handdator

Visa fullständig version : Recension Passat Alltrack GTS



superfet
2017-12-14, 09:30
Har haft min Passat Alltrack GTS i lite drygt 2 månader nu har har lagt nästa 400 mil på mätaren. Därmed känns det som att jag kvalificerat mig till att samla mina intryck. För att ge en bild av vad som formar min uppfattning så är jag 27 år och bor i Småland med fru men utan barn. Detta är min första stora bil. Har tidigare haft bilar i golfklassen. Kör mycket landsväg och en del motorväg. Inte mycket i stan (förutom in och ut då jag bor mitt i smeten). Innan köp provkörde jag MB C & E-klass, Volvo V90 & XC90 samt BMW 5-serie.

Först bilen:


Executive paket (minns knappt vad det innehåller)
All safe tech inkl. LED high
Mangangrå
19" Albertville-fälgar (sommar), 18" BBS SR vinter
Area view (360-graders kamera) + Park assist
Discovery Pro + Active info display
DCC & XDS


Utsidan
Jag tycker personligen att bilen är ganska snygg. Knappast någon som vänder sig om efter en Passat, men jag gillar alltrack och speciellt när fälgarna passar form och lack. Jag uppskattar särskilt att den inte är så "kromad", utan att VW istället valt "borstat stål" (plast) på alltracken.

Insidan
Här var nog största positiva överraskningen. Jag tycker kvaliteten är riktigt bra. Enligt mig överträffar känslan en businessutrustad 5-serie och C-klass. Sätena är mycket sköna, även om jag ångrar att jag inte valde säte med minnesfunktion. På minuskontot hamnar all högblank svart plast. Varför väljer en normalt begåvad människa det materialet? Microfiberduken åker fram på parkeringar och vid längre rödljus för "snabbåtgärd", men vad som helst som inte är högblankt vore bättre.

Valde inte Dynaudio, men tycker ljudanläggningen duger gott för mig.

Komfort
Jag tycker komfortnivån är över förväntan. Jag kör oftast med DCCn i comfort och bara glider fram. Bilen blir då lite svajig och gillar inte att pressas runt hörn. Ska man ägna sig åt sådant är sportläget riktigt bra. Bilen blir tajt, gasresponsen bra och hela bilen blir riktigt rolig att köra. Sen är det förstås en stor bil, så någon sportbil blir det ju aldrig. Men på öppna, tomma landsvägar är 240hk + sportläge = stort leende på läpparna.

Motor och drivlina
Motorn är 2-liters diesel med dubbelturbo 240hk/500nm. Motorn går absolut inte att klaga på. Från stillastående är kraften brutal, men efter 100 km/h är accelerationen något lugnare. Växellådan funkar bra. I sportläget är den aggressiv och ligger högt i varv. I normalläge kan den ibland vara lite för passiv, till exempel om man rullar sakta mot en rondell och en lucka öppnar sig. Då kan lådan ligga på för hög växel vilket gör att bilen blir chockad när man trycker på gasen.
Bästa funktionerna

Det dynamiska helljuset är helt fantastiskt! Kör ofta på landsväg tidig morgon/sen kväll och jag fullständigt älskar det. Inte en enda medtrafikant har blinkat pga bländning. Och när LED-lyset för med full styrka kan jag nästan räkna kottar 2 km fram.
Navigationen: visst, den har sina svagheter. Men den har bra koll på trafikolyckor med alternativa vägar och är enkel att söka med. Att söka med Car-net-appen och skicka till bilen är också smidigt om man t ex ska till ett möte på ett ställe man aldrig varit på innan. Då kan man söka fram lämplig parkering och skicka det som destination.
Area-view: Blir förstås väldigt smutsigt på vintern så sikten kan vara begränsad. Men för mig som fickparkerar varje dag och inte vill skrapa fälgarna mot trottoarkanten är systemet mycket bra. Man slipper också fundera på var parkeringsrutor börjar och slutar då det går enkelt att se att man håller sig innanför linjerna.
Motorn: Det är skönt att veta att kraften finns där för omkörningar och liknande.


