handdator

Visa fullständig version : Ny VW och ny medlem!



jochen95a
2018-02-14, 10:03
Hallå alla!

Tänkte bara säga hej och presentera mig själv lite kort som ny medlem i denna eminenta klubb! :)

I oktober förra året knallade jag in på Möller bil i Uppsala och beställde en Tiguan 1.4T Executive ed. med några extra tillval som jag ville ha, den levererades till mig den nu 6/2.
9771
9772
9773

En lång väntan men det var det värt, Ca. 80 mil senare kan jag inte vara annat än toknöjd!

Är gammal VW ägare för många år sedan, men då var det en gammal Caravelle T3. :cool:
9774

Annars har det mest varit Toyota för min del, men nu var jag sugen att testa något annat- ett val jag inte ångrar när jag sätter mig i bilen på morgonen, tycker att jag fick väldigt mycket bil för pengarna. :)

Jag tackar klubben som så generöst bjöd på medlemskapet första året och ser fram emot många trevliga trådar här på forumet och kanske någon träff till sommaren! :D

//Med vänliga hälsningar, Joakim

candyweiss
2018-02-14, 10:55
Välkommen till forumet och grattis till en fantastisk bil :)

mangewide
2018-02-14, 12:15
Ja verkligen bra pris på dessa kampanj bilar!

Såg att du tog bästa tillbehöret som jag verkligen saknar på GTIn...

Erg0active framstolar :)

candyweiss
2018-02-14, 13:03
Ja verkligen bra pris på dessa kampanj bilar!

Såg att du tog bästa tillbehöret som jag verkligen saknar på GTIn...

Erg0active framstolar :)
Ja, och tyvärr gick det inte att få ihop med skinnklädsel till Tiguanen.

mangewide
2018-02-14, 13:11
Ja, och tyvärr gick det inte att få ihop med skinnklädsel till Tiguanen.
Men det är väll skönt att slippa! ;)

Svinkallt på vintern och svettigt på sommaren....:cool:

candyweiss
2018-02-14, 13:26
Men det är väll skönt att slippa! ;)

Svinkallt på vintern och svettigt på sommaren....:cool:
Lite kallt är det allt på vintern, men har ju både stols och rattvärme, men det bästa är parkeringsvärmaren.
På sommaren det inga problem, faktiskt svalaste bilen sommartid som jag ägt.

Megapolaren
2018-02-15, 10:51
Grattis till fin Tiguan! Men jag måste erkänna att den där Caravellen ändå är min favorit! Den skulle du behållit :) Såg toppfräsch ut!

jochen95a
2018-02-15, 16:02
Tack så mycket för det varma välkomnandet allihopa! :D

Mangewide: Jo jag gillar dom skarpt, tycker om att dom är lite hårdare stoppade än originalstolarna. :cool:
Och "microfleece" tyget eller vad dom kallar det som ergoactive stolarna är klädda i känns ändå hyfsat premium även om skinn såklart är najs det med. :p

Megapolaren: Hehe ja hade jag haft platsen för den så hade jag aldrig sålt den, har aldrig haft en härligare och mer mångsidig bil än min Caravelle! :)
Den var tokskön att köra långt i dessutom, med kaptensstolar, servostyrning, stora vätskekylda 2,1L motorn och automatlåda, gick som en dröm!
Hade dessutom en skitstor eltaklucka som var gött till festivalresorna på somrarna. :cool:

9778
9779

Joel P
2018-02-16, 07:55
Välkommen och grattis till nya bilen!

Väntar själv på en Tiguan men för oss blir det en Allspace istället. Den beställdes i november och beräknas komma hit v20 så en lång väntan. Vi valde en GT-line me 190hk TDI och självklart köptes Ergo stolarna med, men kommer från en volvo V70 och stolarna i Tiguanen slår inte volvon.

Har du testat 150hk tsi motorn och hur upplevde du den? Jag har bara kört tsi 180hk i en Tiguan och den kändes riktigt trött, törstig(0,86 på landsväg) och högljud. Hade först planen fortsätta med bensin men 190hk tdi passade bättre även då jag drar både båttrailer och husvagn.

