handdator

Visa fullständig version : Luftmängdmätare Passat 1,8T



EKAN01
2018-02-25, 09:45
Hallå.

Jag har köpt en billig reservdels Passat som jag kanske kommer att göra i ordning. Får se bara hur mycket tid jag orkar lägga ner.

Bilen i fråga är en Passat 1,8T 2003 och det verkar som att luftmängdmätaren har lagt av. Grejen är att bilen går rätt illa med kontakten inkopplad men drar jag ur kontakten så är bilen körbar även om man märker att motorn går lite orent.

Jag har ju även en Passat 1,8T från 2000 och jag hade funderingar på om jag kunde ta den mängdmätaren och testa den på 03an?
Det är ju olika motorkoder på dessa bilar även att det är ”samma” motor och tittar jag exempelvis på Mekonomens hemsida så är det ju olika artikel nr på respektive mätare.

Är det olika elektronik/kontakt på dessa mätare eller är det olika passform på dom?

Hade ju varit fint om jag kunde testat med den fungerande mätaren på 03an så jag verkligen vet att det är mätaren som är dålig innan jag köper en ny.

Daniel

Sn00k
2018-02-26, 03:37
olika mätare och helt olika kalibrering i programvaran för dom.. du behöver en ifrån en 01-05 med AWT motor.. passat eller audi a6, alt. ARY/ARX/AUM/AUQ ifrån golf/a3/octavia/leon i samma årgångar.. luftmängdmätaren som heter 06A 906 461 L om inte minnet sviker.

"D" och "C" funkar ej.

EKAN01
2018-02-26, 05:49
olika mätare och helt olika kalibrering i programvaran för dom.. du behöver en ifrån en 01-05 med AWT motor.. passat eller audi a6, alt. ARY/ARX/AUM/AUQ ifrån golf/a3/octavia/leon i samma årgångar.. luftmängdmätaren som heter 06A 906 461 L om inte minnet sviker.

"D" och "C" funkar ej.

Tackar, då behöver jag inte byta mellan bilarna bara för att testa om det är mängdmätaren som är dålig på 03an.

Nikerk
2018-03-05, 13:13
Jag hade samma problem med min Octavia RS 2002 för en massa år sedan och jag gick till mekonomen och fick en till reducerat pris om man tar med den trasiga och byter denna mot en ny. Kostade då 800kr att byta.

EKAN01
2018-03-06, 09:24
Jag hade samma problem med min Octavia RS 2002 för en massa år sedan och jag gick till mekonomen och fick en till reducerat pris om man tar med den trasiga och byter denna mot en ny. Kostade då 800kr att byta.

Nu för tiden kostar en mängdmätare på Mekonomen 2200kr plus 200kr i stomavgift.

Köpte en Bosch från Tyskland för 900kr.