handdator

Visa fullständig version : Låter eran passat såhär?



Danne213
2018-02-21, 19:00
Hej!

Har en passat -16 och tänkte höra om era låter såhär? Vet någon vad det är som låter? Mvh (för att förtydliga lite,är det gnisslande ljudet jag undrar om)

https://youtu.be/xkgos_Vw7F4

walkmann
2018-02-21, 19:38
Hej!

Har en passat -16 och tänkte höra om era låter såhär? Vet någon vad det är som låter? Mvh (för att förtydliga lite,är det gnisslande ljudet jag undrar om)

https://youtu.be/xkgos_Vw7F4

inget sådant gnissel från min..skulle gissa på multiremmen?

golf666
2018-02-23, 22:50
åk förbi din VW-verkstad och få de uppkollat. Vet att några chassienr har haft problem med spännaren till kamremmen som varit lite lite för smal så de har bytts spännare och kamrem på garanti till en uppgraderad version.

Delirium
2019-01-29, 17:24
åk förbi din VW-verkstad och få de uppkollat. Vet att några chassienr har haft problem med spännaren till kamremmen som varit lite lite för smal så de har bytts spännare och kamrem på garanti till en uppgraderad version.


Hej! Jag har en 2016 passat tdi 190 som låter precis likadant. Vad var det tillslut som orsakade ljudet? Vore skönt att veta även om jag ska åka in och kolla upp det.

Mvh

Claes

Danne213
2019-01-29, 20:09
Hej!

Enligt vw åf så var det inget fel, normalt ljud enligt dom. Bad om att få det noterat iaf om det skulle bli strul i framtiden.

Tror ju inte den ska låta så men vi kör på och det har fungerat hittills dock irriterande ljud, skulle vara kul och åka ner nu till vw när garantin löpt ut och fråga vad det är för missljud.

Tror det skulle ta 5 minuter innan man står med en offert i handen på lagning ;)

Delirium
2019-02-19, 00:00
Tack för svar!

Jag är rädd att du har rätt gällande båda sakerna, att det inte är ngn fara samt att dom förmodligen skulle rekommendera att åtgärda det nu. Jag var hos återförsäljaren och han sa redan innan han hörde ljudet "ska vi slå vad om att det är kamremmen". Tydligen ett känt problem på dom modellerna, inget farligt ljud egentligen sa han men samtidigt ett missljud som måste åtgärdas. Bilen har gått 10k mil, remmen ska bytas egentligen vid 21k. Hur eller hur så sa han inledningsvis att det inte är farligt och inget händer samtidigt som han 2 sekunder senare sa att han skulle inte åka långt med den(klassik försäljning baserad på att ingjuta osäkerhet). När man pratar kamrem vill man ju ogärna ha problem och tar hellre det säkra före det osäkra.

Firman jag köpte bilen av tog på sig att stå för kostnaden för att åtgärda missljudet(vi skrev in det i kontraktet) vilket dom förmodligen inte trodde va knepigare än multiremmen. Hur eller hur så är bilen inne för felsökning och blir förhoppningsvis åtgärdad så länge dom kommer överens bilhandlare och verkstad. Håller tummarna för att allt ska lösa sig smärtfritt.

Danne213
2019-03-20, 22:04
Vw tog på sig felet angående missljudet! Dock var det en annan ÅF som självmant kontaktade vw centralt för att kolla vid servicetillfälle!

Man kan konstatera att det är skillnad på återförsäljare när den ena påstår att ljudet är normalt och den andra på egen begäran löser problemen.

Marcus
2019-03-21, 08:32
Ja tyvärr blir det lätt olika bedömningar när det är människor inblandande. Respektive Service Partner är olika företag med omsättning på personal etc.

Rune rusk
2019-03-30, 10:45
Vår Passat (2.0TDI 190hk 4-motion 2015) kvittrar också när den är kall liknande ljudet i klippet men försvinner när motorn är varm. Jag misstänker att något glappar men inte gör det när metallen är varm och ändrat storlek. Det skulle tala för att det är ett spännhjul, men vilket? Är detta något som kan tänkas gå på någon goodwill eller är det bara att försöka identifiera och göra det själv? Servade bilen i december men eftersom bilen var varmkörd när jag kom till ÅF kvittrade det ju inte men de erbjöd att bilen kunde få vara kvar så de kunde felsöka dagen efter. Det var inte aktuellt då vi bara har en bil.

Danne213
2019-04-02, 15:47
Hej! Ja det är något fel från fabriken som för oss iaf inte kostade något. Verkstaden nämnde en summa om reparationskostnad på ca: 10000 kr för att åtgärda. Mvh!





Vår Passat (2.0TDI 190hk 4-motion 2015) kvittrar också när den är kall liknande ljudet i klippet men försvinner när motorn är varm. Jag misstänker att något glappar men inte gör det när metallen är varm och ändrat storlek. Det skulle tala för att det är ett spännhjul, men vilket? Är detta något som kan tänkas gå på någon goodwill eller är det bara att försöka identifiera och göra det själv? Servade bilen i december men eftersom bilen var varmkörd när jag kom till ÅF kvittrade det ju inte men de erbjöd att bilen kunde få vara kvar så de kunde felsöka dagen efter. Det var inte aktuellt då vi bara har en bil.

