handdator

Visa fullständig version : Oljetryckslampa tänds vid belastning. Passat 1.8t AWT -01



DLF
2018-03-04, 22:05
Hej!

Har kört Passat 1.8T i några år nu och varit mycket nöjd. Men nu har Jag fått ett problem som jag inte förstår mig på: För någon dag sedan började min passat varna för lågt oljetryck när jag var ute och körde. Jag slog av bilen direkt, rullade en bit, testade starta igen och då var det ok men sen varnade den igen efter en liten stund. Gjorde samma sak 2 ggr till för att ta mig hem.

När jag just köpt bilen hade den samma problem som då löstes med motorspolning och oljebyte. Därefter har det funkat UA i 3500 mil. Eftersom det funkade förra gången testade jag samma sak igen; motorspolning och oljebyte. Men den här gången kvarstår felet.

Konstigt nog tänds bara oljetryckslampa vid körning. Om jag står stilla med bilen tänds inte oljetryckslampan oavsett höga eller låga varv (försökte provocera fram det efter motorspolning).

Motorn låter ok, tickar lite men den har ju gjort sina 32500 så det kanske man får bjuda på.

Är det någon som kan hjälpa mig rätt i det här?

Ska jag tänka oilsludge trots motorspolning eller är det pumpen som börjar packa ihop? Varför kommer det isåfall bara vid belastning? Eller kan det vara nån givare som krånglar (törs man ju knappast hoppas på ;)).

passat2001
2018-03-05, 08:39
oljetryckskontakten kanske börjar ge upp.

DLF
2018-03-05, 10:28
Ja, kanske skulle prova byta helt enkelt. Dom är ju rätt billiga.

Någon som har fler förslag? Eller haft samma fel?

Pelk
2018-03-05, 11:16
Hur vet du att silen är ren efter spolningen? Det kontrolleras väl inte?

Jag gissar att silen börjar bli tät/igenkleggad.

Systemet kanske kräver mer olja/högre tryck vid belastning. Om silen är igenkleggad kan den inte leverera den mängd olja som behövs, och trycket sjunker.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

DLF
2018-03-05, 16:22
Nej det vet jag ju inte säkert. Bara att det funkade med sköljning senast. Jag tog faktiskt tryckluften och blåste bakvägen genom filteranslutningen. Då blåste det då i tråget så helt tätt är det inte. Men ja, kan ju vara tillräckligt för att orsaka problem ändå.

Men är det verkligen rimligt att systemet skulle kräva mer olja/tryck vid belastning? Pumpen matar väl på samma för ett givet varv oavsett om jag kör 100km/h eller 0km/h. Eller är det nåt jag missar? Jag menar inte att dryga mig jag vill bara förstå. I slutändan kan det säkert vara silen men jag önskar ju i mitt stilla sinne att det inte är det :)

Pelk
2018-03-05, 23:36
Jag vet inte hur det funkar, känns som att varvtalet borde styra rätt mycket. Men vill minnas att de som haft problem med att silen sätter igen sig, får just indikation vid belastning.

Får hoppas på att du får bättre info från någon mer kunnig.


Skickat från min iPad med Tapatalk

DLF
2018-03-06, 11:08
Okej, tack! Är det någon annan som har koll på om igensatt sil brukar ge oljetrycksfall just vid belastning?

Fan, hade det inte varit bruksbilen hade det här mest varit spännande. Nu är det ju rätt drygt också :rolleyes:

Liverpoolarn
2018-03-08, 09:00
Okej, tack! Är det någon annan som har koll på om igensatt sil brukar ge oljetrycksfall just vid belastning?

Fan, hade det inte varit bruksbilen hade det här mest varit spännande. Nu är det ju rätt drygt också :rolleyes:

Nu var det ett tag sen jag hade en 1.8T, men på den tändes oljetryckslampan plötsligt i "jämn motorvägsfart" på en 90-sträcka. Det visade sig vara just igensatt sil som var felkällan.
Nu hjälper ju inte detta dig att bekräfta att det är just vid belastning. Men innan den långresan, som det var, så hade jag aldrig fått någon varningslampa vare sig vid tomgångskörning eller högre belastning.