Marcus
2018-02-16, 09:04
Det är ju en TSI 150 han har köpt och kört i 80 mil...:confused:

candyweiss
2018-02-16, 12:29
Välkommen och grattis till nya bilen!

Väntar själv på en Tiguan men för oss blir det en Allspace istället. Den beställdes i november och beräknas komma hit v20 så en lång väntan. Vi valde en GT-line me 190hk TDI och självklart köptes Ergo stolarna med, men kommer från en volvo V70 och stolarna i Tiguanen slår inte volvon.

Har du testat 150hk tsi motorn och hur upplevde du den? Jag har bara kört tsi 180hk i en Tiguan och den kändes riktigt trött, törstig(0,86 på landsväg) och högljud. Hade först planen fortsätta med bensin men 190hk tdi passade bättre även då jag drar både båttrailer och husvagn.
Om du tyckte att 180 hk bensin var trött hur kan du då välja en 190 hk diesel i en större och tyngre bil?
Du väljer en Allspace 190 hk som väger 200 kg mer än vanliga Tiguan 190 hk och 110kg mer än 180 hk.
Jag har en Tiguan 2.0tsi 180hk, den är långt ifrån trött och högljudd, jag kör utan problem på 0.70 l/m på landsväg, nog närmare 0.60 - 0.65 l/m. På 2500 mil ligger min blandade körning på 0.75 l/m.
Tiguan 190 hk diesel tycker jag däremot lite slöare jämfört med min bensinare, men det är väl dieselns karaktär som gör det kanske, ljudnivån är samma enligt mig.

Misstänker att 150 hk bensinare med DSG kommer att räcka mer än väl om man inte slänger på 2 ton på dragkroken.

Joel P
2018-02-16, 13:31
Om du tyckte att 180 hk bensin var trött hur kan du då välja en 190 hk diesel i en större och tyngre bil?
Du väljer en Allspace 190 hk som väger 200 kg mer än vanliga Tiguan 190 hk och 110kg mer än 180 hk.
Jag har en Tiguan 2.0tsi 180hk, den är långt ifrån trött och högljudd, jag kör utan problem på 0.70 l/m på landsväg, nog närmare 0.60 - 0.65 l/m. På 2500 mil ligger min blandade körning på 0.75 l/m.
Tiguan 190 hk diesel tycker jag däremot lite slöare jämfört med min bensinare, men det är väl dieselns karaktär som gör det kanske, ljudnivån är samma enligt mig.

Misstänker att 150 hk bensinare med DSG kommer att räcka mer än väl om man inte slänger på 2 ton på dragkroken.

Med GT-line finns det bara att välja 190hk tdi eller 220hk tsi (+40tkr) vilket då gjorde valet enkelt. Upplever att dieseln känns rappare till vardags. Men även 190hk tid är också trött över 100km/h. Då händer det inte mycket! :) Men man kommer väl att vänja sig och anpassa körningen. Idag har vi en V70 2.5ft med 300hk, den känns bättre över 100 strecket men den gillar bränsle, mycket! :D

jochen95a
2018-02-16, 16:17
Jo det är 1.4 tsi 150hk motorn jag har, och att valet föll på den var ganska enkelt: Det är den enda motorn som erbjuds i kampanjen som vw haft i höst för 275lök, prisskillnaden upp till 180tsi motorn var alltså över 60.000kr (GT som minsta utr. nivå för den motorn) och så mycket behövde jag inte 30 extra hästkrafter hehe. :p

Jag tycker ändå att den är en väldigt trevlig bekantskap med hyfsat bra vrid för en omkörning i motorvägsfart, och fullt duglig för mig som sällan kör tyngre släp. :)
Men alla har vi ju såklart olika preferenser för hur man vill att ens bil ska vara, finns inget rätt eller fel i det tycker jag.:cool:

Den dricker en del soppa just nu men jag inbillar mig att jag ska kunna få ner det lite när jag kört in motorn ordentligt, ska in på olje/filterbyte nu efter 100mil för att få bort metallspånen i oljan från inkörningen.