Mulder-_-
2019-04-02, 18:32
Vw tog på sig felet angående missljudet! Dock var det en annan ÅF som självmant kontaktade vw centralt för att kolla vid servicetillfälle!

Man kan konstatera att det är skillnad på återförsäljare när den ena påstår att ljudet är normalt och den andra på egen begäran löser problemen.

Vad var det som var fel, vilken/vilka delar har bytts?

kungen
2020-01-08, 21:07
Hej! Min lät typ likadant, se videos:
https://youtu.be/6clAbwsDxrs
https://youtu.be/kY4NPMH5R-I

I detta fall var det enligt VW åf själva kamremmen som orsakade missljudet. Köpte bilen med dess welt auto garanti så remmen byttes utan kostnad för mig. Därefter var oljudet borta.

vfr
2020-01-09, 07:44
Var det verkligen kamremmen, eller var det multiremmen som det pratats om i tidigare inlägg?

kungen
2020-01-09, 08:12
Enligt VW ÅF var det INTE multiremmen utan kamremmen. Jag trodde först det var multiremmen varför jag filmade den på min video.
Videon skickade jag först till VW som därefter tittade på bilen och upptäckte att ljudet var från kamremmen. Därefter bytte dem rem, vet inte om de bytte spännare också.

Danne213
2020-01-11, 19:43
Kvittot på garantijobbet ligger i handsfacket ska försöka komma ihåg det så kan jag lägga upp precis vad som gjorts med vår bil iaf!

Sn00k
2020-01-15, 20:03
Vanligt fel på vissa 1.6/2.0tdi, hjulet på kamremsspännaren som är för smalt/fel offset, har bytt på 4-5 bilar, som tystnat därefter.
Vissa vag-verkstäder tar på sig det gratis på tex 1.6tdin, andra inte.. det går att byta bara spännaren på 15-20min om man lirkar ur bulten som håller den.

Rune rusk
2020-01-20, 09:39
Nu är vår bil tyst igen efter att kamrem med hjul byttes på goodwill! :)

vfr
2020-01-20, 09:48
Underbart! :)

walkmann
2020-01-27, 16:06
Nu är det min tur för byte av rem och spännare;)

kungen
2020-02-17, 11:55
Kan lika gärna fortsätta i den här tråden, har något annat ljud som jag tycker låter konstigt. Lite skorrande/skakande ljud, svårt att beskriva. Låter inte jättehögt men när man är uppmärksam så hör man det.

https://photos.app.goo.gl/rB76wNt4B9x5XnFr8

Låter som att det kommer någonstans ifrån drivrem,
Vad tror ni det är? Låter era likadant?
Passat -16 2.0TDI

kungen
2020-02-19, 08:17
Här får ni gärna lyssna också, har märkt att när man startar motorn så efter ca 1 minut kommer ett skallrande/rasslande/vibrerande ljud från motorutrymmet.


Videon börjar precis när jag startat motorn på morgonen, lyssna efter ljudet som börjar vid ca 1:13


Vad tusan är det?!


https://photos.app.goo.gl/rDm2A4PA9aPBdJHZ7

kungen
2020-04-28, 19:01
Hade den inne på service idag och då lyssnade de på detta ljudet. De tyckte det lät om "vakuumpumpen" men ville boka in på denvidare felsökning för veta närmare.

Någon som känner igen detta? Vad är ens vakuumpumpen och vad gör den?

vfr
2020-04-29, 09:38
Vad är det för Passat?

Det kan ju ge ledtrådar till vad det är...

kungen
2020-04-30, 07:35
Sorry, Det är en 2,0 TDI 2016 4motion dsg

kentish
2020-08-28, 08:59
Kan lika gärna fortsätta i den här tråden, har något annat ljud som jag tycker låter konstigt. Lite skorrande/skakande ljud, svårt att beskriva. Låter inte jättehögt men när man är uppmärksam så hör man det.

https://photos.app.goo.gl/rB76wNt4B9x5XnFr8

Låter som att det kommer någonstans ifrån drivrem,
Vad tror ni det är? Låter era likadant?
Passat -16 2.0TDI


Har exakt samma fel på min Passat -16! Har du fått bukt med problemet, isåfall, vad var det?

kungen
2020-08-31, 06:04
Hej!
Volkswagen ÅF hade inne bilen och lyssnade och konstaterade efter en stund att ljudet var normalt enligt dem.
Vakuumpumpen säger de.
Jag var har inte orkat lägga någon mer energi på det ��

Ankan11
2022-02-16, 16:30
Alla ni som hade missljud från rem, spännrulle eller något liknande. Har själv något liknande ljud när bilen är kall och ljudet försvinner sen. Har en passat 2.0tdi 2018. Fick ni alla igenom det på goodwill eller?