handdator

Visa fullständig version : Ingen prutmån på begagnad bil?



GTI-nissen
2018-02-14, 12:08
Jag var nära ett köp av en bil, men det föll på att säljaren inte ville gå ner ett dugg.
Bilen är en rullande demobil och går på 340.000:- Den kostade 405.000:- ny och har varit inregistrerad sedan i slutet av oktober.

Det jag får är de begagnade vinterdäcken som gått 900 mil, sittandes på originalfälgarna, full tank samt 4 orullade sommardäck. Mitt sista bud var att få med 4 fälgar så att jag har något att sätta sommardäcken på, men inte heller det tog han. Är det verkligen så små marginaler eller är jag en extremt dålig förhandlare?

Nu låter jag det vara och börjar diskutera med honom igen enbart om han kontaktar mig igen.

MickeR
2018-02-14, 12:19
Jag var nära ett köp av en bil, men det föll på att säljaren inte ville gå ner ett dugg.
Bilen är en rullande demobil och går på 340.000:- Den kostade 405.000:- ny och har varit inregistrerad sedan i slutet av oktober.

Det jag får är de begagnade vinterdäcken som gått 900 mil, sittandes på originalfälgarna, full tank samt 4 orullade sommardäck. Mitt sista bud var att få med 4 fälgar så att jag har något att sätta sommardäcken på, men inte heller det tog han. Är det verkligen så små marginaler eller är jag en extremt dålig förhandlare?

Nu låter jag det vara och börjar diskutera med honom igen enbart om han kontaktar mig igen.

Vad var det för bil? Var det listpriset som var 405kkr?

MickeR
2018-02-14, 12:28
Tillägg:
Köper ganska ofta nya VAG bilar och min erfarenhet är:
Privatperson: 5-8% rabatt på listpris vid köp av ny bil
Juridisk person: 10-20% rabatt på listpris vid köp av ny bil

Ofta så har handlarna en övertro på värdet av demobilar (inte sällan körda av en bilsäljare som "tjänstebil" i 3-6mån). Många gånger har jag kunnat speca en ny bil billigare än demobilen i hallen. Kommentaren har ofta då varit "finns alltid nån som är beredd att betala det priset för att få slippa vänta"

4månaders påställning bör ge en värdeminskning på ca 5-6% tillsammans med ovan nämnda rabatt så borde bilen vara värd ca 350k så det låter som ett ok pris.

GTI-nissen
2018-02-14, 14:03
Tillägg:
Köper ganska ofta nya VAG bilar och min erfarenhet är:
Privatperson: 5-8% rabatt på listpris vid köp av ny bil
Juridisk person: 10-20% rabatt på listpris vid köp av ny bil

Ofta så har handlarna en övertro på värdet av demobilar (inte sällan körda av en bilsäljare som "tjänstebil" i 3-6mån). Många gånger har jag kunnat speca en ny bil billigare än demobilen i hallen. Kommentaren har ofta då varit "finns alltid nån som är beredd att betala det priset för att få slippa vänta"

4månaders påställning bör ge en värdeminskning på ca 5-6% tillsammans med ovan nämnda rabatt så borde bilen vara värd ca 350k så det låter som ett ok pris.

Ja, denna bilen körs som "tjänstebil" av en annan säljare och ja, 405.000 var listpriset.
Med andra ord så "talar han sanning" när han säger att de inte har några marginaler på denna.(?)

Bilen är en Passat Alltrack bensinare 2018.

Falcor
2018-02-14, 14:25
Får man verkligen 10-20% om det är en firma som köper bil? på en bil för 500k skulle det innebära en rabatt på 50-100k?

Blåbäret
2018-02-14, 15:02
Jag kan berätta om mitt köp av min GTI våren 2014 ifall ni vill jämföra.


