handdator

Visa fullständig version : VW Golf GTI -06 - Aftermarketradio/tablet startar inte



Soeren
2018-02-14, 17:01
Hej på er!


TL;DR Aftermarketradio/tablet från Wish vill inte starta i Golf GTI -06, vad göra?


Då min gamla radioenhet i bilen knappt hade några pixlar kvar, tänkte jag att jag testar att klicka hem en enhet från Wish. Fick snabb och smidig leverans, men nu när allt är inkopplat vill inte min nya radioenhet starta. Fick inte heller med någon som helst bruksanvisning, vilket är toppen!


Jag kollade en extra gång att enheten ska vara kompatibel med en Golf GTI -06.


Som tur är har jag redan fått pengarna tillbaka från Wish, troligtvis blir det mitt första och sista köp därifrån.

Däremot tänkte jag att man kanske kan skaka liv i radion i alla fall?


Eftersom jag uppenbarligen inte är någon expert på bilar vågade jag inte felsöka allt för mycket, med risk för att förstöra någonting. Det jag har gjort däremot är:


- Dra ur allt och koppla in igen.
- Kolla säkringen både på enheten och bilens säkringar. Inget där är trasigt.
- Slagit på både tändning och motor för att se om enheten reagerar.


Jag har även tänkt testa om den gamla enheten fungerar senare idag.


Länk till enheten: https://www.wish.com/c/8-car-radio-player-autoradio-dvd-android-60-gps-navigation-bluetooth-wifi-in-dash-for-vw-golf-4-5-polo-bora-cc-free-camera-58c1287e0070c76df47351e0

Bilder på kontakter: https://imgur.com/a/xHMwn


Allt gott,

Mex165
2018-02-15, 08:31
Tändnings-ström....

Megapolaren
2018-02-15, 10:44
Min erfarenhet är att en eftermarknadsstereo ska starta/tända upp om du ger den 12 volt direkt från batteriet. Nått annat ska inte behöva vara inkopplat. Så börja med att se till att den får ström. Kolla också att bilens kablage verkligen fungerar och ger ström.

Om den trots det inte startar kan det vara en bränd säkring eller helt enkelt så att nån komponent inne i apparaten inte fungerar. I så fall är det väl tippen nästa...

Soeren
2018-02-15, 16:02
Min erfarenhet är att en eftermarknadsstereo ska starta/tända upp om du ger den 12 volt direkt från batteriet. Nått annat ska inte behöva vara inkopplat. Så börja med att se till att den får ström. Kolla också att bilens kablage verkligen fungerar och ger ström.

Om den trots det inte startar kan det vara en bränd säkring eller helt enkelt så att nån komponent inne i apparaten inte fungerar. I så fall är det väl tippen nästa...

Tack för svar,

Frågat runt på annat håll också. Eftersom det inte verkar vara problem med bilens kablage (gamla enheten får ström utan problem), så verkar det vara apparaten i sig det är fel på. Säkringen är inte bränd. Tänkte mäta idag och se om det finns någon spänning alls.

Annars är det som sagt tippen som gäller, tur att man redan fått pengarna tillbaka. :-)