handdator

Visa fullständig version : Glapp i nedre gångjärn förardörren passar 2012



johan70
2017-12-27, 23:06
Hej jag har en passar 2012.
Jag upptäckte att det är glapp i nedre gångjärnet på förardörren.
Kan man byta gångjärnet själv eller är det svårt?
Byter man hela gångjärnet eller bara sprinten eller vad det nu heter.
Jag kollade efter ett begagnat men det verkade inte gå att uppbringa.
Jag kollade även på eBay. Men hittade inget där.
Så det verkar vara ett vanligt problem.
Någon som har bytt själv eller fått det bytt.

Passat awd
2017-12-31, 15:15
Hej
om du tar bort den svarta plastpluppen på sprinten så finns det en mutter eller om det är en bult, jag kommer ej ihåg, du kan pröva spänna lite, om du spänner för mycket så kan dörren börja kärva.

johan70
2017-12-31, 15:36
Tack. Det skall jag prova.

johan70
2018-06-04, 23:32
Jag har glömt att svara.
Att uppbringa ett begagnat gångjärn till förardörren var nästan omöjligt.
Men jag kom på engelska EBay där är sitter ju förardörren på andra sidan.
Så där fanns vänster gångjärn för några hundralappar.
Men nu blev det inget byte för mig för jag bestämde mig för att köpa en ny bil istället :-)

johan70
2018-06-04, 23:36
Här är från eBay

jesnon03
2020-01-02, 21:13
Hej,
Jag har en Passat från 2012 och förra vintern började framkant förardörr och bakkant vänster framskärm nöta i varandra om det var lite ishinna på någon av sidorna. Så märkte jag att något inte stod rätt till med framdörrens upphängning. Efter tips lyfte jag dörrens bakkant när den var bara lite öppen och då blev glappet i gångjärnet tydligt.

Är det någon som var i denna tråd som löste ett byte av gångjärn själva eller har hittat någon sida som visar hur det går till? Jag har googlat runt och hittat sidor och videos som tar upp frågan men ingen som faktiskt visar hur det går till, vilka verktyg som behövs, och i vilken ordning man i så fall gör det.

Mekonomenverkstaden tog inte på sig bytet och jag har 7 mil till närmaste VAG-verkstad och bilen börjar bli gammal så jag fixar helst saker själv.

Men, som sagt hittills har jag inte hittat en bra sida för det och när jag väl börjar skruva blir bilen snabbt okörbar och den behövs dagligen så utrymmet för att planlöst testa att pula på är begränsat.

Så, någon som lyckats med detta?