handdator

Visa fullständig version : Märkning vid kamremsbyte på golf4 1,6-98?



bubblanfy
2018-02-05, 16:28
Hej!
Håller på att byta kamrem på en golf4 1,6-98 där jag har en misstanke om att deb har kuggat lite. Det jag letar efter är exakta uppgifter om märkningen av vevaxeln alternativt vid "titthålet" på låda. Har fått lite olika uppgifter och vet inte helt vilka jag ska tro på. Tack på förhand för om möjligt ett snabbt svar.


Tänk på att skriva en bra rubrik som sammanfattar tråden. /Moderator

Sn00k
2018-02-05, 19:15
http://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk1/drive_unit/1.6_ltr./75_kw_engine_mechanical_components/enginecrankshaft_group_pistons/removing_and_installing_tightening_the_timing_belt/installing_toothed_belt_tensioning_(setting_timing )/

märkningen sitter på svängdämparens/nedre remskivans inre kant och matchas mot ett jack på plåtkåpan bakom remskivan, som kan vara lite svårt att se.. så man lär alltså nolla motorn först, därefter plocka av nedre remskivan och plåten, montera ny rem och sedan sätta dit plåt + remskiva, kolla så allt stämmer, dra runt motorn två varv för hand, spänna om remmen om det behövs och därefter dra åt allting.

det bör även finnas en märkning på svänghjulet i form av en gjuten pil i huset och en stansad nolla med ett streck på svänghjulet, men det är inget man brukar använda sig av vid rembyte.

vfr
2018-02-05, 19:58
Välkommen hit, Pär! Roligt att du hittat klubben och forumet. :)

bubblanfy
2018-02-06, 16:19
Jag tackar så mycket för uppgifterna igår. Nu en liten undran till, ska kamremmen vara så j....a stram så att det inte går att lägga på som vanligt? Har satt spännaren med klacken i det hålet som är i blocket bakom, lagt den så att den är på sitt lösaste men ändå så är den otroligt stram. Ska det vara så? Tack på förhand för ett snabbt svar.

a128
2018-02-06, 16:35
man justerar som på 3:dje bilden [S13-0577]med en böjd låsringstång så pilarna 1&2 är mittemot varrandra, dra fast, dra runt motorn 2 varv, kolla och justera igen vid behov

Sn00k
2018-02-06, 19:59
yes, den är riktigt jäv-a stram.. sätt på den nere först, ta bort muttern till spännaren, sedan lirkar du på den uppe på kammen, men bara ~2mm in på hjulet, därefter spännaren, när remmen glidit på helt så tar du en mejsel och petar upp klacken i sitt läge, och därefter spänner du upp den till markering.. kollar så allt är rätt nollat, drar runt motorn 2 varv, kontrollerar markeringen så att spänningen är rätt, och justerar om behövligt.

kevlarförstärkta remmarna är riktigt bråkiga, grym livslängd, men man tycker att dom kunde lagt på ett par mm i slack ;)