handdator

Visa fullständig version : Problem? Stolsvärme tänder display



Jsfn
2018-01-05, 17:26
Jag har en passat sc tdi 150 dsg6 årsmodell 16 som jag tror att jag har ett problem med.

När jag trycker på stolsvärmen på förarstolen så tänds displayen (för radion, inställningar m.m) upp lite när den är avstängd från början och helt svart, vilket syns när det är mörkt ute. För att kunna stänga av ljuset på displayen måste jag trycka på passargerarsidans stolsvärme.

Finns det någon annan som har eller har haft liknande ’problem’? Eller någon som vet om det ska vara så?
Jag tycker det verkar lite konstigt att displayen ska tändas upp lite när man trycker på stolsvärmen för förarstolen och för att stänga av den måste jag trycka på passargerarstolens stolsvärme.

GTI-IV18
2018-01-05, 17:51
Jag har en passat sc tdi 150 dsg6 årsmodell 16 som jag tror att jag har ett problem med.

När jag trycker på stolsvärmen på förarstolen så tänds displayen (för radion, inställningar m.m) upp lite när den är avstängd från början och helt svart, vilket syns när det är mörkt ute. För att kunna stänga av ljuset på displayen måste jag trycka på passargerarsidans stolsvärme.

Finns det någon annan som har eller har haft liknande ’problem’? Eller någon som vet om det ska vara så?
Jag tycker det verkar lite konstigt att displayen ska tändas upp lite när man trycker på stolsvärmen för förarstolen och för att stänga av den måste jag trycka på passargerarstolens stolsvärme.Klart det är oacceptabelt. VW är ju en kvalitetsbil. Garanti kvar?
Annars finns goodwill.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Jsfn
2018-01-05, 17:56
Klart det är oacceptabelt. VW är ju en kvalitetsbil. Garanti kvar?
Annars finns goodwill.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Det tycker jag också. Har haft den inlämnad hos en Volkswagen återförsäljare som säger sig aldrig hört talas om detta problem. De har kört några uppdateringar men problemet finns fortfarande kvar.

Om dom inte vet vad det är eller hur det ska lösas vet jag inte hur jag ska kunna få det fixat. Finns ingen logik i att det ska vara som det är enligt mig men enligt personen hos återförsäljaren ”finns det ingen logik ibland i nya bilar” och han menade att det kanske ska vara så.

Marcus
2018-01-05, 18:57
Jag tycker felbeskrivningen är lite luddig. Vad är det du ser i displayen mer än stolsvärmes regleringen när du justerar stolsvärme?

Jsfn
2018-01-05, 19:32
Jag tycker felbeskrivningen är lite luddig. Vad är det du ser i displayen mer än stolsvärmes regleringen när du justerar stolsvärme?

Jag ser ingenting. Displayen går bara från kolsvart som när den är avstängd till att börja lysa lite. Stolsvärmens reglering syns inte där, den syns endast på knappen.
När jag var hos återförsäljaren så kollade vi en annan passat om det var lika där, men den Passaten var troligtvis lite nyare för där såg man något på displayen när stolsvärmen sattes på. Kanske var det regleringen som du skriver om.

Marcus
2018-01-05, 19:44
På Passat årsmodell 2016 ska stolsvärmeregleringen presenteras i infotainmentsystemets display.

Jsfn
2018-01-05, 22:58
På Passat årsmodell 2016 ska stolsvärmeregleringen presenteras i infotainmentsystemets display.

Jaså, det får jag nog undersöka närmare då, eftersom jag inte har sett det i min bil. Bilen har iallafall ”fordonsår” 2016.

Pelk
2018-01-05, 23:28
Jaså, det får jag nog undersöka närmare då, eftersom jag inte har sett det i min bil. Bilen har iallafall ”fordonsår” 2016.

Vår Passat är också av "fordonsår 2016", och där ser man de olika lägena för stolsvärmen samt en "knapp" för rattvärmen.

