1 pga LÄTT! Där har du det roligaste du kan tänka dig.

Lätt bil med åtminstone fräsha saker på..behöver inte vara det dyraste utan fungerande...bilen säger ifrån när den inte vill mer.

Sen kan man flippa ur och köpa allt och labba men det är mest kul=)=)

Lycka till!

Mini_me
2007-09-26, 07:12
....jag är helt paj på satvning när kl är nyvaken...så det får ni leva med.=)

Raz
2007-09-26, 15:08
Sökt en massa i gamla delen men vill ha uppraddat vad ni vet behövs på en mk2 GTi för lite bus/bankörnnig alt konbana mm.

Vad bör man byta på en originalbil? snackar då stötdämpare, krängare, bromsvätska, belägg, däck, skivor mm? Vill gärna veta vad för delar märke, modell och vart man köper :) Kul med en samlad tråd.

Vore också skoj att veta budgetlösningar vs mer "seriösa"

Vem börjar?


Först och främst så skulle jag råda dig att bara byta bromsvätska och sen åka ut med bilen på banan och känna på hur den känns, då brukar man få en bra uppfattning om vad som behöver bytas.

Sen är det viktigaste att ha roligt, att köra fort är inte alls lika viktigt enligt mig.

Men om du nu vill åka lite fortare så är det däck och bromsar som är viktigt. Du behöver nödvändigtvis inte uppdatera till större skivor och ok utan det brukar räcka långt med att bara byta till en uppsättning värre belägg. Typ EBC greenstuff eller liknande.

R-Däck tycker jag gör stor skillnad men det kostar ju en del att köpa, jag har kört mååånga varv på mina vanliga gatdäck.

Sen om man vill vara lite mer seriös så kan man ju byta stötdämpare till gula koni tex och även bussningarna i fram och bakvagn till polyuretanbussningar tex från Powerflex