Min lekmannamässiga slutsats ändå av ditt problem... om du inte har någon varning på tomgång, och den tänds först när du belastar motorn så tycker jag inte det solklart pekar på oljesilen. Tyvärr kan det ju vara läckage nånstans som gör att trycket inte håller, men i det fallet så BÖR ju oljan ta vägen vid läckaget också och förbrukas (mer än den där motorn gör i normala fall - alltså ganska rejält).

DLF
2018-03-08, 10:32
Tackar för svaret. Den har inga påtagliga läckage utåt och drar inte så värst mycket olja heller. Ingen blårök. Ska börja med att byta oljetryckskontakten och se om felet kvarstår. Annars blir det väl å riva... *suck*

NissePisse
2018-03-09, 08:12
Tradionellt så har det endast varit varvtal dom varit den enda faktorn. Högre varv, mer olja pumpas runt. "Belastning" påverkar alltså inte.

Nyare bilar brukar dock ha lite mer avancerade oljepunpar som kan dra ner på kapaciteten vid låg belastning, oavsett varvtal.

DLF
2018-03-10, 10:19
Ja, det ligger i linje med hur jag tänker. Men en passat från -01 faller väl inte inom kategorin nyare bil med variabelt oljetryck? Har inte sett eller hört talas om att dom ska ha något sådant system.

NissePisse
2018-03-10, 11:19
Ja, det ligger i linje med hur jag tänker. Men en passat från -01 faller väl inte inom kategorin nyare bil med variabelt oljetryck? Har inte sett eller hört talas om att dom ska ha något sådant system.

Jag tror inte det finns på din bil.
Har dålig koll på VW, men BMW fick det iaf omkring 2006-2007.

DLF
2018-03-11, 17:36
Okej, ja det låter rimligt.

I vetenskapens namn och för att jag är lat och inte överdrivet rädd om bilen har jag testat en aggressivare form av motortvätt:

Ut med oljan, i med 4 liter diesel. Fick stå och dra nån timme och bubblade med tryckluften i silen, bakvägen via oljefilteranslutningen. Ut med diesel, i med olja och ca 20% diesel. Körde runt det på 2000 varv i 10 min typ. Ut med det och i med olja, varmköra. Ut med det och sen i med ny olja + filter.

Kunde köra hem utan oljetryckslampa vilket inte gått förut, men behöver nog köra lite mer innan jag kan dra några slutsatser.

NissePisse
2018-03-12, 02:17
Okej, ja det låter rimligt.

I vetenskapens namn och för att jag är lat och inte överdrivet rädd om bilen har jag testat en aggressivare form av motortvätt:

Ut med oljan, i med 4 liter diesel. Fick stå och dra nån timme och bubblade med tryckluften i silen, bakvägen via oljefilteranslutningen. Ut med diesel, i med olja och ca 20% diesel. Körde runt det på 2000 varv i 10 min typ. Ut med det och i med olja, varmköra. Ut med det och sen i med ny olja + filter.

Kunde köra hem utan oljetryckslampa vilket inte gått förut, men behöver nog köra lite mer innan jag kan dra några slutsatser.

Är det knepigt att ta ner tråget?

DLF
2018-03-12, 10:30
Aldrig gjort det men som jag förstått måste man minimum lossa framvagnsbalken och bända/släppa ner den en bit + fronten i serviceläge osv. Jag har inte tillgång till lyft så det lockade inte så värst. Men man får väl se om det är där det slutar ändå :p

DLF
2018-03-15, 11:01
En motorspolning med diesel gjorde nått iallafall. Körde nyss 4.5 mil sammanhängande utan oljetryckslampa. Det gick inte innan. Får se om det håller i sig ��

EKAN01
2018-03-15, 20:34
En motorspolning med diesel gjorde nått iallafall. Körde nyss 4.5 mil sammanhängande utan oljetryckslampa. Det gick inte innan. Får se om det håller i sig ��

Diesel är grejor det ;)

Kul att det fungerar så här långt.

DLF
2018-03-15, 21:23
Haha, ja diesel på 90° lär ju lösa ett och annat :cool:

Kändes lite fel att stå med pipen till reservdunken ner i oljelocket
och "tanka" :D

EKAN01
2018-03-15, 21:37
Haha, ja diesel på 90° lär ju lösa ett och annat :cool:

Kändes lite fel att stå med pipen till reservdunken ner i oljelocket
och "tanka" :D

He he kan tänka mig det :p