handdator

Visa fullständig version : Coilovers/fjädrar Golf R mk7?



Kilin
2018-01-29, 23:25
Jag är ute efter något som gör att jag får ner min Golf R en bit.
försökt googla runt om vilka lösningar folk har, men utan bra resultat.
det jag hört är att h&r ska man absolut inte ha, då bilen blir orolig, stötig och allmänt kass med dessa.
inte heller vwr fjädrar.
är coils då de enda som gäller? Jag är nästan bara intresserad av själva sänkningen, väghållningen duger som den är egentligen. Vilka coils rekommenderas till r mk7?
gärna nåt i den lägre men inte lägsta prisklassen, vill ite ha något skräp.

tacksam om folk här ville dela med sig av sina erfarenheter å tips :)

mvh Kilin

bmptsi
2018-01-30, 10:41
Tjaa, det är det med tycke och smak. Jag valde h&r fjädrar till mina dcc-dämpare. Stötigare blir det men bara ställa i komfortläge om man vill ha det bekvämare. Aldrig känt att det stör mej och även kört bana med den, även ringen ett antal varv, inget konstigt beteende där heller. Känts väldigt bra på bana. Ska det sänkas måste det även bli aningen styvare, annars kommer det bara riskera bottna. Men jag skulle säga av erfarenhet att det är dämparna och hur de spelar tillsammans med fjädrarna över hur stötigt det blir.
Finns ju eibach-fjädrar som jag har för mej inte sänker lika mycket som h&r. Möjligt dessa är aningen mjukare, men inget jag kan lova.
Men som sagt, bara vad jag tycker. Tycker internet i övrigt de världsledande tillverkarna är kass så kan det bli svårt att hitta rätt.

Marcus
2018-01-30, 10:44
Ta kontakt med någon som kan sitt gebit, förslagsvis Bilmodecenter, https://www.bilmodecenter.se/ , så lär du få bra svar och rekommendationer.

Kilin
2018-01-30, 23:30
Tjaa, det är det med tycke och smak. Jag valde h&r fjädrar till mina dcc-dämpare. Stötigare blir det men bara ställa i komfortläge om man vill ha det bekvämare. Aldrig känt att det stör mej och även kört bana med den, även ringen ett antal varv, inget konstigt beteende där heller. Känts väldigt bra på bana. Ska det sänkas måste det även bli aningen styvare, annars kommer det bara riskera bottna. Men jag skulle säga av erfarenhet att det är dämparna och hur de spelar tillsammans med fjädrarna över hur stötigt det blir.
Finns ju eibach-fjädrar som jag har för mej inte sänker lika mycket som h&r. Möjligt dessa är aningen mjukare, men inget jag kan lova.
Men som sagt, bara vad jag tycker. Tycker internet i övrigt de världsledande tillverkarna är kass så kan det bli svårt att hitta rätt.

Tjena! Tackar för ett långt å detaljerat svar.
Nu fick jag lite hopp om att man kwnske skulle våga sig på bara en uppsättning h&r fjädrar iallafall. Jag har också dcc-dämpare. Jo stötigare blir de klart, av erfarenhet av min förra Bmw m235i som hade h&r. Men de är smällar man får ta:). Men då säger du alltså att den inte blivit oroligare med h&r fjädrarna på då?
enda nackdelen med dem är att de är lite stötigate då? Lr några fler nackdelar du kan komma på?
samt några fördelar förutom att bilen får en snyggare look?
Har du nån bild på din bil, så man får se hur pass mkt det sänkte r:en?
skulle vara kul å se om de är fullt tillräckligt med fjädrar, så man man överge coils-tanken ett tag. Man kommer ju en hel del billigare undan liksom, då jag har lbeställt lite andra grejer till kärran samt en del tankar å planer.:)

Kilin
2018-01-30, 23:35
Ta kontakt med någon som kan sitt gebit, förslagsvis Bilmodecenter, https://www.bilmodecenter.se/ , så lär du få bra svar och rekommendationer.

Hej! Ja, tack för tipset om Bilmodecenter. Har handlat av dem förr, bra firma!
dock skulle jag beställa en oettinger takvinge från dem nyligen. Beställning gick igenom och jag sitter å väntar på leverans. Så jag mailar dem å frågar när den kan tänkas levereras ca, varpå jag får till svar att dem inte längre har nåt sammarbete med oettinger. Lite konstigt.
men annars bra å seriös firma som jag alltid känt mig trygg av att handla godis från. :)

MickeR
2018-01-31, 09:02
Har H&R fjädrar (från BilmodeCenter) på min mk7 R Variant. (OBS! Är annat artnummer till variant så hur de är till HB vet jag inte).
Tycker de sänker alldeles lagom. Bilen känns lite plattare samtidigt som utseendet förbättras. Jag är imponerad av hur progressiva de är. Trots bilen full med folk och semesterpackning och körningen genom Europa så sjunker den inte ihop eller slår igenom.