Om man tryckt en gång på den "riktiga fysiska"-knappen , kan du direkt justera lägena för stolsvärmen samt stänga av (eller sätta på) rattvärmen på info-displayen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jsfn
2018-01-06, 00:09
Vår Passat är också av "fordonsår 2016", och där ser man de olika lägena för stolsvärmen samt en "knapp" för rattvärmen.

Om man tryckt en gång på den "riktiga fysiska"-knappen , kan du direkt justera lägena för stolsvärmen samt stänga av (eller sätta på) rattvärmen på info-displayen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag får kolla upp detta då ingenting dyker upp på displayen när jag sätter på stolsvärmen. Har dock ingen rattvärme men det ska kanske inte spela någon roll. Men det borde väl stå något om detta i instruktionsboken för min bil, om det ska visa sig på displayen eller inte.

devils_own
2018-01-07, 09:31
Det finns en inställning i radio enheten som bestämmer om inställningarna på acc och stolarna ska visas och hur länge . Kollar i radion : inställning och system(kan vara display ).
Du kan oxå pröva att återställa radioenheten.
På min var visning avstängd när jag köpte den men är nu påslagen igen.

Lycka till [emoji846]

Jsfn
2018-01-08, 17:57
Det finns en inställning i radio enheten som bestämmer om inställningarna på acc och stolarna ska visas och hur länge . Kollar i radion : inställning och system(kan vara display ).
Du kan oxå pröva att återställa radioenheten.
På min var visning avstängd när jag köpte den men är nu påslagen igen.

Lycka till [emoji846]

Jag vet inte riktigt var jag hittar den inställningen. Har din bil endast stolsvärme eller har den typ stolsventilation (eller vad det hette) också?

devils_own
2018-01-08, 22:43
Var ute i kväll och filmade en snutt men iPaden vägrar låta mig lägga upp filmen.Ska försöka komma ihåg att ta sekvensbilder.

Testar här med en fin vinterbild om det funkar iaf .
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180108/68f6a00cf721f4b9c04c75b2a56a0ed2.jpg


Följ inte vägen , gör ett spår och låt andra följa [emoji38]

candyweiss
2018-01-08, 22:59
Var ute i kväll och filmade en snutt men iPaden vägrar låta mig lägga upp filmen.Ska försöka komma ihåg att ta sekvensbilder.

Testar här med en fin vinterbild om det funkar iaf .

Följ inte vägen , gör ett spår och låt andra följa [emoji38]
Fungerade stolsvärmen? :D

Jsfn
2018-01-09, 19:44
Var ute i kväll och filmade en snutt men iPaden vägrar låta mig lägga upp filmen.Ska försöka komma ihåg att ta sekvensbilder.

Testar här med en fin vinterbild om det funkar iaf .


Följ inte vägen , gör ett spår och låt andra följa [emoji38]

En film på?

devils_own
2018-01-09, 20:41
Här kommer en bildserie hur du ställer in visning i displayen .
Min bil är en alltrack 2012 med rcd 510.

Radio på och tryck på set up
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180109/d2a092808e72cc6bb0483837b32d99b7.jpg

Välj system
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180109/09f4b04ddb7512c70250566ef145d903.jpg

Välj climate displays ,tryck på pilen ytterst ,
i ditt fall borde det stå : OFF
Hos mej står det 3s.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180109/9c3f1f50a49d850213957f97852f40ea.jpg

Då har du valen här , tryck och välj en .
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180109/92df5aebe3f75bed45a3e9e9c175eb7b.jpg

Se backar du ur menyn med ett enkelt tryck på returpilen i övre högra hörnan , klart .


Följ inte vägen , gör ett spår och låt andra följa [emoji38]

Marcus
2018-01-09, 21:13
Fint, men trådskaparen har en Passat generation 8, dvs ett helt annat infotainment.

Jsfn
2018-01-09, 22:08
Här kommer en bildserie hur du ställer in visning i displayen .
Min bil är en alltrack 2012 med rcd 510.

