handdator

Visa fullständig version : Angående sportstolar och bälten.



ivah
2007-09-25, 10:17
Nu ska jag inhandla lite gosaker till bilen.
En halvbur ska inhandlas, ska väl inte vara någon höjdare att volta om ma nsitter spänd i 4punkts bälten.

Men är lite fundersam över vad för stolar jag ska ha, har en ganska tight budget men jag vill ju inte köpa något skit. Speciellt inte när det är säkerhets grejjer.

Det är allts riktigt sportstolar nu, inget fällbart skrot :-)
Har kikat på ridetech.se (http://www.ridetech.se)
deras "fighter" stolar ser ju skapliga ut. Någon som har erferanhet av dessa?
Är det någon kvalite, eller bara skrot. Hur man sitter i dom är ju högst individuellt såklart, jag är en längre kille ca 190 cm och ganska smal, får jag plats ?
Det är ju sanslöst billigt, 2 stolar för 2500 :S

Eller ska man sattsa på typ sparco Corsa ?
Då kostar ju stolarna typ det dubbla för 1. ( ska ha 2 )

Sen kommer det till bälten, var hittar jag bälten av god kvalitet, gärna ganska breda. Vad ska man välja, 4 eller 5 punkt ? Hört att man kan "glida ur" 4punktarna.
Bilen kommer användas på såväl bana som gata.

Sne har vi fästpunkterna för bältena. I bak, räker det emd att man göra ett stag mellan fjäderbenstornen som man sedan fäster bältena i ? Eller ska dom bultas i golvet ?
På sidan har man väl inte mkt annat väl än att bulta dom i golvet :D


Tacksam för alla svar och de som har erferenhet av ämnet får gärna dela med sig.

robber
2007-09-25, 10:27
ridetech> köpte de stolarna precis när de kom. Positivt överaskad över finishen och känslan. Dock är de rätt breda (185cm@ 85kg) och de var inte direkt dighta över mina höfter. Tips är att prova innan du köper (vilket jag inte gjorde så ajg sålde vidare mina) Sen vet jag inget om hur stolarna beter sig vid krock mm.

Har läst lite hel vs halvbur och efter de så känns det som att helbur är det ända raka. När man ändå håller på att bygga och med tanke på bilarnas krocksäkerhet (tänker på mk2) så är valet lätt.

Ta dig tid och åk till firma som har stolar/bälten och provsitt och känn efter. Är riktigt personligt med stolar och hur man sitter mm.

Skynda långsamt :)

Edit: MK2 krashtest> http://www.youtube.com/watch?v=CyzCswJ_tkk :(

Raz
2007-09-25, 10:39
Jag skulle satsa på lite dyrare stolar och från nåt välkänt märke, typ Sparco, Recaro, OMP mfl bara för att dom lär vara betydligt säkrare om det skulle hända en olycka. Dom stolarna testas ju innan dom släpps ut på marknaden och många är FIA godkända.

Jag skulle aldrig vilja sitta i en stol från FK Automotive, Ridetech eller nåt annat "no name" märke om bilen tex skulle volta.

Falcor
2007-09-25, 10:43
Rallyimport har hyfsade priser på kända märken.

robber
2007-09-25, 10:44
Jag skulle satsa på lite dyrare stolar och från nåt välkänt märke, typ Sparco, Recaro, OMP mfl bara för att dom lär vara betydligt säkrare om det skulle hända en olycka. Dom stolarna testas ju innan dom släpps ut på marknaden och många är FIA godkända.

Jag skulle aldrig vilja sitta i en stol från FK Automotive, Ridetech eller nåt annat "no name" märke om bilen tex skulle volta.

Bästa är också om man investerar i ett par dyrare stolar så kan man flytta med de till nästa bil mm. Är en investering

ivah
2007-09-25, 10:44
Jag skulle satsa på lite dyrare stolar och från nåt välkänt märke, typ Sparco, Recaro, OMP mfl bara för att dom lär vara betydligt säkrare om det skulle hända en olycka. Dom stolarna testas ju innan dom släpps ut på marknaden och många är FIA godkända.

Jag skulle aldrig vilja sitta i en stol från FK Automotive, Ridetech eller nåt annat "no name" märke om bilen tex skulle volta.

Nej det är ju sant. Törs man köpa begagnade stolar, eller är man dumsnål då ?

ivah
2007-09-25, 10:46
ridetech> köpte de stolarna precis när de kom. Positivt överaskad över finishen och känslan. Dock är de rätt breda (185cm@ 85kg) och de var inte direkt dighta över mina höfter. Tips är att prova innan du köper (vilket jag inte gjorde så ajg sålde vidare mina) Sen vet jag inget om hur stolarna beter sig vid krock mm.

Har läst lite hel vs halvbur och efter de så känns det som att helbur är det ända raka. När man ändå håller på att bygga och med tanke på bilarnas krocksäkerhet (tänker på mk2) så är valet lätt.

Ta dig tid och åk till firma som har stolar/bälten och provsitt och känn efter. Är riktigt personligt med stolar och hur man sitter mm.