Nackdelar

Park assist: verkar inte ha koll på var trottoarkanten är.
Bränslevärmaren går inte att starta från telefonen, vilket borde vara standard 2017.
Bilen har ingen egen internetuppkoppling (hör samman med ovan).
Jag hade önskat ett växellådeläge mellan sport och normal/drive.
Bilens design verkar göra att all stadens smuts sugs till bakluckan.

Samlad bedömning:
Jag är otroligt nöjd. Bilen var förvisso dyr för att vara en VW, men jämfört med konkurrensen gav den här bilen allt jag kunde önska för en viss summa pengar. Jag tycker den är snygg, rolig att köra, har fyrhjulsdrift och fantastiskt komfortabel. Sen är jag även typen som hellre kör en välutrustad VW än en snyltar-Mercedes.

Skulle jag beställt bilen igen hade jag valt svart innertak och uppvärmt baksäte. Men jag hade definitivt valt samma modell.

Marcus
2017-12-14, 10:45
Om jag inte missförstått allt så ger tillvalet "Bluetooth handsfree Premium med SIM- kortsplats, 4G (med nav Discover Pro)" bilen en egen Internetuppkoppling?

Parkeringsvärmaren kan fjärrstyras via app med tillbehöret "Dfreeeze App start"
https://vwtillbehor.se/Product/000054929C

awwd
2017-12-14, 13:43
Bilen har ingen egen internetuppkoppling (hör samman med ovan).


Kan rekommendera Telia Sense, ger internetuppkoppling och WiFi i bilen + lite andra funktioner. Har en i min Alltrack och är mycket nöjd. WiFi ger dessutom liv åt Car-Net och Google Maps i navigatorn. Skaffa en ODB förlänggningssladd så kan du gömma den upp mot rattaxeln och slipper ha dongeln nedåt mot fötterna. Såg att de hade kampanj nu med 79 kr/mån och gratis HW om man tecknade sig för 24 mån.

Har värme i baksätet och det är det mest underskattade tillvalet!


/awwd

lam
2017-12-16, 09:44
Kan rekommendera Telia Sense, ger internetuppkoppling och WiFi i bilen + lite andra funktioner. Har en i min Alltrack och är mycket nöjd. WiFi ger dessutom liv åt Car-Net och Google Maps i navigatorn. Skaffa en ODB förlänggningssladd så kan du gömma den upp mot rattaxeln och slipper ha dongeln nedåt mot fötterna. Såg att de hade kampanj nu med 79 kr/mån och gratis HW om man tecknade sig för 24 mån.

Har värme i baksätet och det är det mest underskattade tillvalet!


/awwd

Viker in en fråga om Sense. Funkar wifi även när bilen är avstängd? Har du någon koll på hur lång räckvidden är?

awwd
2017-12-18, 08:34
Svar nej, Sense funkar bara när bilen är igång (+ några minuter efter att den stängts av, så länge som bilen skickar spänning på ODB-kontakten). WiFi räckvidden är "bara" i bilen och någon meter utanför. Är positivt överraskad av hur bra den håller kontakten med mobilnätet dock, trots avsaknad av extern antenn och montering "under" instumentpanelen vid rattaxeln.

/awwd

PrimusX
2017-12-18, 19:40
Om jag inte missförstått allt så ger tillvalet "Bluetooth handsfree Premium med SIM- kortsplats, 4G (med nav Discover Pro)" bilen en egen Internetuppkoppling?

Parkeringsvärmaren kan fjärrstyras via app med tillbehöret "Dfreeeze App start"
https://vwtillbehor.se/Product/000054929C
Herre jösses vad dyrt. Måste vara världens dyraste app..:eek:.

Pelk
2017-12-18, 19:56
Herre jösses vad dyrt. Måste vara världens dyraste app..:eek:.

Nu är det ingen app utan hårdvara som styrs med en ”gratis” app.
Trafikavgifter efter 3 år är 200kr/år.

Lite sugen på att köpa en för att lösa ett i-landsproblem. Men tycker också att den är lite för dyr.

(vet inte om du var ironisk i din post ovan, svårt det här med internet)


Skickat från min iPad med Tapatalk

Marcus
2017-12-18, 21:18
Herre jösses vad dyrt. Måste vara världens dyraste app..:eek:.

