handdator

Visa fullständig version : DSG 7 - mekantronikproblemet löst?



Peter1980
2018-03-13, 00:49
Jag har en Caddy Maxi 1.6TDI 2012 med DSG7-lådan som hittills fungerar bra (peppar peppar), har haft bilen ett tag men inte sen ny. Känner till de vanliga problemen med den , dubbelmassesvänghjulet t ex.

Har lagt lite tid på att läsa mer om problemen särskilt med mekatronik-enheten i DSG7-lådan och det har dykt upp några frågetecken som jag hoppas att någon kan räta ut.

Det verkar som de allra flesta av totalhaverierna av mekatroniken drabbat bilar i varma och fuktiga länder, stämmer det eller var det lika vanligt på våra breddgrader?

Ser också att det verkar finnas en world wide recall där de bytte till någon mineralolja istället för syntetisk, det är ju ett tag sen och låter ju märkligt, så jag undrar mest om oljebytet faktiskt verkar ha löst problemen med mechen?

Anledningen till frågorna är att jag fortf. har maskinskadegaranti men funderar på om jag vågar ha kvar bilen även efter att den går ut. Fungerar bra nu som sagt.

candyweiss
2018-03-13, 16:48
Lägg ner om du inte har problem, eller har du gott om pengar och är orolig, byt bil. Dum fråga enligt mig.
Jag var i stort sett bland dom första med nya Tiguan, idioti, kanske?

Marcus
2018-03-13, 18:27
Jag vet inte om ni missförstår varandra, men Caddy 1,6 TDI har DQ200 med torrkoppling. Tiguan 2,0 TDI har DQ500 med våtkoppling. Helt olika växellådor.

Peter1980
2018-03-13, 23:13
Lägg ner om du inte har problem, eller har du gott om pengar och är orolig, byt bil. Dum fråga enligt mig.
Jag var i stort sett bland dom första med nya Tiguan, idioti, kanske?

Vad är det för dumt med att fråga om ett allmänt känt problem faktiskt blev löst med en serviceåtgärd som låter lite annorlunda (byta till mineralolja)?


Jag vet inte om ni missförstår varandra, men Caddy 1,6 TDI har DQ200 med torrkoppling. Tiguan 2,0 TDI har DQ500 med våtkoppling. Helt olika växellådor.

Exakt, jag har DQ200 som ska vara den mest problemdrabbade. Candyweiss har en helt annan låda.

Frågan kvarstår, löser bytet till mineralolja faktiskt problemet med mekatroniken?

a128
2018-03-13, 23:23
Frågan kvarstår, löser bytet till mineralolja faktiskt problemet med mekatroniken?

Tveksakt om detta är problemet, oljan det handlar om är den som är i växellådsdelen är av samma sort som i manuella växellådor
dessa är fyllda med SAE-75W mineral APi-GL4

hydralenheten har en olja som ska vara snarlik Citroën LHM som är svår att byta utan att mekatroniken tas i sär

om man internet-söker på VW DSG7 failure så hittar man en del matnyttigt
bla denna danska sidan:
http://www.evosoft.dk/tech.html