När jag köpte bilen hade den gått 220 mil på sex veckor i trafik som handlarens egen tjänstebil, men antagligen så hade bilen stått som skyllt bil hos en annan handlare tidigare. Nypriset på bilen var ca 370 tusen, jag betalade 315 tusen för bilen (exakt vad bilpriser.se tyckte bilen var värd) och för inbytet fick jag också ungefär det som bilpriser.se rekommenderade som inbytespris.


Jag fick betala normalt pris för vinterhjulen men fick lite betalt för mina vinterhjul som följde med inbytet. Det enda som jag möjligtvis blev lurad på var att däcken på GTI:n var betydligt mer slitna än vad de hinner bli under 220 mils trafik. Men eftersom jag köpt en begagnad bil och inte kollade upp skicket på däcken innan köpet så får jag skylla mig själv tycker jag.

Makke
2018-02-14, 15:08
Antar det är denna bil det handlar om?

https://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_Passat_ALLTRACK_TSI_220_DSG_77610440.ht m?ca=16&w=3

Byggde motsvarande bil på vw.se, de kallar utrustningspaketet Executive Edition och fick ett slutpris på 380.000kr. Sedan bör det väl bli rabatt på detta också? Vad jag kan se saknar bilen fjärrstyrd värmare, är ett måste enligt mig iaf.

Bowen
2018-02-14, 15:12
En axiom såklart, men ändå..
Det kommer alltid en ny möjlighet. Så måste du inte ha just den bilen nu, sitt lugnt i båten och vänta på ett nytt läge!

Marcus
2018-02-14, 15:42
En axiom såklart, men ändå..
Det kommer alltid en ny möjlighet. Så måste du inte ha just den bilen nu, sitt lugnt i båten och vänta på ett nytt läge!

Passat Alltrack TSI är väl inte jättevanlig, eller? De flesta vill ha en TDI. Så jag gissar att fågeln är lite sällsynt...

- - - Uppdaterad - - -


Vad jag kan se saknar bilen fjärrstyrd värmare, är ett måste enligt mig iaf.

YRA045 har parkeringsvärmare, ligger som svensk standard, PW9. En Passat eller Passat Alltrack utan parkeringsvärmare är "iskall" :rolleyes:

GTI-nissen
2018-02-14, 17:53
Jo, jag avvaktar, det kommer fler, fast inte jätteofta när man vill ha en med personbilsmotor. ;-P

Makke
2018-02-14, 18:55
YRA045 har parkeringsvärmare, ligger som svensk standard, PW9. En Passat eller Passat Alltrack utan parkeringsvärmare är "iskall" :rolleyes:[/QUOTE]

Vad skumt, det står som tillval på "bygg din bil"?

Parkeringsvärmare, fjärrstyrd, med timerfunktion, 10 900kr

MickeR
2018-02-14, 20:04
Får man verkligen 10-20% om det är en firma som köper bil? på en bil för 500k skulle det innebära en rabatt på 50-100k?

Japp, varenda gång. 10% är i underkant.

MickeR
2018-02-14, 21:04
Antar det är denna bil det handlar om?

https://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_Passat_ALLTRACK_TSI_220_DSG_77610440.ht m?ca=16&w=3

Byggde motsvarande bil på vw.se, de kallar utrustningspaketet Executive Edition och fick ett slutpris på 380.000kr. Sedan bör det väl bli rabatt på detta också? Vad jag kan se saknar bilen fjärrstyrd värmare, är ett måste enligt mig iaf.

Detta är ett "problem" med VW numera. Som "min" VAG säljare sa, VW har blivit ett kampanjmärke. De har ständigt nya kampanjer, bra kampanjer. Detta gör att de kan sälja en Passat GTR ena vecka med bra rabatt för 400k och nästa vecka kostar samma bil 330k... De som köpte bilen för 400k är sådär nöjda.

Just nu har VW mycket bra kampanjer på Passat, och jag skulle aldrig köpa en nästan ny som står i hallen, utan istället ta en av kampanjmodellerna och speca den precis som jag vill ha den och sen pruta lite och då göra en mycket bättre affär.