Marcus
2018-02-16, 16:28
Användning av parkeringsvärmare ökar förbrukningen en aning också. Men det är det värt alla gånger, anser jag :)

jochen95a
2018-02-16, 16:37
Användning av parkeringsvärmare ökar förbrukningen en aning också. Men det är det värt alla gånger, anser jag :)
Sant det, den använder jag flitigt just nu så det påverkar ju såklart. :D
Värt varenda droppe, så jäkla skönt att få isfri varm bil på morgonen för första gången på flera år haha! :cool:

candyweiss
2018-02-16, 19:42
Användning av parkeringsvärmare ökar förbrukningen en aning också. Men det är det värt alla gånger, anser jag :)
Klart bästa utrustningen :)

Joel P
2018-02-17, 12:44
Sant det, den använder jag flitigt just nu så det påverkar ju såklart. :D
Värt varenda droppe, så jäkla skönt att få isfri varm bil på morgonen för första gången på flera år haha! :cool:


Bra att du är nöjd, smaken är som baken :) Ska bli skönt med en bränslevärmare här också. I Volvon är det elvärmare och kupefläkt. Det jag har funderat över är att installera en laddare så inte batteriet körs Slut. Vi har mycket korta sträckor i stan och gör det svårt att ladda upp batteriet.

jochen95a
2018-02-19, 08:41
Bra att du är nöjd, smaken är som baken :) Ska bli skönt med en bränslevärmare här också. I Volvon är det elvärmare och kupefläkt. Det jag har funderat över är att installera en laddare så inte batteriet körs Slut. Vi har mycket korta sträckor i stan och gör det svårt att ladda upp batteriet.

Jo det med batteriförbrukning nojar jag också över, har 20min till jobbet så mer än så kör jag inte värmaren på morgonen heller.
Dock har jag tänkt i liknande banor, har du något bra tips på en laddare? :p

Marcus
2018-02-19, 09:21
https://vwtillbehor.se/Product/T%20%20404237?retailer=40951

Allrad
2018-02-19, 11:56
Grattis till nya Tigern! Jag har en likadan och kört ca 250 mil utan några problem. Men oljebyte efter 100 mil, hur tänker du här? Hur tänker du med serviceintervall framåt? följa bilens serviceplan eller annat intervall?
Det enda jag egentligen funderar över på min bil är stöldlarmet, det finns ingen dekal eller indikation utöver lilla blinkdioden i förardörren som talar om för buset att man investerat i ett fabriksmonterat larm, hur ser det ut i era bilar ni som har larm?

candyweiss
2018-02-19, 12:55
Grattis till nya Tigern! Jag har en likadan och kört ca 250 mil utan några problem. Men oljebyte efter 100 mil, hur tänker du här? Hur tänker du med serviceintervall framåt? följa bilens serviceplan eller annat intervall?
Det enda jag egentligen funderar över på min bil är stöldlarmet, det finns ingen dekal eller indikation utöver lilla blinkdioden i förardörren som talar om för buset att man investerat i ett fabriksmonterat larm, hur ser det ut i era bilar ni som har larm?
Håller med om oljebytet, totalt utkastade pengar, bättre att vänta till 1000 - 1500 mil.
Har samma tanke om larmet, varför inga dekaler? Jag har googlat och dammsugit nätet men inte lyckat hitta lösa dekaler att själv sätta på rutorna.

Marcus
2018-02-19, 13:09
Jag tror att alla som behöver förstå, förstår vad den röda blinkande dioden betyder. Tror ni inte det?

candyweiss
2018-02-19, 13:45
Jag tror att alla som behöver förstå, förstår vad den röda blinkande dioden betyder. Tror ni inte det?
Men den röda dioden har alla även om man inte har fabriksmonterat larm.

