handdator

Visa fullständig version : "Hoppande" torkarblad



walkmann
2018-01-01, 18:58
Har hittat en sak som stör mig lite på nya bilen..torkarbladet på förarsidan hoppar något på vägen tillbaka när det sveper långsamt. Är inte mkt men tillräckligt mkt för att störa sig på det.
Har man vanlig intervall på är det inga prob..bara när man trycker spaken ner för en svepning över rutan då går torkarna långsamt tillbaka ner, det är då det uppkommer.
känns liksom som det går trögt mot rutan..svårt att förklara, ni fattar säkert :)
köpte nya blad, trots att bilen är ny men samma sak.
är det bara jag som är petig el är det såhär?
vad gör man?

bilen i fråga är en passat -18.
gott nytt på er!

Pelk
2018-01-01, 19:16
Att det hoppar tyder på hög friktion, av någon anledning.
Så kanske en ”glasbehandling” skulle lösa det, då rutan blir halare med hjälp av det.
Att sedan det mesta av regnet studsar bort av sig själv, får du som bonus.


Skickat från min iPad med Tapatalk

walkmann
2018-01-01, 19:45
Att det hoppar tyder på hög friktion, av någon anledning.
Så kanske en ”glasbehandling” skulle lösa det, då rutan blir halare med hjälp av det.
Att sedan det mesta av regnet studsar bort av sig själv, får du som bonus.


Skickat från min iPad med Tapatalk

tack, jag får testa det..:)

PrimusX
2018-01-03, 17:30
Hade det där problemet på min förra Passat. Gjorde som du, testade att byta torkarblad flera gånger. Inget hjälpte. Så en dag var problemet borta. Puts väck. Vet inte vad som hände.

candyweiss
2018-01-03, 18:08
Brukar vara att det är fel vinkel på torkararmen, prova att vrida den lite med handkraft.

- - - Uppdaterad - - -


Har hittat en sak som stör mig lite på nya bilen..torkarbladet på förarsidan hoppar något på vägen tillbaka när det sveper långsamt. Är inte mkt men tillräckligt mkt för att störa sig på det.
Har man vanlig intervall på är det inga prob..bara när man trycker spaken ner för en svepning över rutan då går torkarna långsamt tillbaka ner, det är då det uppkommer.
känns liksom som det går trögt mot rutan..svårt att förklara, ni fattar säkert :)
köpte nya blad, trots att bilen är ny men samma sak.
är det bara jag som är petig el är det såhär?
vad gör man?

bilen i fråga är en passat -18.
gott nytt på er!
Ser nu att du har en så ny bil, säg till hos din återförsäljare så får dom fixa det.

walkmann
2018-01-03, 19:42
Hade det där problemet på min förra Passat. Gjorde som du, testade att byta torkarblad flera gånger. Inget hjälpte. Så en dag var problemet borta. Puts väck. Vet inte vad som hände.

Skumt, spritade rutan och körde en rutbehandling..nu glider bladen fint igen:cool:

- - - Uppdaterad - - -


Brukar vara att det är fel vinkel på torkararmen, prova att vrida den lite med handkraft.

- - - Uppdaterad - - -


Ser nu att du har en så ny bil, säg till hos din återförsäljare så får dom fixa det.

tack..ja kommer det tillbaka får jag prata med min ÅF så får dom lösa det :)

Pelk
2018-01-04, 01:42
Skumt, spritade rutan och körde en rutbehandling..nu glider bladen fint igen:cool:

Inte så konstigt, du har sänkt friktionen på rutan. Då glider den mycket lättare.

Men som de andra var inne på, hade nog ett besök hos VAG, varit den mer ”rätta” lösningen.

Men kul att det löste sig för dig. [emoji106]


Skickat från min iPad med Tapatalk

walkmann
2018-01-04, 06:25
Inte så konstigt, du har sänkt friktionen på rutan. Då glider den mycket lättare.

Men som de andra var inne på, hade nog ett besök hos VAG, varit den mer ”rätta” lösningen.

Men kul att det löste sig för dig. [emoji106]


Skickat från min iPad med Tapatalk

ja får som sagt bli ett besök om det fortsätter:)