Hårdvara. Appen är en del av paketet.

PrimusX
2017-12-19, 00:08
Hårdvara..? Vad är det för pryl? Någon dongle?

Pelk
2017-12-19, 01:09
Hårdvara..? Vad är det för pryl? Någon dongle?

Ja, typ en dongle/styrning som installeras i bilen och är uppkopplad via mobilt internet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Pelk
2017-12-19, 10:02
Här är installationsmanualen, https://www.dfreeeze.de/sites/dfreeeze.de/files/Allgemeine%20Bilder/einbauanleitung_installation_instruction_de_en_vw. pdf

Så kan du se mer, vad det är för något.

superfet
2018-02-13, 15:00
En kort vinteruppdatering!

Parkeringsvärmare är guld värt när kylan är här. Men! Radarn (för adaptiv farthållare m.m.) är bland det första som ger upp om det är snöigt och kring 0an. När jag körde långkörning för några veckor sedan täcktes hela fronten av regn + snö som sedan blev is när temperaturen sjönk. Resultatet blev cirka 15 mm is över skylt + VW-emblem. Krävdes varmt vatten för att få bort. Men även när bilen var tvättad upplevde sig sensorn blockerad. Tog 5 dagar innan radarsensorn upptäckte att det var fritt framåt. List lustigt, men det löste sig själv. Hann prata med VW-säljaren om problemet och tydligen finns det ingen återställning man själv kan göra som konsument.

Som vinterbil är den fantastisk. Nackdelen är nog mest att man inte riktigt märker hur halt det är. Men att gå från Passaten till min framhjulsdrivna och 400kg lättare Opel Astra är som natt och dag på snöiga vägar. Även fast båda har riktigt bra vinterdäck.

9759
Nokian Hakka R2 får högt betyg av mig. Även fälgarna tycker jag gifter sig väldigt väl med bilen.

En annan, betydligt tråkigare grej, är att min kära Passat blev repad av någon illasinnad. Djup repa på sidan vid tanklocket, antagligen orsakat av nyckel. Även om det bara är materiella ting så blir man besviken på sina medmänniskor..

Amarpurg
2018-03-06, 14:10
Tja!
Jävligt snygg VW du har.Här kommer min kära. Har även optimerat min 300hk & 600Nm. Den gick bra innan men har man haft en, Audi A6 3,0Tdi Quattro med 282hk så vill man ha mer kräm än 240hk. Bifogar bild 9876
Kör 20" på sommaren och VW 19" på vintern. Har en Dovado router med en 4g sticka. För Wifi i bilen funkar klockrent. Enkel att flytta med oxå eftersom routern går på 220 och 12 volt.

Amarpurg
2018-03-06, 14:16
Dock är detta min gamla däck på 235/35 20". Kör istället 245/40 20" Lite mindre glapp i hjulhuset, Ser snyggare ut oxå

superfet
2018-03-14, 10:29
Tja!
Jävligt snygg VW du har.Här kommer min kära. Har även optimerat min 300hk & 600Nm. Den gick bra innan men har man haft en, Audi A6 3,0Tdi Quattro med 282hk så vill man ha mer kräm än 240hk. Bifogar bild
Kör 20" på sommaren och VW 19" på vintern. Har en Dovado router med en 4g sticka. För Wifi i bilen funkar klockrent. Enkel att flytta med oxå eftersom routern går på 220 och 12 volt.

Tjusigt! Vad är det för optimering du har gjort? Några nackdelar med optimeringen?

Jag har 19" VW sommar och 18" BBS vinter (de som är på min bild ovan). Har knappt hunnit köra något på sommarfälgarna då jag fick bilen i andra halvan av oktober -17. Men det blir inte stötigt med 20"?

Magnus_Berger
2018-03-14, 12:24
Jag har TMChiptuning's optimering i min. Väldigt nöjd (4000 mil körda med den)

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Bopper
2018-03-16, 22:59
Nu är det ingen app utan hårdvara som styrs med en ”gratis” app.
Trafikavgifter efter 3 år är 200kr/år.

Lite sugen på att köpa en för att lösa ett i-landsproblem. Men tycker också att den är lite för dyr.


