handdator

Visa fullständig version : Köpråd - Polo GTI 2009



JEna
2018-03-26, 10:53
Hallå,
Helt ny på det här forumet och behöver lite råd!

Funderar starkt på att köpa en Polo GTI 2009 som andra bil till familjen men är osäker på om den är tillräckligt stor?

Är det någon som har provat att montera två barnstolar i en Polo av den här generationen får de plats?
(En barnstol är bakåtvänd)

Är de driftssäkra i övrigt?
Stor skillnad i ägande kostnader mot en icke GTI modell?

Är det något annat man bör vara extra vaksam på vid köp av en sådan pärla?

Stort tack!

Megapolaren
2018-03-26, 13:13
För tydlighetens skull menar du en Polo 9N3 och inte den nyare Polo 6R? (googla för bilder). 2009 var ju året då en gamla modellen utgick och den nya lanserades.

Nåväl, en Polo 9N3 är en trevlig bil men den är inte jättestor. Jag har visserligen inte testat men jag föreställer mig att två bilbarnstolar i vart fall inte kommer sitta "luftigt" om man säger så :). Eftersom jag haft polo i flera år har jag vant mig vid utrymmet, och för mig är det oftast helt tillräckligt.

Polo 9N3 GTI har den mycket beprövade 1,8t-motorn på 150 hk som VW använde i många år och i många olika bilar utan några större problem. Möjligtvis är den inte jättesnål på bensinen.

I övrigt är det en fin bil, och köper du en 2009 är det sista årsmodellen. Ingen risk för barnsjukdomar. Jag hade själv en Polo 2003 i sju år, helnöjd.