handdator

Visa fullständig version : Fästa ilastningsskydd



candyweiss
2018-02-11, 10:56
Jag har köpt ett rostfritt ilastningsskydd för stötfångaren bak på ebay.
https://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel-Rear-Bumper-Protector-Plate-Cover-VOLKSWAGEN-TIGUAN-2016-2017-/202203707703?hash=item2f1447b937
Jag har pillat bort 3M´s dubbelhäftande tejp och tänkte "limma" fast den istället.

Någon som har erfarenhet eller ett bra förslag på hur jag ska fästa den?

Jag har testat innan med superstark epoxy, men det höll inte, efter ca 6 månader släppte
plåten från epoxylimet. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Epoxi-Superstark-2000028570/

henca
2018-02-11, 11:41
Jag kan tänka mig att det vore ganska bra med en seg fog. Kanske är det så att plasten i kofångaren och metallen i ilastninsskyddet har lite olika värmeutvidgningskoefficienter. Det skulle i så fall kunna förklara att fogen släpper efter ett halvår när dygnsmedeltemperaturen förändrat sig ca 30 grader.

Eller så släpper en stel fog bara på grund av naturliga rörelser i mjuka karossdelar vid färd.

Silikon och kontaktlim är exempel på mjuka fogar, men hur lämpliga de är för detta törs jag inte svara på. Dubbelhäftande tejp gjord för ändamålet kan säkert också vara bra, den brukar ju vara lite skumgummiaktig och därmed flexibel.

m v h Henrik

candyweiss
2018-02-11, 12:19
Jag kan tänka mig att det vore ganska bra med en seg fog. Kanske är det så att plasten i kofångaren och metallen i ilastninsskyddet har lite olika värmeutvidgningskoefficienter. Det skulle i så fall kunna förklara att fogen släpper efter ett halvår när dygnsmedeltemperaturen förändrat sig ca 30 grader.

Eller så släpper en stel fog bara på grund av naturliga rörelser i mjuka karossdelar vid färd.

Silikon och kontaktlim är exempel på mjuka fogar, men hur lämpliga de är för detta törs jag inte svara på. Dubbelhäftande tejp gjord för ändamålet kan säkert också vara bra, den brukar ju vara lite skumgummiaktig och därmed flexibel.

m v h Henrik
Jo, jag tänker nog ungefär som dig, en mjukare fog är jag också inne på, men vet inte vilken?

Min erfarenhet av 3M-tejp är att den släpper efter ett antal tvättar med avfettningsmedel och att det är
grymt svårt att sätta dit skyddet rakt då 3M suger sig fast direkt, alltså ingen möjlighet att efterjustera.

henca
2018-02-11, 16:13
Vad händer när fogen släpper? Går ilastningsskyddet förlorat på motorvägen eller börjar det bara klappra fastklämt av bagageluckan? Om det inte orsakar någon stor katastrof kan du ju prova med silikon.

m v h Henrik

Peter-C
2018-02-11, 17:40
Om du vill limma det så föreslår jag:

9754

Jag använde 3M P adhesive till mina Golf R sidospoilers som sitter på bakluckan. Har riktigt bra vidhäftning, ganska billigt, (en komponent).

Bra dubbelhäftande tape:

9755

Tapen var dyr men är nog lättare att ta bort om man skulle vilja det.

/Peter

Peter-C
2018-02-11, 20:23
PS Försökte vända bilderna 1/4 varv....Lyckades inte. Ser rätt ut i min dator. Ni får luta på huvudet istället :D:D!

candyweiss
2018-02-11, 21:06
Vad händer när fogen släpper? Går ilastningsskyddet förlorat på motorvägen eller börjar det bara klappra fastklämt av bagageluckan? Om det inte orsakar någon stor katastrof kan du ju prova med silikon.

m v h Henrik
Var inte mycket kraft som behövdes för att få loss sista millimetrarna.Tror faktiskt inte på silikon mot blankt rostfritt.

- - - Uppdaterad - - -


Om du vill limma det så föreslår jag:

9754

Jag använde 3M P adhesive till mina Golf R sidospoilers som sitter på bakluckan. Har riktigt bra vidhäftning, ganska billigt, (en komponent).

Bra dubbelhäftande tape:

9755

Tapen var dyr men är nog lättare att ta bort om man skulle vilja det.

/Peter

Ska googla lite om limmet :)

KTM Gurra
2018-02-11, 22:38
Gå till närmaste bygghandel.....finns en uppsjö av lim.
t.ex Tec7... fäster t.o.m. under vatten

candyweiss
2018-02-12, 08:01
Gå till närmaste bygghandel.....finns en uppsjö av lim.
t.ex Tec7... fäster t.o.m. under vatten
Var köpte du limmet? Jag lyckas inte hitta i någon butik, 3M i Sverige verkar inte ha det.

- - - Uppdaterad - - -


Gå till närmaste bygghandel.....finns en uppsjö av lim.
t.ex Tec7... fäster t.o.m. under vatten

BYGGmax har det, ska in där en dag och prata lite.