Marcus
2018-02-19, 13:47
Ingen aning, men i så fall vet inte heller tjuven vilken bil som har larm och vilken som inte har det. Vågar man chansa på det så skiter man kanske även i om bilen har larm.

jochen95a
2018-02-19, 15:24
Grattis till nya Tigern! Jag har en likadan och kört ca 250 mil utan några problem. Men oljebyte efter 100 mil, hur tänker du här? Hur tänker du med serviceintervall framåt? följa bilens serviceplan eller annat intervall?
Det enda jag egentligen funderar över på min bil är stöldlarmet, det finns ingen dekal eller indikation utöver lilla blinkdioden i förardörren som talar om för buset att man investerat i ett fabriksmonterat larm, hur ser det ut i era bilar ni som har larm?

Tack! :D
Det var väl mer förr som man rekommenderade oljebyte efter 10 respektive 100 mil (ca) när man körde in en ny motor, men jag väljer ändå att göra det för mitt eget "peace of mind", anledningen är för att skölja bort de metallspån som blir produkten av att nya motordelar slits in mot varandra, likaså varvar jag inte maxvarv eller kör tungt de första 100 milen.

Även om det inte är lika noga idag så skadar det inte att göra detta och i gengäld inbillar jag mig att jag får en motor som kommer må lite bättre framöver. :p

Sen det där med "longlife" service ger jag inte mycket för, jag kommer serva bilen varje år/1.500mil även om jag bara har gratis service vid 2 år/3000mil i avtalet.

jag har också den blinkande dioden i förardörren men jag har inget larm i min. :confused:

vfr
2018-02-19, 15:38
Jag håller helt med om det där med 100mil. Det känns betydligt bättre att byta olja relativt kort efter leverans just för at veta att man sköljt ut det som ev. skulle kunna vara. Även om det kanske inte ska anses nödvändigt på en modern bil idag. Och ingen long-life.

candyweiss
2018-02-19, 17:41
Sen det där med "longlife" service ger jag inte mycket för, jag kommer serva bilen varje år/1.500mil även om jag bara har gratis service vid 2 år/3000mil i avtalet.
Är det inte avtalet för 99 kr/mån du har? Isf är det 36 mån/4500 mil.

Joel P
2018-02-19, 21:18
Jo det med batteriförbrukning nojar jag också över, har 20min till jobbet så mer än så kör jag inte värmaren på morgonen heller.
Dock har jag tänkt i liknande banor, har du något bra tips på en laddare? :p

Jag kommer att installera en sådan här: https://vwtillbehor.se/Product/T%20%20606925?userQuery=batteriladdare

Då kan jag använda ett vanligt motorvärmarkabel när bilen står i carporten och kan laddas varje natt. Då behöver jag inte oroa mig för att slita ut batteriet i förtid.

candyweiss
2018-02-19, 21:47
Jag kommer att installera en sådan här: https://vwtillbehor.se/Product/T%20%20606925?userQuery=batteriladdare

Då kan jag använda ett vanligt motorvärmarkabel när bilen står i carporten och kan laddas varje natt. Då behöver jag inte oroa mig för att slita ut batteriet i förtid.
Jag upplever som om det är en smart generator för hur jag än missköter batteriet så håller det sig mellan 75 och 100%

Haugeman
2018-02-20, 09:27
jag har också den blinkande dioden i förardörren men jag har inget larm i min. :confused:

Dioden indikerar bara om bilen är låst eller inte. Har inget med larmet att göra.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

jochen95a
2018-02-20, 10:05
Är det inte avtalet för 99 kr/mån du har? Isf är det 36 mån/4500 mil.

Det är det nog, jag fick det gratis via någon kampanj som Möller bil hade.
Ursäkta jag var lite luddig, det jag menade var att den första servicen enligt serviceavtalet sker vid 2 år/3.000 mil, sedan igen vid 3 år/4.500 mil om jag förstod det rätt. :) Och jag betalar själv min service vid 1 år/1.500mil.

Allrad
2018-02-20, 10:07
Lite svårt att se på dina bilder men har dom glömt att skruva dit stänkskydd bak? Det satt std-monterat på min bil.

BjornL
2018-02-20, 10:19
Stänkskydd fram ingår i svensk standard. Bak är tillägg. Köpte du en demo- eller lagerbil kanske?

