handdator

Visa fullständig version : Snedslitet vänster bak passat alltrack



Bowen
2018-04-03, 18:07
Såg idag vid däckbyte att vänster bak är snedslitet på insidan.

Bara det hjulet.
Nån som känner igen detta?
Hjuliställning eller vad?

Pelk
2018-04-04, 01:21
Såg idag vid däckbyte att vänster bak är snedslitet på insidan.

Bara det hjulet.
Nån som känner igen detta?
Hjuliställning eller vad?

Om inget är snett i bakvagnen, tex efter trottoarkant eller liknande, så brukar en hjulinställning lösa det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bowen
2018-04-04, 07:16
Om inget är snett i bakvagnen, tex efter trottoarkant eller liknande, så brukar en hjulinställning lösa det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ok, jag får kolla in detta då.
Svårt att veta om det blir bra eller om det är det som är felet.
Ett ställe som jobbar med 4hjulsinställning lär ju inte säga nåt annat..

Crille82
2018-04-04, 10:16
Ok, jag får kolla in detta då.
Svårt att veta om det blir bra eller om det är det som är felet.
Ett ställe som jobbar med 4hjulsinställning lär ju inte säga nåt annat..

Lämna in bilen på en hjulinställning. Om något är snett så visar det sig eftersom det då inte går att få värdena bra.

Hjulinställning är något man egentligen bör göra regelbundet. Det kan räcka med att man kör i ett potthål eller trottoarkant för att det skall ställa sig snett och snedslita däcken.

Bowen
2018-04-04, 10:46
Lämna in bilen på en hjulinställning. Om något är snett så visar det sig eftersom det då inte går att få värdena bra.

Hjulinställning är något man egentligen bör göra regelbundet. Det kan räcka med att men kör i ett potthål eller trottoarkant för att det skall ställa sig snett och snedslita däcken.


Detta är en sån sak som jag länge vart skeptisk till.
Lite som att fylla på kolvuppstötarfjädrar.. :)

Det är svårt att kolla om något är snett, och eller om det hjälper och blir bättre.
Mycket bluffaffärer inom detta är jag helt säker på.
Hade för många några däcknasare som hade en seg sommardag som påpekade att hela min bil var helt skev och att dom var tvungna att göra en hjulinställning på deras nya fina maskin.

Men jag hade precis vart på en dedikerad 4hjulsinställningsverkstad och kollat, och dom sa att inget var fel, men däremot var ett däck obalanserat..


Skall kolla vad hjulverkstan säger i morgon, jag återkopplar i tråden.

Marcus
2018-04-04, 11:51
Hjulinställningen kan förändras över tid ändå från det att en bil är ny. Men är det bara ett hjul som orsakar sådant här däckslitage så låter det ju som att något hänt där.

Bowen
2018-04-04, 12:02
Hjulinställningen kan förändras över tid ändå från det att en bil är ny. Men är det bara ett hjul som orsakar sådant här däckslitage så låter det ju som att något hänt där.


Ja absolut, klart allt kan hända.
Det jag är skeptisk emot är att man behöver "serva" hjulinställning då och då.
Är för luddigt och godtyckligt när eller om man behöver det, och vad det ger.

Men.. Har man ett snedslitet däck är det en bra början :)

Cullberg
2018-04-04, 21:09
Tyvärr känt fel på Alltrack, Sliter bromsbelägg bak. Har något att göra med att grus åker in lättare som med högre bil. Fick bytt mina på garanti... Kanske kommit en lösning på detta?

Bowen
2018-04-04, 21:18
Tyvärr känt fel på Alltrack, Sliter bromsbelägg bak. Har något att göra med att grus åker in lättare som med högre bil. Fick bytt mina på garanti... Kanske kommit en lösning på detta?

Nja, är det verkligen samma?
Bromsbeläggen verkar ätas av regntorken..
Inte skevar hjulinställningen.

Bowen
2018-04-05, 19:22
Gjorde idag en fyrhjulsinställning hos en dedikerad sådan verkstad.
Han hävdade att det är vanligt att det behövs på nyare bilar mer och mer och då gärna med en intervall på 3-4k mil.
Det är så många mer delar i en modern bils hjulupphängning.

Alla inställningar var enligt datorn utanför värdena för bilmodellen i fråga.
Dessutom så värsta skillnaden just vänster bak, precis som däcket som vart felslitet.
Så förhoppningsvis var det faktiskt felet då.

900:- 15 minuters lugnt jobb.

Man kanske skulle öppna en hjulinställningsfirma...

a128
2018-04-05, 19:26
Man kanske skulle öppna en hjulinställningsfirma...

Börja med att ta reda på vad en hjulinställningsutrustning kostar, hur många inställningar som behvövs innan den betalat sig, lokalhyror, arbetsgivaregifter, etc.

jag önskar er lycka till

:cool:

Bowen
2018-04-05, 19:35
Börja med att ta reda på vad en hjulinställningsutrustning kostar, hur många inställningar som behvövs innan den betalat sig, lokalhyror, arbetsgivaregifter, etc.

jag önskar er lycka till

:cool:

Visst är det så.
Man måste få raljera lite över tråkiga utgifter.
:)

pass
2023-10-23, 12:16
Gjorde idag en fyrhjulsinställning hos en dedikerad sådan verkstad.
Han hävdade att det är vanligt att det behövs på nyare bilar mer och mer och då gärna med en intervall på 3-4k mil.
Det är så många mer delar i en modern bils hjulupphängning.

Alla inställningar var enligt datorn utanför värdena för bilmodellen i fråga.
Dessutom så värsta skillnaden just vänster bak, precis som däcket som vart felslitet.
Så förhoppningsvis var det faktiskt felet då.

900:- 15 minuters lugnt jobb.

Man kanske skulle öppna en hjulinställningsfirma...

Löste detta problemet? Jag har samma problem men med höger bak som var slitet så korden tittade fram :(

Mex165
2023-10-23, 12:30
Passat "kombi" har alltid haft problem med att innsidorna äts upp..
Jag ställde bakhjulen lite mer upprätt sist, men den kan bli lite slingrig vid högre farter (+150km/h) och vinterdäck...