handdator

Visa fullständig version : Beatle med "Fender Ljud"



pudas
2017-12-22, 12:36
Slö surfar i ämnet VW Beatle och läser: "Nu kan du välja till det eftertraktade Fender-ljudet exklusivt för Volkswagen Beetle Cabriolet"!
Jag har sett att många Pop musiker spelar på gitarrer av märket "Fender"! Googlade lite på "Fender" men hittade bara så kallade "Guitar Amp" och dom var inte på mer än ca 40-50 Watt, vilket låter väldigt lite. Förstärkaren i VW Beatle är på 400 Watt, vilket ju borde räcka.
Min fråga är: Vad menas med "Fender-ljudet"?

https://www.volkswagen.se/sv/modeller/beetle-cabriolet.html

Megapolaren
2017-12-22, 13:02
Fender gör väl både gitarrer och gitarrförstärskare. Var det inte Jimmi Hendrix favorit?

I Beetle är det hur som helst fråga om ett uppgraderat ljudpaket, med extra förstärkare, bättre högtalare och subwoofer. Tror även att paketet ger en belyst ring runt högtalarna som man kan justera färgen på för myspys i kupén.

Kan säkert jämföras med det Beats-paket som finns till bl.a. Polo eller det större Dynaudiopaketet till Golf & Passat.

Förövrigt är den nya Beetle caben en jäkligt trevlig bil. Hyrde en i somras och var väldigt nöjd. Man sitter gott både bak och fram och det finns ett acceptabelt bagageutrymme även med cabben nere. Tråkigt bara att de bra utrustade och bra prissatta kampanjmodellerna som säljs i Sverige bara finns med den lilla motorn.

pudas
2017-12-22, 13:24
Läst på lite mer om märket Fender och jag noterar att nästan alla deras förstärkare har så kallade radio-rör (Valves), inte transistorer som förstärkande komponenter! Kommer i håg att min far som jobbade som radio och TV reparatör på 70-talet hånskrattade åt folk som kom dragandes med en gammal rör-TV!
Man får väl förmoda att inte Volkswagen monterat någon gammal rör-radio i alla fall!

BjornL
2017-12-22, 13:50
Nästan helt säker på att Dynaudio i en Golf här säljs under namnet Fender i USA. Namnet verkar alltså styrt till marknad, iallafall tidigare.

cheba
2017-12-22, 14:37
Nästan helt säker på att Dynaudio i en Golf här säljs under namnet Fender i USA. Namnet verkar alltså styrt till marknad, iallafall tidigare.


Läst på lite mer om märket Fender och jag noterar att nästan alla deras förstärkare har så kallade radio-rör (Valves), inte transistorer som förstärkande komponenter! Kommer i håg att min far som jobbade som radio och TV reparatör på 70-talet hånskrattade åt folk som kom dragandes med en gammal rör-TV!
Man får väl förmoda att inte Volkswagen monterat någon gammal rör-radio i alla fall!

Jag är också lite osäker på hur mycket Fender det faktiskt är i VW:s fender ljudsystem.

Fenders kärnområde är ju som sagt stränginstrument (elgitarrer, akustiska gitarrer, elbasar m.m.) och är en av de riktigt stora märkena, samt även förstärkare till musikinstrument. Finns många musiker som är kända för att spela på Fenders produkter och har sina egna "signature models" både bland instrument och förstärkare.

Vad gäller det här med rörförstärkare så är det faktiskt det "som gäller", inte bara hos Fender utan även andra kända tillverkare av förstärkare för musiker (till exempel Marshall). Ska man vrida upp volymen och rocka ordentligt så är det rörförstärkare som gäller då dessa ska ha en ljudkaraktär som man inte får med transistorförstärkare. Visst tillverkar man transistorförstärkare också, dessa är mycket billigare och riktar sig till nybörjare och hobbymusiker. Men är man rockstjärna är det stora högtalarkabinett med rörförstärkare på som gäller.

När jag köpte en elgitarr för många år sen så köpte jag faktiskt en liten Fender transistorförstärkare (en som digitalt kan efterlikna ett antal av Fenders klassiska rörförstärkare). Den duger åt mig som är evig nybörjare, men ljudet är faktiskt inget vidare, men för det priset ska man nog inte förvänta mig så mycket.

Det är väl inte helt omöjligt att det faktiskt ligger någon förstärkarkomponent i systemet som utvecklats av Fender, men kan också vara så att man har tagit ett färdigt system och gjort en deal med Fender om att dätta dit deras logga.

Det ursprungliga Beetle Fender-conceptet var ju faktiskt lite fräckt, där man istället för stereon hade en iPhone-docka inramat i samma tyg som används på Fender-förstärkare, samt att högtalarlådan i bagageutrymmet (även den med Fender-tyg) hade ett "gitarrförstärkarläge" med en panel med volym-och tonkontroller samt en ingång för att koppla in en gitarr.