Jag har inte DCC och ja, bilen blir stötigare och obekvämare, inget som jag stör mig på, men å andra sidan har jag aldrig ägt en bil som fått behålla std fjädring....
Mina har suttit på drygt 2500mil nu, och det man kan säga är att std stötdämpare nog inte riktigt orkar med den ökade fjäderkonstanten, fram märks det att de börjar tröttna lite nu. Skulle jag behålla bilen en längre stund hade jag nog bytt både fjädrar och dämpare istället. Coils är värdelöst på en bruksbil som rullar året om.

På mina tidigare bilar jag varit ytterst nöjd med att kombinera H&R fjädrar och Bilstein B8 dämpare. Lagom sänkning och nästan samma komfort.

BjornL
2018-01-31, 12:45
Oettinger kan finnas hos din VW-handlare. Kolla på VWs tillbehörssida.

Kilin
2018-02-01, 22:15
Har H&R fjädrar (från BilmodeCenter) på min mk7 R Variant. (OBS! Är annat artnummer till variant så hur de är till HB vet jag inte).
Tycker de sänker alldeles lagom. Bilen känns lite plattare samtidigt som utseendet förbättras. Jag är imponerad av hur progressiva de är. Trots bilen full med folk och semesterpackning och körningen genom Europa så sjunker den inte ihop eller slår igenom.

Jag har inte DCC och ja, bilen blir stötigare och obekvämare, inget som jag stör mig på, men å andra sidan har jag aldrig ägt en bil som fått behålla std fjädring....
Mina har suttit på drygt 2500mil nu, och det man kan säga är att std stötdämpare nog inte riktigt orkar med den ökade fjäderkonstanten, fram märks det att de börjar tröttna lite nu. Skulle jag behålla bilen en längre stund hade jag nog bytt både fjädrar och dämpare istället. Coils är värdelöst på en bruksbil som rullar året om.

På mina tidigare bilar jag varit ytterst nöjd med att kombinera H&R fjädrar och Bilstein B8 dämpare. Lagom sänkning och nästan samma komfort.

tjena och tack för ett utförligt bra svar och tankar om h&r fjädrar!
jo det optimala är väl att byta dämpare som är avvägda för fjädern. Men om de ändå hållt fint för dig i ett par år så känns det helt okej iallafall :)
Jo jag hade coils på min förra Bmw 435d xdrive enbart för att det inte fanns några fjädrar som sänkte mer än 20mm till dem och sjukt mjuka dämpare org.

Men jag har nu hört runt lite med folk jag känner och andra och har fått ett bra pris på en firma för både inköp samt montage. Men de blev ej h&r. Det fick bli VWR denna gång. Blir kul å testa!
sänker samma som h&r. Tycker den sänkningen ser alldeles lagom ut på dessa. Mycket lägre och de ser så löjligt tyskstukigt ut lr vad man ska säga.

tack för mig! :)

mvh Kim

Kilin
2018-02-01, 22:22
Ja precis, jag fick reda på det sen via en länk som gick till just gti-klubben.
men enligt Bilmodecenter så var det ända sättet att beställa direkt från oettinger i Tyskland.

Jag tycker oettingers prylar ser lagom sportiga och tuffa ut i min smak. Iallafall de flesta. Men har ej råd att för tillfället beställa hela kitet då jag har lite andra saker som kostar till henne för tillfället (toning av rutor, downpipe, ic, milltek turboback samt fjädrarna med montering och en steg 2 programvara) :)

så denna gång blev det endast en beställning av oettingers takvinge bak som jag tycker ser helt ok ut (tycker det saknas något original) men helst skulle jag vilja ha vingen från clubsporten men vad jag har hört så ska den inte passa rakt av.

tack för ditt tips om Bilmodecenter!

mvh Kim

Haugeman
2018-02-03, 07:37
så denna gång blev det endast en beställning av oettingers takvinge bak som jag tycker ser helt ok ut (tycker det saknas något original) men helst skulle jag vilja ha vingen från clubsporten men vad jag har hört så ska den inte passa rakt av.

tack för ditt tips om Bilmodecenter!

mvh Kim

Skall du ha clubsport vingen måste du byta hela luckan till en standard lucka. R och gti har sin vinge innbyggd i toppen av luckan och plåten är formad som en del av vingen. Clubsportens vinge är i flera delar som är skruvad/limmad på en standard lucka.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk