handdator

Visa fullständig version : Climatronic passat 2002 problem



Bnkt
2018-04-13, 08:38
Hej.

Jag har fått prolem med min climatronicanläggning. Jag har kört den inbyggda diagnostiken och får felkod: 04F7 Temperature Flap Servo Motor. Problemet är att felet inte är konstant. Systemet växlar mellan värme och kyla, så själva ac:n fungerar. Nån givare som kan spöka?

Nån som har nått matnyttigt att bidra med?

/Mats

Megapolaren
2018-04-16, 10:52
Det är mycket vanligt att ställmotorerna i värmepaketet spökar. Det är dessa motorer som bestämmer om du ska få varm eller kall luft samt var luften ska blåsa ut (fötter, ruta etc). Problemet innebär att motorn inte vet vilket läge den är i varför det t.ex. kan komma varmluft trots att man ställt in på kallt osv.

Lösningen är att byta den aktuella ställmotorn. Nu kan jag inte passat men på de flesta vw måste man montera ur instrumentbrädan för att kunna komma åt motorerna. Du förstår säkert själv att detta är både krångligt och dyrt. Själva ställmotorn går nog att få tag på för en tusenlapp eller så.

Bnkt
2018-04-17, 16:03
Tack för svaret! Jag lyckades lösa problemet(förhoppningsvis) i lördags. Det var som du sa lägesgivaren i ställmotorn. Jag sprayade i WD-40 och "motionerade" potentiometern ett tag och sen fungerade det. Hoppas det håller i sig. :)