handdator

Visa fullständig version : N-75 ventil på TSI twin charger motorn



pudas
2018-01-11, 17:02
Nu har jag för andra gången bytt N-75 ventilen (laddtrycksventilen). Bilen har gått ca 13000 mil nu, ventilen byttes ut första gången vid runt 7000 mil då bilen tappade flåset vid runt 3500 rpm under hårdare acceleration. Lämnade in bilen på VAG och man bytte N-75 ventilen och problemet var borta!
Efter några år återkommer problemet. Då jag var trött på bilen så struntade jag i att byta ventilen igen. Men av en tillfällighet såg jag att dom inte var speciellt dyra på Mekonomen, och var lätt att byta så jag slängde in en ny!
Hoppsan vad bra bilen går igen! Helt klart är det inte bara ett kortvarigt hack runt 3500rpm, utan ett knippe Hk i övre varvregistret som försvinner vid dålig N-75!

Jag undrar om någon vet: Vad är det som händer med N-75 ventilen i TSI motorn? Varför klarar den sig inte mer än 2-3 tusen mil?
Att döma av det jag läst på nätet så är det inte ovanligt att just N-75 ventilen krånglar på VAGs olika bilar. Den används tydligen till lite olika applikationer på VAGs olika märken och modeller.

a128
2018-01-11, 17:51
Min 08:a har i dagsläget gått 13.200mil, utan att byta nämda ventil, inte heller någon kamkedja ännu
:)

hoganb
2018-09-19, 19:00
Då lär kedjan snart vara på gång!