Haugeman
2018-02-15, 00:23
Jag fick 10% rätt över när jag beställde min clubsport på vw smista utan att ens behöva be om rabatt, annat än att hinta om ett bra pris.... Även morsan fick ca 10% och det var på en redan kampanjsänkt bil som hom byggde ihop och la order på.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Falcor
2018-02-15, 11:53
Ok då är ju 8% på den Passat GTE jag byggt ihop i underkant alltså....

Marcus
2018-02-15, 12:31
Ok då är ju 8% på den Passat GTE jag byggt ihop i underkant alltså....

Det tycker inte jag. Rabatten har ju även viss koppling till den aktuella bilens popularitet och attraktivitet på marknaden. Svårsålda/udda bilar kan rabatteras mer, eventuellt. Sen beror det på stöd från GA osv. Passat GTE är en populär modell på marknaden.

candyweiss
2018-02-15, 12:40
Det tycker inte jag. Rabatten har ju även viss koppling till den aktuella bilens popularitet och attraktivitet på marknaden. Svårsålda/udda bilar kan rabatteras mer, eventuellt. Sen beror det på stöd från GA osv. Passat GTE är en populär modell på marknaden.
Stämmer nog bra det. Vi var inne och beställde 3 stycken nya Tiguaner för ca 1.5 år sedan, strax över 7% rabatt blev det för oss alla 3, beställdes och köptes privat.

sturebyking
2018-02-15, 13:22
Har privat beställt VW bilar ett par gånger. Har fått ca 6% rabatt de gångerna. Bilen jag har nu va en ej registrerad "lagerbil" som stod i hallen en vecka, ingen kampanj men ca 11%.
Va det inte Citroen som för några år sedan försökte ta bort rabatter och kampanjer helt från nybilsförsäljningen - alla betalar listpris, men de gick ju inte...
En kollega köpte en ny Ford för något år sedan och samma eftermiddag som han skrev på kontraktet hos Ford låg det ett kampanjblad adresserat till till just honom i hans brevlåda (han hade en Ford tidigare) och kampanjen va på den bilen han någon timme tidigare skrivit kontrakt på fast kontraktet priset va mycket högre - han blev inte glad och de va bara att åka tillbaka till Ford säljaren med massa strul. Ett kontrakt är ett kontrakt osv. Visst men nöjd kund då? Han fick till slut sin vilja igenom så klart.

Peter-C
2018-02-15, 17:46
Ok då är ju 8% på den Passat GTE jag byggt ihop i underkant alltså....

Verkar helt ok.

Reflektion - Är det kampanj eller introduktionsrabatt på en modell så påverkar det som regel rabatten kraftigt nedåt kanske ända ner till 0... Väldigt individuellt från fall till fall är min erfarenhet.

För x antal år sedan köpte jag en bil som var en helt ny "lagerbil" med hade stått c:a 6 mån. Ingångspriset var duktigt rabatterat pga specialförhållandena. Bra affär.

Lade order på en ny bil igår, en Golf Alltrack 1.8 TSI (privat) som ska ersätta vår Golf SC 1.4 TSI. Leverans i April/Maj.
Mao jag är mitt upp i det :).

/Peter

GTI-nissen
2018-02-15, 18:16
Idag var jag och pöjken inne hos Toveks och klämde och provkörde lite. Det slutade med ett erbjudande på en ny bil och det bästa av allt var ju priset. Jämfört med bilen jag kikat på så var det inte många 10 tusen upp. Malmöbilen får definitivt någon annan köpa. Om det sedan blir en helt ny bil, det är en helt annan fråga! Jag måste ju hålla på några av mina principer.
När vi åkte därifrån blev Anton helt förtvivladoch grät och vrålade hela vägen hem. -Jag ville vara där längre! Och -Jag vill inte åka i vår gamla fula bil längre, jag vill ha en ny!!! (Just det ja, han är 5 år)

