handdator

Visa fullständig version : Passat 1.8T ( 2001-2005 ) Läckage från kamaxeldrivningen... ?



2stroke
2018-02-22, 13:54
Hej !

På en utav familjens 1.8T Passat'er har det börjat att läka olja i bakkant från motorn uppe vid ventilkåpan.
Detta får till följd att det då och då droppar ner olja på katten/downpipen
vilket ger en mycket skarp lukt av bränd olja inne i kupén i ett par minuter.
Motorn är i övrigt torr och fin och inget oljespill på marken då den står parkerad.
Det är ju jävligt trångt mellan torpedväggen och ventilkåpan så det är svårt att se
men jag tror att det är packningen till kamaxeldrivningen i bakkant på topplocket som läker.

:confused: Någon som känner igen felsymptomen ? :confused:

Bästa sätt att byta dessa tätningar ? :confused:
( Jag vill helst undvika att släppa på kamremmen om det är möjligt ! )
9812
9811

passat2001
2018-02-23, 06:47
Du behöver inte släppa på kamremmen. Nolla motorn och blockera den. Lyft på kåpan. Bort med kamaxelsensorn. Dra ihop kammaxelsträckaren med ett specialverktyg så det blir slack i kedjan. Dra inte för hårt för då pressar du sönder ventilen.Skruva bort bultarna på kamaxelsträckare . Lossa överfallen på insugskammen. Lyft bor insugskammen, ge akt på märkningarna/lägena på kamaxlarna. och lyft bort den. Nu ser du den ena avlånga packningen.Det brukar vara den som läcker. Du kanske måste lätta på avgaskammen i bakanten lite samt tilta den samtidigt så går det lättare att lirka ut sträckaren. Montera i omvänd ordning. Har gjort det på min AWT motor. Inte så svårt men det tar lite tid och var noggrann med kammaxelmärkningen så den hamnar rätt. Kontrollera även att bägge slitbanorna på sträckaren är OK.

2stroke
2018-02-23, 10:50
Du behöver inte släppa på kamremmen.
Nolla motorn och blockera den. Lyft på kåpan.
Bort med kamaxelsensorn.
Dra ihop kammaxelsträckaren med ett specialverktyg så det blir slack i kedjan.
Dra inte för hårt för då pressar du sönder ventilen.
Skruva bort bultarna på kamaxelsträckaren.
Lossa överfallen på insugskammen.
Lyft bort insugskammen, ge akt på märkningarna/lägena på kamaxlarna. och lyft bort den.
Nu ser du den ena avlånga packningen. Det brukar vara den som läcker.
Du kanske måste lätta på avgaskammen i bakanten lite samt tilta den samtidigt
så går det lättare att lirka ut sträckaren.
Montera i omvänd ordning. TACK för att man inte behöver släppa på kamremmen ! :)

Var låser jag motorn och med vad på lämpligaste sätt ?
Vilka markeringar ska indikera att motorn är nollad ?
Var hittar man det där special verktyget ?
Hur veta vad som räknas som för hårt fastdraget eller inte så att ventilen klarar sig ?