handdator

Visa fullständig version : Vad har jag för halvljus?



Bowen
2018-03-15, 18:12
Min passat alltrack 2014 varnar för vänster fram halvljus.
Vad är det för lampa?!
Vanlig typ H7, eller xenon eller vad?

Crille82
2018-03-15, 18:34
Min passat alltrack 2014 varnar för vänster fram halvljus.
Vad är det för lampa?!
Vanlig typ H7, eller xenon eller vad?

Ja vad har du för strålkastare på din Passat, halogen eller xenon, svårt för oss att veta. H7 eller D3S.

Bowen
2018-03-15, 18:58
Hur kollar man det egentligen då?
Misstänker att det finns olika ”ljuspaket”
Eftersom jag tycker det är rätt kasst ljus på bilen kanske det är H7 då?

Crille82
2018-03-15, 21:41
Hur kollar man det egentligen då?
Misstänker att det finns olika ”ljuspaket”
Eftersom jag tycker det är rätt kasst ljus på bilen kanske det är H7 då?

Har strålkastaren reflektor så det halogen, har den projektorlins och "LED-slinga" som varselljus så är det xenon.

Men ärligt, anlita en verkstad och be dem byta lampan åt dig.

Bowen
2018-03-15, 21:55
Har strålkastaren reflektor så det halogen, har den projektorlins och "LED-slinga" som varselljus så är det xenon.

Men ärligt, anlita en verkstad och be dem byta lampan åt dig.

Den har ledslinga i underkant. Så xenon då.
Men dessa brukar väl hålla mer än 3 år?!

Och ja, verkstan byter jag pillar inte med sån skit :)

Jag ville bara veta så jag vet vad jag får förvänta mig kostnadsmässigt.

perIpI
2018-03-16, 12:46
Så här ser halogenversionen ut:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?24083-Hur-%E4r-halogenlyset-(Passat-B7-3C)&p=238110&viewfull=1#post238110

Marcus
2018-03-16, 12:47
Jag har aldrig sett en Passat Alltrack generation 7 med halogen, endast xenon. Måste vara väldigt få som är beställda utan Premium-paketet. Eller vad säger ni andra?

Crille82
2018-03-16, 13:11
Jag har aldrig sett en Passat Alltrack generation 7 med halogen, endast xenon. Måste vara väldigt få som är beställda utan Premium-paketet. Eller vad säger ni andra?

Har sett flera utan xenon, men visst 3/4 har ju Premiumpaket med xenon.

Marcus
2018-03-16, 13:28
En sådan bil borde vara sjukt svårsåld alternativt rejält mycket billigare än "standardpaketeringen".

candyweiss
2018-03-16, 15:13
En sådan bil borde vara sjukt svårsåld alternativt rejält mycket billigare än "standardpaketeringen".
Tror inte man tänker på det när man lägger order lr :D
Många jag känner beställer bil i troendet att ska få mer för bilen med mer utrustning.
Farsan hade en i stort sett maxutrustad Golf kombi och jag en vanlig med lite tillval, far lyckades tjata sig till 10000:- mer i inbyte än vad jag fick. Min 8500 mil, farsans 1700 mil.
Tror att gubbens bill kostade närmare 120000:- mer än min.

Crille82
2018-03-16, 15:17
En sådan bil borde vara sjukt svårsåld alternativt rejält mycket billigare än "standardpaketeringen".

Givetvis vill ju de flesta ha Premiumpaket med skinnklädsel, PDC, xenon etc. Men faktum är ju att det är ganska dåligt ljus från xenonstrålkastarna, så just de ger ju inte så speciellt mycket mervärde. Det är ju dessutom dyrt att byta lampor och risk för dyra reparationer om kurvljus etc krånglar. Blir mer en principsak att en välutrustad bil bör ha xenon- eller LED-strålkastare.

Marcus
2018-03-16, 15:32
Har snurrat ett antal generation 6/7 Passat förbi mig med xenon och ingen har behövt byta xenonlampa, då har de i och för sig gått max 12 000 mil. Ljuset är inte bättre än andra jämförbara bilar, det kan jag hålla med om, men halogen-versionen är inte bättre heller, tycker jag. Nåväl, nu störde jag nog tråden lite... :)

- - - Uppdaterad - - -


Tror inte man tänker på det när man lägger order lr :D
Många jag känner beställer bil i troendet att ska få mer för bilen med mer utrustning.
Farsan hade en i stort sett maxutrustad Golf kombi och jag en vanlig med lite tillval, far lyckades tjata sig till 10000:- mer i inbyte än vad jag fick. Min 8500 mil, farsans 1700 mil.
Tror att gubbens bill kostade närmare 120000:- mer än min.

