handdator

Visa fullständig version : Pretoria 19" på Scirocco



Mad Moose
2018-04-02, 19:08
Hej

Är det någon som har koll på om Pretoria 19" passar på en Scirocco 2016. Om jag fattat allt rätt har mina Interlagos ET41 och Pretoria ET50. Innebär detta att Pretoria kommer sitta längre in och finns det i så fall risk att de tar i?

cree
2018-04-02, 19:25
Vet inte hur mycket plats det finns på Sciroccon, men med den ET:n så hamnar fälgen 9 mm längre in.

Kika på https://www.willtheyfit.com så kan du jämföra med nuvarande.

Mad Moose
2018-04-02, 19:33
Ok, tack! Jag vill ju helst att fälgarna ska hamna lite längre ut. :-)

vfr
2018-04-02, 19:37
På det hållet så finns ju spacers. På andra hållet är mycket svårare...

Mad Moose
2018-04-02, 19:45
Kan inte så mycket om spacers. Är det bra eller finns det risk för skador?

cheba
2018-04-02, 22:08
Kan inte så mycket om spacers. Är det bra eller finns det risk för skador?

Risk för skador finns väl bara om man spacar ut mycket så att hjulet tar i skärmen när det fjädrar uppåt. Samt att om man flyttar hjulet långt utåt så blir belastningen på hjullagret väldigt ofördelaktig.

Att spaca för att få ut hjulet några millimeter längre än original-ET (i ditt fall 41) ska inte vara några problem tekniskt sett (dock tror jag inte besiktningen gillar det). Så länge det är centrerande spacers du använder, samt att du skaffar förlängda hjulbultar som är lika mycket längre än originalbultarna som spacern är tjock.

Nackdelen med "tunna" spacers (<15mm) är just att man behöver köpa längre hjulbultar, och har man fina fälgar vill man ju gärna ha låsbult också. Så då behöver man beställa låsbultar i önskad längd. Riktigt tjocka spacers har en separat uppsättning bultar för att fästa spacern i fälgen så där har man inte detta problem.

Edit: Blandat ihop ord från olika meningar :)

Mad Moose
2018-04-09, 20:19
Toppen, tack för tipsen