MickeR
2018-02-15, 18:28
Idag var jag och pöjken inne hos Toveks och klämde och provkörde lite. Det slutade med ett erbjudande på en ny bil och det bästa av allt var ju priset. Jämfört med bilen jag kikat på så var det inte många 10 tusen upp. Malmöbilen får definitivt någon annan köpa. Om det sedan blir en helt ny bil, det är en helt annan fråga! Jag måste ju hålla på några av mina principer.
När vi åkte därifrån blev Anton helt förtvivladoch grät och vrålade hela vägen hem. -Jag ville vara där längre! Och -Jag vill inte åka i vår gamla fula bil längre, jag vill ha en ny!!! (Just det ja, han är 5 år)

Säg som det är Nisse, det var du som grät ;)

vfr
2018-02-15, 18:57
Hehe! Grupptrycket är hårt... :)

Peter56
2018-02-15, 19:39
Får man verkligen 10-20% om det är en firma som köper bil? på en bil för 500k skulle det innebära en rabatt på 50-100k?

Jag har jobbat som bilförsäljare (Iofs av ett japanskt märke) och kan förklara varför företag får bättre priser än en privatperson. Vi som återförsäljare fick bättre rabatter från vår generalagent när vi sålde till ett företag. I synnerhet till stora företag till vilka vi förhoppningsvis kunde få sälja fler bilar till i framtiden.

Peter-C
2018-02-15, 20:55
..........När vi åkte därifrån blev Anton helt förtvivladoch grät och vrålade hela vägen hem. -Jag ville vara där längre! Och -Jag vill inte åka i vår gamla fula bil längre, jag vill ha en ny!!! (Just det ja, han är 5 år)

Du får argumentera bättre.
-Vi har både 4hjulsdrift och V6:a i Passaten.
-Nytt plexi interface vid värmefläkten …osv.
:D:D

Skönt att du är inne på en TSI i alla fall!

/Peter

matsola
2018-02-15, 21:23
När vi åkte därifrån blev Anton helt förtvivladoch grät och vrålade hela vägen hem. -Jag ville vara där längre! Och -Jag vill inte åka i vår gamla fula bil längre, jag vill ha en ny!!! (Just det ja, han är 5 år)

:)... haha härligt att höra.:D

a128
2018-02-15, 21:41
Ny bil mot sänkt veckopeng kanske får lillen på andra tankar

:cool:

Starlight
2018-02-15, 22:58
Det tycker inte jag. Rabatten har ju även viss koppling till den aktuella bilens popularitet och attraktivitet på marknaden. Svårsålda/udda bilar kan rabatteras mer, eventuellt. Sen beror det på stöd från GA osv. Passat GTE är en populär modell på marknaden.Jag har ett samköps avtal som ger runt 9% rabatt samt brukar vara en bonus på 2x8000 kr på typ passat

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

Marcus
2018-02-15, 23:00
Öhhh, jaha?

BjornL
2018-02-15, 23:14
Jag har jobbat som bilförsäljare (Iofs av ett japanskt märke) och kan förklara varför företag får bättre priser än en privatperson. Vi som återförsäljare fick bättre rabatter från vår generalagent när vi sålde till ett företag. I synnerhet till stora företag till vilka vi förhoppningsvis kunde få sälja fler bilar till i framtiden.Precis. VW har något som kallas ramavtal som fungerar liknande.
Jag har köpt ett par nya bilar (beställt, inte lagerbilar) och inte alls varit i närheten av några 20%. R:en var ju så sänkt så på den blev det bara lite på tillvalen. Octavian innan tror jag hamnade på strax under 10%.

Joel P
2018-02-16, 07:01
Jag fick 8% på listpriset på den Tiguan Allspace som beställdes i november innan den hade premiär. Då var dragpaketet gratis, defreeze ingick i värmaren och Thule takbox med lasthållare följde med. Tyckte det blev en bra deal men inget märkvärdigt. Räknar jag samman allt landade det på 12% rabatt på en ny modell som förväntas bli en storsäljare, vilket kan vara svårt att pruta på.

