handdator

Visa fullständig version : Någon mer som drabbats av dieselbakterier?



jesnys80
2017-12-19, 02:43
Hej!!
Är det någon mer som drabbats av dieselbakterier??
Har en passat alltrack 2014 som rullat 6500mil som havererade för drygt en månad sen.
Högtryckspumpen hade skurit pga dieselbakterier fick jag till svar av verkstaden.
Försäkringsbolaget tar ej detta då dom så fint lagt till detta växande problem som ett undantag i villkoren och skyller på diesel kvalitén.
Känns för jävligt att något sådant här kan hända utan att man gjort något fel och så kräver verkstaden oss på 85000kr (nya delar), 46000kr (beg. delar) för att hjäpa oss.

Marcus
2017-12-19, 08:52
Vad har du tankat för något bränsle?

PrimusX
2017-12-19, 09:10
Kan du berätta lite mer om vad som hänt? Hade bilen stått länge? Har du för vana att bara tanka lite åt gången? Jag har själv bara läst om detta, aldrig drabbad själv.

jesnys80
2017-12-19, 22:13
Vanlig diesel på bensinstation, mestadels din-x

jesnys80
2017-12-19, 22:19
Bilen började skaka 500m efter start. Stannade och stängde av, efter det gick den ej mer. Bilen har alltid varit igång så inget stilla stående. Vi tankar alltid fullt så inga konstigheter där. Som sagt vi har bara gjort som man ska.

vw-power
2017-12-20, 23:42
Du har fått pm

candyweiss
2017-12-21, 09:29
Du har fått pm
Kan ni inte ta det här? Tror det är många som är intresserade.

vw-power
2017-12-21, 09:57
Problemet är att de blandar i tallolja och annan skit som ska va bra för miljön. Detta resulterar i att det växer alger i tanken som dras med in i pump och spridare.
I riktig och ren diesel utan miljövänliga tillsatsar dör allt som finns.
Vi har haft massa dieselbilar med samma problem. Jag har rensat massvis med tankar och tankarmaturer från slagg och alger. Och samtliga kunder har bara tankat med mackdiesel.
Så troligen har dina spridare fått stryk också tyvärr.

vw-power
2017-12-21, 09:57
Det gick inte skriva ut det igår av nån anledning. Men nu funkade det

vw-power
2017-12-21, 09:58
Men det är klart. När alla dieselbilar stannar för de inte funkar så är det ju jättebra för miljön

vfr
2017-12-21, 10:10
Aha. Så det är det som är tricket. Blanda in så att alla stannar och därmed miljövänligare... :rolleyes:

Pelk
2017-12-21, 10:42
Aha. Så det är det som är tricket. Blanda in så att alla stannar och därmed miljövänligare... :rolleyes:

Alternativt får man köra mera, så att tanken töms och fylls oftare. Då hinner inte bakterierna växa till sig i tanken...


Riktigt trist det som hänt dig, och det sämsta är att försäkringsbolaget vänt ryggen till.
Verkstadsräkningen borde skickas till Miljöpartiets kansli..

Puttaren
2017-12-21, 11:57
Det här gör mig jäkligt nervös. Jag har en dieselbil på ingång (ångrar det nu, men det är ju för sent) och jag kör mest korta sträckor så jag lär inte få tankat så ofta och dieseln lär stå och jäsa mycket mellan varven.

Finns någon tillsats man kan hälla i för att motverka sånt här? Eller hur fn ska man annars göra? Om inte försäkringsbolaget tar sånt här så är det ju ren katastrof.

a128
2017-12-21, 12:32
Bilens bränslepump har skadats av undermåligt bränsle, dettta borde den som sålt bränslet betala, bevisningen är om man betalat med kort vid tankningen, om bolaget inte går med på kravet kan man låta ARN pröva ärendet

bara att att lusläsa konsumenttjänst/köp-lagen
https://lagen.nu/1985:716
https://lagen.nu/1990:932

pudas
2017-12-21, 16:00
Problemet är att de blandar i tallolja och annan skit som ska va bra för miljön. Detta resulterar i att det växer alger i tanken som dras med in i pump och spridare.
I riktig och ren diesel utan miljövänliga tillsatsar dör allt som finns.
Vi har haft massa dieselbilar med samma problem. Jag har rensat massvis med tankar och tankarmaturer från slagg och alger. Och samtliga kunder har bara tankat med mackdiesel.
Så troligen har dina spridare fått stryk också tyvärr.

Förvånande att det fortfarande finns folk som inte förstår vikten av att få ner utsläppen från fordonstrafiken!
Att problem uppstår beror nog snarare på fordonsindustrins oförmåga att anpassa sina bilar till nyare drivmedel!
På åkeriet som jag jobbar på har dom kört med både HVO och RME i många år utan problem, snarare det motsatta! Nästan luktfria avgaser, betydligt trevligare vid tankning, ingen märkbar förändring i motorprestanda.

candyweiss
2017-12-21, 21:16
Det här gör mig jäkligt nervös. Jag har en dieselbil på ingång (ångrar det nu, men det är ju för sent) och jag kör mest korta sträckor så jag lär inte få tankat så ofta och dieseln lär stå och jäsa mycket mellan varven.