Allrad
2018-02-20, 10:27
Stänkskydd fram ingår i svensk standard. Bak är tillägg. Köpte du en demo- eller lagerbil kanske?

Ingen demo/lagerbil, fick vänta 4 månader på bilen som alla andra............
Är det som du säger har väl min handlare varit extra omtänksam då även stänkskydd bak verkar göra stor nytta, de fram är väldigt effektiva.

jochen95a
2018-02-20, 10:52
Ingen demo/lagerbil, fick vänta 4 månader på bilen som alla andra............
Är det som du säger har väl min handlare varit extra omtänksam då även stänkskydd bak verkar göra stor nytta, de fram är väldigt effektiva.

Ja detta är något som verkligen retar mig, att man lyckats göra stänkskydd bak till ytterligare ett tillval, förr satt det ju oftast på som standard vill jag minnas.
Har dock köpt stänkskydd som jag ska försöka orka sätta dit någon dag hehe. :p

Har också beställt ett original huvskydd från en vw reservdelsleverantör i staterna, av någon anledning kan man inte köpa den här.
9800

candyweiss
2018-02-20, 11:44
Ja detta är något som verkligen retar mig, att man lyckats göra stänkskydd bak till ytterligare ett tillval, förr satt det ju oftast på som standard vill jag minnas.
Har dock köpt stänkskydd som jag ska försöka orka sätta dit någon dag hehe. :p

Har också beställt ett original huvskydd från en vw reservdelsleverantör i staterna, av någon anledning kan man inte köpa den här.
Fram är inte heller standard, bara VAG Sverige som är snälla.

BjornL
2018-02-20, 12:58
Fram är inte heller standard, bara VAG Sverige som är snälla.Precis. Det finns som sagt något som heter svensk standard och där ingår ett antal saker. Det finns återförsäljare som inte monterar detta men det betalar du för när du köper bil så det ska du ha.

BjornL
2018-02-20, 12:59
Ja detta är något som verkligen retar mig, att man lyckats göra stänkskydd bak till ytterligare ett tillval, förr satt det ju oftast på som standard vill jag minnas.
Har dock köpt stänkskydd som jag ska försöka orka sätta dit någon dag hehe. [emoji14]

Har också beställt ett original huvskydd från en vw reservdelsleverantör i staterna, av någon anledning kan man inte köpa den här.
9800Huvskydd finns i Sverige. T.ex. Trucker har.

xjockevxo
2018-02-20, 14:01
Jag kommer att installera en sådan här: https://vwtillbehor.se/Product/T%20%20606925?userQuery=batteriladdare

Då kan jag använda ett vanligt motorvärmarkabel när bilen står i carporten och kan laddas varje natt. Då behöver jag inte oroa mig för att slita ut batteriet i förtid.

Jag har monterat Defa 1204 med vanligt motorvärmaruttag.
Hemma står bilen alltid med sladden i och laddar under natten.
Så att värmaen går 30 min på jobbet innan jag kommer hem tar laddaren hand om.

Jocke

jochen95a
2018-02-20, 14:24
Fram är inte heller standard, bara VAG Sverige som är snälla.

Där ser man!

candyweiss
2018-02-20, 16:34
Det är det nog, jag fick det gratis via någon kampanj som Möller bil hade.
Ursäkta jag var lite luddig, det jag menade var att den första servicen enligt serviceavtalet sker vid 2 år/3.000 mil, sedan igen vid 3 år/4.500 mil om jag förstod det rätt. :)
Oftast blir det bara en service vid 2 år eller 3000 mil, sen hinner man inte med fler iom att nästa service blir vid 4 år eller 6000 mil och då är det försent (Max 3år eller max 4500mil). Så det är i stort sett omöjligt att få två servicar på 99-avtalet.

MacAllan
2018-02-20, 21:07
Oftast blir det bara en service vid 2 år eller 3000 mil, sen hinner man inte med fler iom att nästa service blir vid 4 år eller 6000 mil och då är det försent (Max 3år eller max 4500mil). Så det är i stort sett omöjligt att få två servicar på 99-avtalet.
Min Tiguan -16 var inne på första "oljebytarservice" efter ca 1 år, ca 6 månader senare blir det "inspektions service", har 50 dagar eller 700 mil kvar och har haft bilen i ca 16 månader.
Även nästa "oljebytarservice" ser ut att hamna precis innan avtalet går ut om man tittar på uppgifterna i bilens infotainment.