På vår lokala volvoförsäljare har jag 12% rakt av på listpriset genom avtal från arbetet. Men det är inte alls något märkvärdigt på en volvo då jag även fått samma rabatt när jag har kollat med andra volvoförsäljare utan avtal. Så nog skiljer det sig mellan olika märkan på vilken rabatt som kan dras.

Marcus
2018-02-16, 08:11
Här blandas det genomgående ihop rabatter från avtal med eventuell rabatt vid privat styckesköp utan avtal. Helt olika saker så glöm alla jämförelser. Dessutom är det återförsäljare ni köper bilar av, inte biltillverkare. Det är fritt för varje återförsäljare att sätta sitt pris, det är olika företag med olika förutsättningar. Sen kan man inte prata generellt märken/modeller heller eftersom det som sagt mycket beror på modellernas popularitet/attraktivitet på marknaden. Och om någon här fått 12 % på en Volvo privat styckesköp utan avtal så är det mest en indikation på det många redan sett, att Volvo blivit märkbart dyrare (därför att man vill premium) men fortfarande har kunder som inte är riktigt sugna på den dyrare resan, samtidigt som man har stora volymer/marknadsandelar att försvara. Då blir det att justera priset i efterhand tills dess man "bytt kunder".

Starlight
2018-02-16, 08:33
Här blandas det genomgående ihop rabatter från avtal med eventuell rabatt vid privat styckesköp utan avtal. Helt olika saker så glöm alla jämförelser. Dessutom är det återförsäljare ni köper bilar av, inte biltillverkare. Det är fritt för varje återförsäljare att sätta sitt pris, det är olika företag med olika förutsättningar. Sen kan man inte prata generellt märken/modeller heller eftersom det som sagt mycket beror på modellernas popularitet/attraktivitet på marknaden. Och om någon här fått 12 % på en Volvo privat styckesköp utan avtal så är det mest en indikation på det många redan sett, att Volvo blivit märkbart dyrare (därför att man vill premium) men fortfarande har kunder som inte är riktigt sugna på den dyrare resan, samtidigt som man har stora volymer/marknadsandelar att försvara. Då blir det att justera priset i efterhand tills dess man "bytt kunder".Det ramavtal jag pratar om är generalagenten som ställer ut inkl en ok bonus. Det avtalet gäller de flesta bilmärken på marknaden. Kräver att man är momstegistrerad

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

Marcus
2018-02-16, 08:37
Precis. Nyckelordet här är < AVTAL > , som sagt, ni blandar ihop olika saker som inte har något alls samband. Trådstartaren är en privatperson som ska göra ett styckesköp. Någon hänvisning till avtal har inte gjorts varför alla sådana referenser är helt icke relevanta.

Starlight
2018-02-16, 08:40
Precis. Nyckelordet här är < AVTAL > , som sagt, ni blandar ihop olika saker som inte har något alls samband. Trådstartaren är en privatperson som ska göra ett styckesköp. Någon hänvisning till avtal har inte gjorts varför alla sådana referenser är helt icke relevanta.Men nivåerna säger ju en hel del om vilken prutmån som är rimlig..[emoji3]

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

Marcus
2018-02-16, 08:42
Nej. Inte alls.

Starlight
2018-02-16, 12:49
Ok fel formulerat .-möjlig

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

GTI-IV18
2018-02-21, 04:55
Jag har jobbat som bilförsäljare (Iofs av ett japanskt märke) och kan förklara varför företag får bättre priser än en privatperson. Vi som återförsäljare fick bättre rabatter från vår generalagent när vi sålde till ett företag. I synnerhet till stora företag till vilka vi förhoppningsvis kunde få sälja fler bilar till i framtiden.Jag köpte 3 nya BMW sexor mellan 2007 o 2011 och inte fick jag bra rabatt. 5-6 % Den sista var en 535iA och 8% blev på den. Om firmor köper ofta så....
Det var Förenade Bil i Malmö [emoji19]


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

GTI-nissen
2018-02-24, 21:43
Idag har vi provkört en annan bil. Nu är jag inne på begagnat/nästan nytt igen och denna gången blir det med största sannolikhet affär! På denna gick det ju att pruta... Malmöbilen finns fortfarande kvar till samma pris, den är numera helt avskriven från min sida.

