handdator

Visa fullständig version : Jordfel, Caddy 1



Fireball
2007-09-23, 19:11
Jag har haft lite taskig förbindning mellan batteriets minuspol och motorblocket en tid, och helt nyligen försvann den helt med resultatet att motorn inte startar (klickar inte ens när man vrider på nyckeln).
Bytte kabel, problemet kvar. Kabeln sitter på ena växellådsfästet vilket ser ut att vara originalplacering (ser likadant ut på GTI'n).

Det visar sig att det är dålig (ingen) kontakt mellan växellådan och växellådsfästet. Hur i halva friden kan det bli så!? Det sitter ju två feta bultar (M10? M12?) rakt igenom hela rasket!
Har någon mer råkat ut för detta?

Fireball
2007-09-25, 12:50
Är jag den förste som drabbats?
Vilken ära... :-)

Raz
2007-09-25, 13:27
Jag har aldrig stött på någon sånt problem innan, är du säker på att det inte är någon kontakt mellan fästet och själva lådan? Mätt med multimeter?

Fireball
2007-09-26, 09:24
Multimeter har jag inte använt eftersom mätvärdet kan vara lite missvisande i det här fallet. Om jag t.ex. skulle sätta en 0,5-kvadratskabel mellan batteriet och motorblocket så skulle ju en multimeter visa att det var kontakt, men startmotorn skulle inte gå runt.

Vad jag gjort är följande:
Satte en startkabel mellan batteriets minuspol och växellådan => Startmotorn gick runt.
Satte startkabeln mellan batteriet och växellådsfästet => Startmotorn var död.
Satte startkabeln mellan växellådsfästet och växellådan => Startmotorn gick runt.

Fireball
2007-10-01, 14:43
Nu har jag dragit om jorden så att den går direkt till själva växellådan istället. Jädrar vilken sprutt det blev på startmotorn! :-)

Borbos
2007-10-01, 19:07
Duktig guppy :-)