Finns någon tillsats man kan hälla i för att motverka sånt här? Eller hur fn ska man annars göra? Om inte försäkringsbolaget tar sånt här så är det ju ren katastrof.
Varför köpa en diesel överhuvudtaget när man kör lite? En diesel behöver jobba.

Peter-C
2017-12-21, 22:46
Förvånande att det fortfarande finns folk som inte förstår vikten av att få ner utsläppen från fordonstrafiken!
Att problem uppstår beror nog snarare på fordonsindustrins oförmåga att anpassa sina bilar till nyare drivmedel!
På åkeriet som jag jobbar på har dom kört med både HVO och RME i många år utan problem, snarare det motsatta! Nästan luktfria avgaser, betydligt trevligare vid tankning, ingen märkbar förändring i motorprestanda.

Alg bildning i tanken kan man knappast beskylla tillverkaren av fordonet för att ha orsakat. Det är leverantören av bränslet som bidragit till det samt de miljöregler som de måste följa.

Du jämför fordon som är i rullning största delen av dagen och drar typ 4-6 liter bränsle per mil med sällan använda personbilar. Det är inte en relevant jämförelse. Jämför med en som kör VW taxi diesel istället.

Själv har jag aldrig ägt dieselbil men man borde väl kunna tanka diesel som inte innehåller de ämnen som för dessa nackdelar med sig? Det har ingen större betydelse för miljön om man kör lite.

/Peter

Junfors
2017-12-21, 23:30
Men det är klart. När alla dieselbilar stannar för de inte funkar så är det ju jättebra för miljönDet är inte RME som är problemet, RME i sig ger ingen påväxt utan det är när det är vatten i tanken och syre som det kan ge alger. Tankar man på en mack som omsätter sin diesel ofta borde risken bli minimal att man får med bakterier in i sin biltank och då borde det inte gå vidare med problemet om man inte då själv har vatten i tanken och kör för lite.

Kör på HVO som sagt, ännu miljövänligare, mindre utsläpp och ingen risk för påväxt då HVO inte har någon RME.

När ni tankar diesel på vanliga mackar nu så är det ca 40% HVO uppblandat i dieseln och det innebär också att bolagen kan blanda in mer RME då HVO är lättare än dieseln och RME tyngre så kan inblandningen av RME öka och dieseln ändå gå in i standarden EN590 för diesel.

//Per Junfors - Sollebrunn
Åker Golf Mk1 RWD - 75, Jetta Mk1 - 83, Golf 1,6Tdi Mk6 - 13, Tiguan 2,0 TDI 4motion - 13

vw-power
2017-12-21, 23:36
Förvånande att det fortfarande finns folk som inte förstår vikten av att få ner utsläppen från fordonstrafiken!
Att problem uppstår beror nog snarare på fordonsindustrins oförmåga att anpassa sina bilar till nyare drivmedel!
På åkeriet som jag jobbar på har dom kört med både HVO och RME i många år utan problem, snarare det motsatta! Nästan luktfria avgaser, betydligt trevligare vid tankning, ingen märkbar förändring i motorprestanda.

Jag tycker att alla sätt att förbättra miljön är positivt.
Därför tycker jag att det är bra att vissa tillverkare avvecklar sina diselbilar mer och mer.
Toyota har bara egna dieselmotorer i hilux och land cruiser.
1,6 och 2,0 som sitter i vissa personbilsmodeller är från bmw
Och pro ace är en renodlad peugeot med toyota emblem.
Toyota kör i princip enbart med bensinbilar och hybird. Samt försöker få in fler pumpar med vätgas. Då de har vätgashybrider som bara släpper ut rent vatten och luft ur avgasröret.
Så att jag skrev att de blandar i tallolja och annat skit var en felformulering. Bra att bränslet blir renare för miljön men sämre för bilarna och dess ägare.

Marcus
2017-12-22, 09:45
För miljön, om vi tänker naturen, är dieselbilen utmärkt, bättre än bensinbilen. Dieselbilen är effektiv med låga utsläpp av CO2 och annat. Ur ett lokalt hälsoperspektiv, alltså för människor, kan det vara problematiskt med dieselbilar som inte är tillräckligt varma, med dålig avgasrening, i stadsmiljö. Utanför stadsmiljö är inte dieselbilar något betydande problem för människor, eftersom människor exempelvis sällan bor i diket längs med motorvägen.

Viktigt att man väljer bil/drivmedel efter de förutsättningar man har. Dvs kör man korta sträckor och i stadsmiljö är det väl lämpligt att välja bensin eller ännu hellre laddhybrid/elbil. För alla andra användningsområden är en modern Euro 6 dieselbil utmärkt.