Radio på och tryck på set up
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180109/d2a092808e72cc6bb0483837b32d99b7.jpg

Välj system
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180109/09f4b04ddb7512c70250566ef145d903.jpg

Välj climate displays ,tryck på pilen ytterst ,
i ditt fall borde det stå : OFF
Hos mej står det 3s.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180109/9c3f1f50a49d850213957f97852f40ea.jpg

Då har du valen här , tryck och välj en .
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180109/92df5aebe3f75bed45a3e9e9c175eb7b.jpg

Se backar du ur menyn med ett enkelt tryck på returpilen i övre högra hörnan , klart .


Följ inte vägen , gör ett spår och låt andra följa [emoji38]

Tack för viljan att hjälpa men min bil är årsmodell 2016 så det där hjälper tyvärr inte tror jag. :(

Jsfn
2018-01-09, 22:12
På Passat årsmodell 2016 ska stolsvärmeregleringen presenteras i infotainmentsystemets display.

Ska det på alla Passat bilar med årsmodell 2016 visas där? Det kan inte vara beroende på olika ”paket” man har i bilen? För är det så att alla 2016 bilar ska visa det så borde ju volkswagen återförsäljaren ha någon slags kunskap om det, eller? Har pratat med både säljare och verkstadspersoner om det och ingen verkade känna till mitt ”problem”, dock har dom sett och tyckt det var lite märkligt.

Jsfn
2018-01-09, 22:29
Skärmen helt avstängd och helt svart:

9693

Detta är efter att jag slagit på stolsvärmen på förarsätet, displayen tänds lite:

9692

Bilderna är väl inte helt ”ärliga” gällande ljuset exakt men skillnad syns.

Falcor
2018-01-10, 07:13
Om du har skärmen tänd och sätter på stolsvärmen, får du då upp en notifikation på skärmen om att stolsvärmen är på?
Om du får det så är det antagligen samma funktion som tänder skärmen när den är avstängd, funktionen finns säkert i din infotainment meny nånstans precis som på de tidigare bilarna. Vad står det i bruksanvisningen under stolsvärme eller under infotainment systemet?

Jsfn
2018-01-10, 12:36
Om du har skärmen tänd och sätter på stolsvärmen, får du då upp en notifikation på skärmen om att stolsvärmen är på?
Om du får det så är det antagligen samma funktion som tänder skärmen när den är avstängd, funktionen finns säkert i din infotainment meny nånstans precis som på de tidigare bilarna. Vad står det i bruksanvisningen under stolsvärme eller under infotainment systemet?

Om skärmen är på så syns ingen notifikation på skärmen om att stolsvärmen är på eller sätts på.

Under stolsvärme i instruktionsboken står det något om att ”i bilar med båda stolsvärme och stolsventilation kan stolvärmen och stolsventilationen också stängas av med knappen of på infotainmensystemet.” , det står också ”I bilar med stolvärme och stolsventilation kan värmeeffekten resp. flykthastigheten också ställas in via infotainmentsystemet. När stolvärmen och stolsventilationen är på samtidigt kan funktionerna bara ställas in via infotainmentsystemet.”.

Jag har ingen stolsventilation utan endast stolsvärme så då verkad det som att man endast använder knappen och ingenting som har med infotainmentsystemet att göra.

Marcus
2018-01-10, 12:40
Har man värme i stol och ratt så visas regleringen i display. Kanske även om man endast har värme i stol, men det kan jag inte bekräfta.

petrus
2018-01-10, 13:06
Har nog aldrig satt på stolsvärmen med avstängd display, måste prova och se efter jobbet i dag!

Marcus
2018-01-10, 13:19
Det indikeras väl oavsett om display är aktiv eller standby?

petrus
2018-01-10, 16:44
Har nog aldrig satt på stolsvärmen med avstängd display, måste prova och se efter jobbet i dag!

Testat nu på min bil, med avstängd display så tänds den upp när jag sätter på stolsvärmen. Ser även indikeringarna för stolsvärmen och rattvärmen en stund. Men displayen förblir upplyst lite grand efter det. Även om jag stänger av värmen i stol och ratt.

