handdator

Visa fullständig version : Bakruteläckage Sharan-18



Matgru
2018-01-21, 16:33
Tvättade bilen för första gången idag, och döm av min förvåning så läckte det in genom bakrutan in i bagaget.
nån som varit med om det på en helt ny VW?
Tror det var genom själva rutan eftersom det rann ner efter den, och min bedömning är att det inte skulle ha gjort det om det ”bara” var listen till bagageluckan som läckte.

Peter-C
2018-01-21, 17:51
Du får göra ett eget test. Torka torrt invändigt. Stäng luckan. Vattna med vattenkanna över området bara på rutan utan att hälla emellan springan mellan lucka och bil. Låt det rinna av. Kolla på rutan.

Inget där? - Öppna luckan. Kolla om det rinner något från bottendelen av rutan invändigt ner över rutan till toppen av rutan. Det senare hade jag på min Golf SC när den var ny. Det var torkargenomföringen som var otät mellan ruta och tätning.

Fortfarande inget. Häll över hela området inklusive "springan". Kolla igen....

Kommer det vatten verkar kan det vara lucklisten. Fortfarande inget vatten.

Häll över takrails (om du har det) ev takantenn. Kan ju vara rutan som ej är 100% limmad.

/Peter

PS Lämnade in min 1:a gången. Bussning bytades som började läcka ett år senare. Då tätade jag den själv med svart silikon, håller fortfarande tätt.

Matgru
2018-04-27, 12:18
Har konstaterat läckaget nu till slut, och det är i överkant bakrutan, mellan rutan och vingen.
Antingen är det nån limning/infästning av rutan som det är fel på, eller så är det nånting bakom vingen som läcker.
Det formligen forsar in om jag kör med vatten direkt emot.
Blir o beställa tid på VW.
Känns kul på en ny bil ��