Skynda långsamt :)

Edit: MK2 krashtest> http://www.youtube.com/watch?v=CyzCswJ_tkk :(


Usch, de där var inge vidare. Jag som åker mk1 :S Dom är väl knappast bättre :/
Givetvis måste man provsitta innan, mina 190cm på typ 65 kg kanske blir lite väl smått i dom stolarna om dom var för stora för dig :S

robber
2007-09-25, 10:55
Usch, de där var inge vidare. Jag som åker mk1 :S Dom är väl knappast bättre :/
Givetvis måste man provsitta innan, mina 190cm på typ 65 kg kanske blir lite väl smått i dom stolarna om dom var för stora för dig :S

190 och 65kg? Du måste äta upp dig pojkvask! :) Ja tror krocken är i ca 50-60km/h och är mk2an så kass så lär du behöva dubbla burar till mk1an...

ivah
2007-09-25, 13:16
190 och 65kg? Du måste äta upp dig pojkvask! :) Ja tror krocken är i ca 50-60km/h och är mk2an så kass så lär du behöva dubbla burar till mk1an...

Jaja, har alltid varit lite spinkig :-)
Lite lustigt det där, för det är verkligen skitjobbigt att gå upp i vikt. Hur mkt jag än äter eller tränar så hjälper det knappt. Vilket handikapp ;)
Sen är ju all vikt dålig vikt om man ska åka bana ! ;-)

Haha, dubbla burar kanske blir lite overkill, jag får ge fan i att krocka istället.
Ska väl funera på en något värre bur då, filmen gav en ju klart en funderare.

Raz
2007-09-25, 13:25
Nej det är ju sant. Törs man köpa begagnade stolar, eller är man dumsnål då ?

Visst kan du köpa begagnade stolar! Men se till att provsitta först som sagt.

robber
2007-09-25, 13:28
Jaja, har alltid varit lite spinkig :-)
Lite lustigt det där, för det är verkligen skitjobbigt att gå upp i vikt. Hur mkt jag än äter eller tränar så hjälper det knappt. Vilket handikapp ;)
Sen är ju all vikt dålig vikt om man ska åka bana ! ;-)

Haha, dubbla burar kanske blir lite overkill, jag får ge fan i att krocka istället.
Ska väl funera på en något värre bur då, filmen gav en ju klart en funderare.

Bra där. Finns medel för sånna som dig men som du själv skrev så är vikten viktig ;) Dock väger man alltid 70kg när man sitter i bilen enligt vv :)

Lillen
2007-09-25, 13:30
Nu ska jag inhandla lite gosaker till bilen.
En halvbur ska inhandlas, ska väl inte vara någon höjdare att volta om ma nsitter spänd i 4punkts bälten.

Men är lite fundersam över vad för stolar jag ska ha, har en ganska tight budget men jag vill ju inte köpa något skit. Speciellt inte när det är säkerhets grejjer.

Det är allts riktigt sportstolar nu, inget fällbart skrot :-)
Har kikat på ridetech.se (http://www.ridetech.se)
deras "fighter" stolar ser ju skapliga ut. Någon som har erferanhet av dessa?
Är det någon kvalite, eller bara skrot. Hur man sitter i dom är ju högst individuellt såklart, jag är en längre kille ca 190 cm och ganska smal, får jag plats ?
Det är ju sanslöst billigt, 2 stolar för 2500 :S

Eller ska man sattsa på typ sparco Corsa ?
Då kostar ju stolarna typ det dubbla för 1. ( ska ha 2 )

Sen kommer det till bälten, var hittar jag bälten av god kvalitet, gärna ganska breda. Vad ska man välja, 4 eller 5 punkt ? Hört att man kan "glida ur" 4punktarna.
Bilen kommer användas på såväl bana som gata.

Sne har vi fästpunkterna för bältena. I bak, räker det emd att man göra ett stag mellan fjäderbenstornen som man sedan fäster bältena i ? Eller ska dom bultas i golvet ?
På sidan har man väl inte mkt annat väl än att bulta dom i golvet :D


Tacksam för alla svar och de som har erferenhet av ämnet får gärna dela med sig.

Tänk på att de ridetech stolarna har bara bulten fäst i glasfibret.
INGEN förstärkningsplatta som muttern sitter i utan bara muttern.
Går ju att förstärka men med en massa extra jobb.
Blir enklare att satsa på något bättre.

J.L
2007-09-25, 14:04
Jaja, har alltid varit lite spinkig :-)
Lite lustigt det där, för det är verkligen skitjobbigt att gå upp i vikt. Hur mkt jag än äter eller tränar så hjälper det knappt. Vilket handikapp ;)
Sen är ju all vikt dålig vikt om man ska åka bana ! ;-)

Haha, dubbla burar kanske blir lite overkill, jag får ge fan i att krocka istället.
Ska väl funera på en något värre bur då, filmen gav en ju klart en funderare.

samma med mig haha 190 cm och 65 - 69 kg de senaste 5 åren.

trimma är silver, lätta är guld 8)


ot: kolla in vw-bussen då :O
http://www.youtube.com/watch?v=Ukq-UUQAcZs

Jag vill inte krocka i en sådan...