GTI-IV18
2018-02-21, 05:10
Grattis !
Tiguanen vinner många tester.
Fin rabatt du fick!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

GTI-IV18
2018-02-21, 05:15
Tack så mycket för det varma välkomnandet allihopa! :D

Mangewide: Jo jag gillar dom skarpt, tycker om att dom är lite hårdare stoppade än originalstolarna. :cool:
Och "microfleece" tyget eller vad dom kallar det som ergoactive stolarna är klädda i känns ändå hyfsat premium även om skinn såklart är najs det med. [emoji14]

Megapolaren: Hehe ja hade jag haft platsen för den så hade jag aldrig sålt den, har aldrig haft en härligare och mer mångsidig bil än min Caravelle! :)
Den var tokskön att köra långt i dessutom, med kaptensstolar, servostyrning, stora vätskekylda 2,1L motorn och automatlåda, gick som en dröm!
Hade dessutom en skitstor eltaklucka som var gött till festivalresorna på somrarna. :cool:

9778
9779Jag körde ut TV apparater med en äldre VW buss. Saknar den körkänslan. [emoji14]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

GTI-IV18
2018-02-21, 05:21
Jo det är 1.4 tsi 150hk motorn jag har, och att valet föll på den var ganska enkelt: Det är den enda motorn som erbjuds i kampanjen som vw haft i höst för 275lök, prisskillnaden upp till 180tsi motorn var alltså över 60.000kr (GT som minsta utr. nivå för den motorn) och så mycket behövde jag inte 30 extra hästkrafter hehe. [emoji14]

Jag tycker ändå att den är en väldigt trevlig bekantskap med hyfsat bra vrid för en omkörning i motorvägsfart, och fullt duglig för mig som sällan kör tyngre släp. :)
Men alla har vi ju såklart olika preferenser för hur man vill att ens bil ska vara, finns inget rätt eller fel i det tycker jag.:cool:

Den dricker en del soppa just nu men jag inbillar mig att jag ska kunna få ner det lite när jag kört in motorn ordentligt, ska in på olje/filterbyte nu efter 100mil för att få bort metallspånen i oljan från inkörningen.Grattis till bilen !
Är du inte lite petig om du byter olja efter 100 mil?
Det är utkastad olja och pengar [emoji23]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

GTI-IV18
2018-02-21, 05:35
Oftast blir det bara en service vid 2 år eller 3000 mil, sen hinner man inte med fler iom att nästa service blir vid 4 år eller 6000 mil och då är det försent (Max 3år eller max 4500mil). Så det är i stort sett omöjligt att få två servicar på 99-avtalet.Vad kostar en service på en Golf?
(GTI) Jag valde 99 kr/mån.
Kör ca 1000 mil om året bara.
Känns lika bra betala direkt om man bara servar 1 gång på 3 år.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

jochen95a
2018-02-21, 16:43
Tack! :D

Haha ja det där med mitt tidiga olje/filterbyte verkar vara en het potatis har jag märkt! :o
Det är väldigt delade läger i den frågan när jag läser om det, vissa hävdar att det är en nyttig process i att få bort ev. metallrester från inkörningsperioden och andra menar att det nuförtiden inte gör någon som helst skillnad. :p

Men som sagt, jag gör detta mest för mitt eget välbefinnande och inbillar mig att det inte skadar i alla fall. :cool:

JRJ
2018-02-23, 16:25
Jag har monterat Defa 1204 med vanligt motorvärmaruttag.
Hemma står bilen alltid med sladden i och laddar under natten.
Så att värmaen går 30 min på jobbet innan jag kommer hem tar laddaren hand om.

Jocke

Jag har också en sån, supernöjd.
Dessutom laddar den 4A mot den som fanns på VWTillbehör, som bara laddade 2A.