handdator

Visa fullständig version : Golf IV dubbelmassesvänghjul



Spaza
2007-09-24, 20:47
Någon som bytt sitt pga ras eller missljud?

znabb
2007-09-25, 07:14
Någon som bytt sitt pga ras eller missljud?

missljud har jag aldrig hört talas om men däremot värmesprickor i svänghjulet pga slirande kopplingar vid chiptrim är inte ovanligt.

Mini_me
2007-09-25, 10:55
Inte på golf vad jag kan minnas men typ alla andra VW bilar med denna skit konstruktion (sorry)..Vad har du för fel?

Spaza
2007-09-25, 21:18
Ja... det började med ett knappt hörbart missljud från växellådan. Nu låter det så illa att jag inte vill köra bilen. Tydligen så har vissa VAG-bilar ett dubbelmassesvänghjul med någon typ av vätska mellan halvorna. När denna dunstat/förångats/läckt ut(?) så börjar halvorna att slå emot varandra. Min har rullat c:a 22.000 fullservade pendlarmil samt 500 chippade mil. Jag har inte tid att laga detta själv och måste lämna bort skruvandet.

Alt1. Min lokala VAG-verkstad vill ha c:a 15.000kr för att byta svänghjulet samt komplett kopplingssats. Svänghjulet kostar c:a 6000kr och kopplingen 3500kr.

Alt2. På Mekonomen tar dom 3163kr för koppling, 4533kr för svänghjul och 778kr för urtrampningslagret. Har hittat en duktig mekaniker som både köper grejorna och mekar för sammanlagt 11.000kr.

Hur skulle ni ha gjort?

Joda
2007-09-25, 21:28
Detta gäller främst om det ÄR så att din bil har dubbelmassesvänghjul.

Jag skulle monterat en G60-koppling eller liknande. Både min Passat Vr6 och Min Corrado G60 är kanonagoa i kopplingen. Varför köra med modernt skräp? Ska det vara skönare att växla??? Mindre vibrationer?

Kolla med David L. http://www.dli-teknik.se Han har doningar som håller.

/Johan

Spaza
2007-09-25, 21:51
Mm enligt Kneponomen är det "dual mass svänghjul" art.nr 05-415005920

Förmodligen är det tänkt att dämpa vibrationer och ge jämnare gång... Undrar om en annan koppling/svänghjul passar på min bil? Vill ju inte stå där med en hög grejor som inte passar när bilen är nedskruvad av nån annan. Sitter även å funderar på om det går att svetsa ihop halvorna.

Joda
2007-09-25, 22:09
Mm enligt Kneponomen är det "dual mass svänghjul" art.nr 05-415005920

Förmodligen är det tänkt att dämpa vibrationer och ge jämnare gång... Undrar om en annan koppling/svänghjul passar på min bil? Vill ju inte stå där med en hög grejor som inte passar när bilen är nedskruvad av nån annan. Sitter även å funderar på om det går att svetsa ihop halvorna.

Kolla med David L om det passar. Jag är ganska säker på att man kan pussla ihop lite olika delar.


Svetsa ihop halvorna. Hmm... nu vet inte jag hur det ser ut, men ska man svetsa ihop halvorna så är det nog läge att låta någon med balanseringsutrustning göra det.

I en Diesel så är det kanske bra att låta dubbelmassesvänghjulet vara? Dieslarna vibrerar ju ganska mycket. Eller gör det något om du wastear den komfortfunktionen?

/Johan

Mini_me
2007-09-26, 06:03
Mm enligt Kneponomen är det "dual mass svänghjul" art.nr 05-415005920

Förmodligen är det tänkt att dämpa vibrationer och ge jämnare gång... Undrar om en annan koppling/svänghjul passar på min bil? Vill ju inte stå där med en hög grejor som inte passar när bilen är nedskruvad av nån annan. Sitter även å funderar på om det går att svetsa ihop halvorna.

Man har ett sånt svänghjul av 2 anledningar (säkert fler)

Mer jämn gång och mjukare växlingar då svänghjuler tar upp en del av kraften.

Det andra är för att det ska skona lådan (Iaf på dieslar). Man ska inte får såna direkta smällar rätt i lådan.

Detta är vad dom uppgav på SVW på en diesel kurs jag gick.

Men det är ju bevisat att G60 svänghjul tillsammans med en shysst koppling och lite sunt förnuft så håller det i evigheter.

Bort med skiten och in med go bitarna=) Ingen minns en fegis!