Har funderat länge på att byta ut stolarna i bilen, men jag har en
3-dörrars golf mk3 och använder den till vardags med,
så lite komfort blandat med lite skålning hade varit perfekt för mig.

Raz
2007-09-25, 14:46
Åker man gammal VW buss så hjälper det varken med stolar eller bälten....

http://www.youtube.com/watch?v=Ukq-UUQAcZs

Samma krock fast filmat från andra sidan:
http://www.youtube.com/watch?v=TPpU5azjCB8

ivah
2007-09-25, 16:19
Tänk på att de ridetech stolarna har bara bulten fäst i glasfibret.
INGEN förstärkningsplatta som muttern sitter i utan bara muttern.
Går ju att förstärka men med en massa extra jobb.
Blir enklare att satsa på något bättre.

Nu får du förklara dig lite, hänger inte med. Vilken bult ? :O
som stolarna är skruvade i underedet eller ?

robber
2007-09-25, 16:20
Nu får du förklara dig lite, hänger inte med. Vilken bult ? :O
som stolarna är skruvade i underedet eller ?

De har ingen förstärkning runt fästpunkterna. Man bör om man har de stolarna förstärka runt infäsningshålen med brickor som delar ut tyngden...

J.L
2007-09-25, 16:32
Nu får du förklara dig lite, hänger inte med. Vilken bult ? :O
som stolarna är skruvade i underedet eller ?

skulle olyckan vara framme kan mycket väl hela stolen släppa
helt från underedet och förvärrar nog bara olyckan ännu mer.

ska man köra mycket bana men också gata o.s.v. så hade
jag nog satsat på hellre på gti-stolar eller liknande istället för ridetech´s
stolar och liknande.

prioriterar man bana före gata så satsa på ett välkänt märke sparco, omp med mera.

dessa är inte särskilt sköna i en pendlarbil bara hehe

Barbapappa
2007-09-25, 16:52
Eller ska man sattsa på typ sparco Corsa ?
Då kostar ju stolarna typ det dubbla för 1. ( ska ha 2 )
Det tycker jag, har en sådan själv i bilen och har en likadan stol över till försäljning.
3000:- är mycket billigare än att köpa en ny i.a.f. ;-)

R.Grönberg
2007-09-25, 18:04
Det tycker jag, har en sådan själv i bilen och har en likadan stol över till försäljning.
3000:- är mycket billigare än att köpa en ny i.a.f. ;-)


Sparco Sprint V är jag helnöjd med för pengarna och en ny modell.

onk
2007-09-25, 18:41
Åker man gammal VW buss så hjälper det varken med stolar eller bälten....

http://www.youtube.com/watch?v=Ukq-UUQAcZs

Samma krock fast filmat från andra sidan:
http://www.youtube.com/watch?v=TPpU5azjCB8


Ääää.. Är väl inte så farligt...

Fi faan, en sån där åker jag i varje dag:s

Barbapappa
2007-09-25, 19:18
Sparco Sprint V är jag helnöjd med för pengarna och en ny modell.
Allt handlar ju om att man ska sitta bra, Sprint är ju väldigt 'all-round' i formerna sett mot t.ex. Corsa som är riktigt smal. Sen har ju Sprint även ett betydligt bättre nypris än t.ex. Corsa. Dessutom är ju Sprint en rörramsstol och Corsa en glasfibervariant.

sgt_nelson
2007-09-25, 20:15
jag är oxå riktigt nöjd med mina sprint V stolar. sitter perfekt i dem.
175cm 70kg...

R.Grönberg
2007-09-25, 20:17
jag är oxå riktigt nöjd med mina sprint V stolar. sitter perfekt i dem.
175cm 70kg...

jag köpte en helt ny sparco sprint v 180cm 80kg. och satt klockrent.
Nu har jag dock en vanlig sparco och sitter lika bra i den dock.
men skulle jag köpa nya skulle jag lätt köpt v versionen. Bra mycket modernare

ivah
2007-09-26, 10:28
skulle olyckan vara framme kan mycket väl hela stolen släppa
helt från underedet och förvärrar nog bara olyckan ännu mer.

ska man köra mycket bana men också gata o.s.v. så hade
jag nog satsat på hellre på gti-stolar eller liknande istället för ridetech´s
stolar och liknande.

prioriterar man bana före gata så satsa på ett välkänt märke sparco, omp med mera.

dessa är inte särskilt sköna i en pendlarbil bara hehe

Okej, det låter inte så trevligt !
Man missar liksom hela poängen med bra stolar om man köper billiga varianter alltså. Får bli något välkänt märke.

Bilen är både bruksbil och banräcer :P och den är redan stuttig+ låter mycket och det står jag ut med :D
Den är så sanslöst rolig att köra :-)

ivah
2007-09-26, 10:30
Det tycker jag, har en sådan själv i bilen och har en likadan stol över till försäljning.
3000:- är mycket billigare än att köpa en ny i.a.f. ;-)

Jag ska försöka provsitta en Corsa stol, se om den passar mig. Återkommer :)