Jsfn
2018-01-10, 19:35
Har man värme i stol och ratt så visas regleringen i display. Kanske även om man endast har värme i stol, men det kan jag inte bekräfta.

Enligt vad jag läste i instruktionsboken så tolkade jag att om man hade endast stolsvärme (som jag har) så visades det inte i display, infotainmentsystemet.

Jsfn
2018-01-10, 19:38
Testat nu på min bil, med avstängd display så tänds den upp när jag sätter på stolsvärmen. Ser även indikeringarna för stolsvärmen och rattvärmen en stund. Men displayen förblir upplyst lite grand efter det. Även om jag stänger av värmen i stol och ratt.

Okej det är nog kanske då för du har stolsvärme och rattvärme som det indikerar på displayen, jag har endast stolvärme. Men om displayen lyser efteråt som du skrev, kan du släcka den genom att trycka på passargerarstolens stolvärme? För min display slocknar om jag trycker på passsrgerarsidans stolvärme.

Marcus
2018-01-11, 16:56
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180111/5c1a5f0de3fe6f7cd97761fb1fe56b77.jpg

Display i min bil före och efter reglering av stolsvärme. Dvs standby.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180111/ace9fc4a182a7584afb1bb5bcdbb88da.jpg

Display vid reglering av värme. Försvinner några sekunder efter avslutad åtgärd.

petrus
2018-01-12, 10:27
- - - Uppdaterad - - -


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180111/5c1a5f0de3fe6f7cd97761fb1fe56b77.jpg

Display i min bil före och efter reglering av stolsvärme. Dvs standby.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180111/ace9fc4a182a7584afb1bb5bcdbb88da.jpg

Display vid reglering av värme. Försvinner några sekunder efter avslutad åtgärd.

Jätte dum fråga men ser din display ut så avstängd? Inte min men förmodar att det är en inställning som går att få till? :-)

Marcus
2018-01-12, 10:52
Med tändning på och infotainmentsystemet avstängt ser min display ut så ja, ett slags standbyläge. Kommer inte ihåg om det är en inställning, men det låter väl rimligt. Tid och datum kan man nog byta ut mot olika varianter i alla fall.

pudas
2018-01-12, 11:35
Det svider säkert i mångas hjärta, men även i bilar med pekskärmar kan det bli helt vanliga fel av typen dålig kontakt, dålig jordning, skadade sladdar. Fortfarande kan fel uppträda som inte går att åtgärda med en programuppdatering!
Mitt råd är: Lämna in bilen till din lokala Vag-verkstad!

Jsfn
2018-01-12, 15:18
Med tändning på och infotainmentsystemet avstängt ser min display ut så ja, ett slags standbyläge. Kommer inte ihåg om det är en inställning, men det låter väl rimligt. Tid och datum kan man nog byta ut mot olika varianter i alla fall.

Jag tror det finns en inställning som gör att man kan ha det så, har för mig jag hittade det när jag försökte få ordning på mitt ”problem”.

Jsfn
2018-01-12, 15:21
Det svider säkert i mångas hjärta, men även i bilar med pekskärmar kan det bli helt vanliga fel av typen dålig kontakt, dålig jordning, skadade sladdar. Fortfarande kan fel uppträda som inte går att åtgärda med en programuppdatering!
Mitt råd är: Lämna in bilen till din lokala Vag-verkstad!

Ja jag har haft bilen inlämnad hos volkswagen återförsäljare/verkstad. Var där senast idag och meddelade att mitt problem finns kvar efter senaste uppdateringen dom gjorde. Han jag pratade visste inte vad annars man skulle kunna göra... Men Verkade som dom nu skulle kontakta ”dom i Södertälje” (personalens uttryck och vet inte vad det är för några men kanske kan dom mer i södertälje), och se om dom hade haft in någon bil med liknande problem.

BjornL
2018-01-12, 19:33
I Södertälje ligger VWs svenska huvudkontor.

Jsfn
2018-01-13, 08:50
I Södertälje ligger VWs svenska huvudkontor.

Jaha men vad bra, då kan man ju hoppas dom vet mer.