handdator

Visa fullständig version : Framdörrarr fryser



Pigge84
2018-02-04, 20:14
Har problem med förardörren dom fryser när de är kallt och inte går att öppna utifrån och ibland går den inte att stänga. Undrar om någon har nått bra tips? Har kört in den i värme ett par dygn men samma visa igen sen. Måste man riva ner dörrsidan och göra göra rent och fetta in eller nån som har nått bra tips?

perIpI
2018-02-04, 20:23
Låset som fryser/dörren studsar? Eller gummilisterna som fryser fast?

Det första hade jag på min V50, gjorde rent låshuset utifrån, utan demontering och la på färskt fett, det funkade på den.

Om gummilister: hade det på min Passat, gjorde rent och smorde sedan in med glycerol, har funkat sedan dess.

Pigge84
2018-02-04, 20:28
Tack ska prova med de. De är alltså låset som fryser så dörren studsar, eller möjligtvis något uppe i handtaget. Har inga problem med listerna

golf666
2018-02-07, 21:20
Sök i forumet, denna fråga va uppe för ngn vecka sedan! Står heller inte vilken typ av vw bil som de gäller?

perIpI
2018-03-09, 10:11
Även jag fick studsande förardörr någon vecka efter mitt svar ovan. Symptom: Yttre dörrhandtaget fungerar ej för att öppna dörren, alternativt dörren studsar när man försöker stänga.

Jag försökte (likt det som fungerade på min Volvo V50) att rengöra/smörja upp "utifrån" vid själva låsmekanismen, men det gjorde inte till eller från på passaten (2013). Enligt mina sökningar verkar lösningen vara att demontera hela dörrsidan för att komma åt låskistan som görs rent och får nytt fett. Så här lärde jag mig iallafall att någorlunda komma runt problemen:

Att öppna dörren?
Förardörrens innerhandtag fungerade fortfarande, så jag fick sträcka mig från baksätet.

Att stänga dörren?
Utifrån: Tryck in dörren och håll den på plats, försök sedan att låsa bilen (med vanligt lås-"tryck" på "remoten"). Låset går då igen "halvt" (dörren fortfarande lite lös). Tryck sedan till dörren utifrån så stänger den helt.

Inifrån: Ner med rutan (bättre tryck på dörren med en hand på utsida dörr). Håll in dörren för hands och lås. Dörren låser då "halvt". Tryck/dra sedan till dörren igen så låser den helt.

Sn00k
2018-03-09, 18:54
fabrikationsfel på en wire som gör att fukt kommer in och fryser.. kostar ~150:-.. dörrsida ner, ur med hela låskistan, smörj på denna, BYT wire och montera ihop igen.
gjort detta på 4st pissater i vinter, blir som nytt och funkis i alla väder.

perIpI
2018-03-09, 20:13
Perfekt tack Sn00k!!

Gissar på att det är wire:n som förbinder yttre handtag med låskistan som skall bytas?

KTM Gurra
2018-03-09, 23:11
fabrikationsfel på en wire som gör att fukt kommer in och fryser.. kostar ~150:-.. dörrsida ner, ur med hela låskistan, smörj på denna, BYT wire och montera ihop igen.
gjort detta på 4st pissater i vinter, blir som nytt och funkis i alla väder......

.... om man har tur.... bytte vajer på garantin för 2 månader sedan.
Samma problem nu igen, blev låsbyte också ( tur att man har garanti kvar).
Tydligen inte helt ovanligt fel....

perIpI
2018-09-20, 12:24
Är det wire:n som syns/nämns vid 16:06 cirka i nedan clip som avses (från en Jetta, men borde vara samma)?

Jag ser inte hur wire:n (i nedan klipp) kan förhindra fukt från att nå låskistan? Ser det annorlunda ut på passaten?

https://youtu.be/faIIfxKv-AQ?t=964

En till video som också behandlar dörrlåset, där det hävdas att wire kan töja sig och därför behöver spännas:

https://www.youtube.com/watch?v=92bi4NtM_BY