handdator

Visa fullständig version : Golfen går dåligt när den är kall (RP)



Davidio
2007-09-25, 10:04
nu har min bil hittat ett nytt sätt att beklaga sig på, när motorn är kall och det är halvkallt ute och/eller fuktigt så går den som en kratta, jag gissar att den inte går på alla cylindrar eller för fett, den bluddrar lite och hackar sig fram men den dör aldrig, det ger sig om man håller ca 4000rpm och däröver och ger sig när motorn har nått normal arbetstemp. Men igår så började den hacka till igen efter att jag kört drygt 1 timme men gick bra sen igen efter att jag varvat upp den över 4000rpm.
Rotor, fördelarlock bytta i sommras
bensinpumpen i tanken bytt för 3månader sedan till en helt ny, pumpen vid bakhjulet bytt till en begagnad (som gått 10kmil) samtidigt.
tändstift bytta för ca 2 månader sedan
tändkablarna inte bytta på några år, kan de vara dom som strular?

Mini_me
2007-09-25, 10:54
Klart den kan vara tänd kablar...inte alls omöjligt.

Annars:

Kolla alla kontakter och kablar till din "förgasare"..dom brukar bäka ihop..
Annars brukar f"örgasar" foten dra och slangen till broms servot (Från insugt).

Lycka till!

Sn00k
2007-09-25, 13:45
Blåa tempgivaren.. 99% säker.. ifall den nu inte är bytt.

brukar hänga sig i "varmläge" när den pajjar.. å då får bilen för lite soppa när motorn är kall.. = mager-ryckningar.. på varv 3500 å uppåt brukar det inte märkas så mycke på just RP:n.. precis som du skriver.. å så fort den blir varm, så ligger ju tempgivaren rätt iom att det är på den tempen den har hängt sig.

Davidio
2007-09-25, 14:44
jag får testa med att byta den blå tempgivaren först den kostade ju inte mer än 135kr på Mekonomen såg jag. Jag bytte den för ca 4-5 år sedan men då var det "förgasarfoten" som var paj.

Davidio
2007-09-26, 07:32
jag köpte en ny tempgivare igår (den blå) men det blev inget bättre för det

bladegash
2007-09-26, 13:01
Hade samma fel som du beskriver, bytte tändkablarna och problemet var bortblåst, men det var en GTi 16V (PL). Prova med andra tändkablar och återkom med resultat.

Davidio
2007-09-29, 23:36
Jag bytte tändkablar igår ikväll och har kört med bilen idag utan minsta problem, så jag får hoppas att det håller i sig