GTI-IV18
2018-02-25, 07:02
Jag kan berätta om mitt köp av min GTI våren 2014 ifall ni vill jämföra.


När jag köpte bilen hade den gått 220 mil på sex veckor i trafik som handlarens egen tjänstebil, men antagligen så hade bilen stått som skyllt bil hos en annan handlare tidigare. Nypriset på bilen var ca 370 tusen, jag betalade 315 tusen för bilen (exakt vad bilpriser.se tyckte bilen var värd) och för inbytet fick jag också ungefär det som bilpriser.se rekommenderade som inbytespris.


Jag fick betala normalt pris för vinterhjulen men fick lite betalt för mina vinterhjul som följde med inbytet. Det enda som jag möjligtvis blev lurad på var att däcken på GTI:n var betydligt mer slitna än vad de hinner bli under 220 mils trafik. Men eftersom jag köpt en begagnad bil och inte kollade upp skicket på däcken innan köpet så får jag skylla mig själv tycker jag.Kändes den inkörd?
Eller tar du det lite lugnare ett tag?
I en annan tråd skymtade jag att motorn gav mer vid 500 mil.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Blåbäret
2018-02-25, 09:53
Kändes den inkörd?
Eller tar du det lite lugnare ett tag?
I en annan tråd skymtade jag att motorn gav mer vid 500 mil.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Jag tog det lite lugnt i början med bilen. Men jag kan inte påstå att motorn blev märkbart starkare när den blivit inkörd ordentligt, något kanske. Och bränsleförbrukningen sjönk med någon centiliter per mil.


En annan sak som var lite konstig i början var oljeservicen. Jag köpte bilen i maj 2014 när den gått 220 mil på sex veckor. Redan i november 2014 ville den ha sin första oljeservice när bilen bara gått 900 mil på åtta månader! Då visade det sig att handlaren hade gjort leveransservice på bilen redan i oktober 2013 och inte när bilen sattes i trafik mars 2014. Varför? Jag funderar på ifall de använt bilen som demobil med grönskyltar första tiden.

GTI-IV18
2018-02-25, 11:07
Jag tog det lite lugnt i början med bilen. Men jag kan inte påstå att motorn blev märkbart starkare när den blivit inkörd ordentligt, något kanske. Och bränsleförbrukningen sjönk med någon centiliter per mil.


En annan sak som var lite konstig i början var oljeservicen. Jag köpte bilen i maj 2014 när den gått 220 mil på sex veckor. Redan i november 2014 ville den ha sin första oljeservice när bilen bara gått 900 mil på åtta månader! Då visade det sig att handlaren hade gjort leveransservice på bilen redan i oktober 2013 och inte när bilen sattes i trafik mars 2014. Varför? Jag funderar på ifall de använt bilen som demobil med grönskyltar första tiden.Det var förargligt[emoji54] Det är säkert handlarns skuld.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Peter56
2018-02-26, 10:08
Men nivåerna säger ju en hel del om vilken prutmån som är rimlig..[emoji3]

Skickat från min PRA-LX1 via Tapatalk

Skillnaden mellan att köpa bil med eller utan ramavtal är om man köper man en bil med ramavtal så får återförsäljaren ett visst stöd av sin generalagent till skillnad mot om man köper utan avtal.

Jag kan även nämna att det finns möjligheter för även privatpersoner att få ramavtal, exempelvis om man går med i DHR (De Handikappades Riksförbund). Där kan man gå med som stödmedlem även om man inte har någon form av handikapp. Men ramavtalet utgår från bilens ordinarie pris, inte på ett kampanjpris.