Nu tror jag att vi missförstår varandra. En Passat generation 6/7 är inte maxutrustad med Premium-paketet, det är snarare att betrakta som en standardpaketering, i alla fall för TDI 170/177, TSI 200/210, Alltrack m.fl. Tror det kostade runt 10-12 000 kr på sin tid och gav en vettig grund. Väldigt sällan återförsäljare tog hem lagerbilar med nämnda motorer utan detta paket. I övrigt håller jag med dig, en maxutrustad bil ger nog sällan den utdelning man tänkt sig, undantag kan säkert finnas för udda bilar.

Bowen
2018-03-17, 07:09
Har snurrat ett antal generation 6/7 Passat förbi mig med xenon och ingen har behövt byta xenonlampa, då har de i och för sig gått max 12 000 mil. Ljuset är inte bättre än andra jämförbara bilar, det kan jag hålla med om, men halogen-versionen är inte bättre heller, tycker jag. Nåväl, nu störde jag nog tråden lite... :)

- - - Uppdaterad - - -



Nu tror jag att vi missförstår varandra. En Passat generation 6/7 är inte maxutrustad med Premium-paketet, det är snarare att betrakta som en standardpaketering, i alla fall för TDI 170/177, TSI 200/210, Alltrack m.fl. Tror det kostade runt 10-12 000 kr på sin tid och gav en vettig grund. Väldigt sällan återförsäljare tog hem lagerbilar med nämnda motorer utan detta paket. I övrigt håller jag med dig, en maxutrustad bil ger nog sällan den utdelning man tänkt sig, undantag kan säkert finnas för udda bilar.

Nej jag tyckte det var konstigt med.
Jag har haft bilar med xenon förr och dessa har gett upp långt senare.

Men men det är väl otur får jag hoppas.
Bilen är inlämnad, får se om det hittad nåt annat fel än att lampan är kass?

Bowen
2018-03-18, 14:12
Fick inte gjort det på verkstan då lampan var dubbelt så dyr där som annat ställe. Nån måtta får det vara..
Någon som bytt en sån modell?
Stämmer denna guide:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?23444-Byta-D3S-lampa-Passat-2013

Andra guider säger ju att man måste riva halva fronten?

Bowen
2018-03-19, 15:46
Ingen som vet?

Pelk
2018-03-19, 19:13
Ingen som vet?

Det fanns lite info om detta på Passat-klubbens sida. Den finns dock inte mer...

Jag har bara bytt på en 2006:a, och där plockade jag bort fronten. Har svårt att tro på den beskrivning som du länkade. Den lät mer som ett byte av en Halogenlampa.
På 2006:an gick det inte att göra på det sättet.

Men jag har för mig, att någon skruvat ner innerskärmarna på en B7:a och bytt lampa den vägen. Det ska vara riktigt trångt, och man ser inte riktigt vad man gör, men möjligt.

Ha handskar och skyddsglasögon, en exploderande Xenon-lampa är inte att leka med. Egentligen bör man ha ansiktsmask och polotröja. För det splitter som kommer är riktigt smått och väldigt vasst, om man råkar slå sönder den. Och den risken är rätt stor om man inte ser vad man gör.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bowen
2018-03-19, 19:36
Det fanns lite info om detta på Passat-klubbens sida. Den finns dock inte mer...

Jag har bara bytt på en 2006:a, och där plockade jag bort fronten. Har svårt att tro på den beskrivning som du länkade. Den lät mer som ett byte av en Halogenlampa.
På 2006:an gick det inte att göra på det sättet.

Men jag har för mig, att någon skruvat ner innerskärmarna på en B7:a och bytt lampa den vägen. Det ska vara riktigt trångt, och man ser inte riktigt vad man gör, men möjligt.

Ha handskar och skyddsglasögon, en exploderande Xenon-lampa är inte att leka med. Egentligen bör man ha ansiktsmask och polotröja. För det splitter som kommer är riktigt smått och väldigt vasst, om man råkar slå sönder den. Och den risken är rätt stor om man inte ser vad man gör.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Aj då, ja ok, men då är det för knöligt för att jag skall ge mig in i det.
Synd att dom bygger så dumt.
Jaja, får bita i det sura äpplet och betala verkstad helt enkelt.