Om man inte har Dfreeze, är enda sättet att styra värmaren med timer i displayen då? Kan man styra den med fjärrkontrollen/nyckeln?

Pelk
2018-03-17, 00:19
Kan man styra den med fjärrkontrollen/nyckeln?

Du kan slå av och på med fjärren så länge du är inom räckhåll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

GTI-nissen
2018-03-17, 10:55
Med den speciella fjärren till värmaren alltså.

Bopper
2018-03-17, 11:35
Med den speciella fjärren till värmaren alltså.

Det är alltså inte samma som "startnyckeln"?
Får man nån signal att den startat ok, om man står ett stycke bort?
Funkar det genom ett fönster?

Marcus
2018-03-17, 11:48
Det är en särskild fjärrkontroll och ja, fjärren bekräftar lyckad start eller misslyckad start. Räckvidden är ganska lång, säkert minst 500 meter vid fri sikt. Genom fönster är inga som helst problem. Jag har startat den på 300-350 meters avstånd med byggnader och träd mellan.

Bopper
2018-03-17, 12:09
Det är en särskild fjärrkontroll och ja, fjärren bekräftar lyckad start eller misslyckad start. Räckvidden är ganska lång, säkert minst 500 meter vid fri sikt. Genom fönster är inga som helst problem. Jag har startat den på 300-350 meters avstånd med byggnader och träd mellan.

Tack!
Antar att man kan starta den med timer i displayen också?
Anger man bara starttid och hur länge den ska gå då?
Den drar väl en del på batteriet? Hur länge kan man köra, utan att dra ur batteriet? Hörde nåt om nån tumregel att om man kör värmaren en halvtimme, så bör bilen gå en halvtimme efter det?

Marcus
2018-03-17, 12:18
Ja du kan både starta den direkt med knapp samt ställa in start med timer via meny i infotainmentsystemet. Du kan ange hur länge den ska gå. Det tar nog en del batteri, men om den går 20 min och du kör 20 min så är det nog lugnt. Så brukar jag oftast min och det har inte varit något problem med batteriet. Säkert inte fel att ladda batteriet lite då och då ändå.

candyweiss
2018-03-17, 14:15
Det är en särskild fjärrkontroll och ja, fjärren bekräftar lyckad start eller misslyckad start. Räckvidden är ganska lång, säkert minst 500 meter vid fri sikt. Genom fönster är inga som helst problem. Jag har startat den på 300-350 meters avstånd med byggnader och träd mellan.
Hemma startar jag från köket med ett trevåningshus mellan, och bilen står i ett garage, ca 150 meter från köket.
På jobbet måste jag stå ca 10 meter från bilen utomhus, alla andra har samma problem. Störningar från liknande elektronik enligt min VAG-verkstad.
Var lite anledningen till att jag skaffade Dfreeeze.

Bopper
2018-03-17, 14:23
Ja du kan både starta den direkt med knapp samt ställa in start med timer via meny i infotainmentsystemet. Du kan ange hur länge den ska gå. Det tar nog en del batteri, men om den går 20 min och du kör 20 min så är det nog lugnt. Så brukar jag oftast min och det har inte varit något problem med batteriet. Säkert inte fel att ladda batteriet lite då och då ändå.

Fortsätter att fråga :)
Är denna värmare mer effektiv än en "vanlig" motorvärmare på el?
Värmer den bara motorn eller blir det värme i kupén också, så att rutor m.m. tinas av?

Marcus
2018-03-17, 14:36
Mer effektiv kan jag inte svara på men det är väl i huvudsak en kupévärmare. Dvs det är varmt och skönt att sätta sig i bilen, rutorna är avisade osv. Det är inte en motorvärmare, vad jag vet, tror inte den värmer oljan, men rätta mig gärna om jag har fel. Egentligen skulle jag nog vilja ha både parkeringsvärmaren och en elektrisk motor- och kupévärmare. Det hade varit optimalt, för mig. Då hade jag värmt elektriskt hemma och med parkeringsvärmaren på andra platser utan tillgång till el, som parkeringsplatser.

Pelk
2018-03-17, 16:54
Mer effektiv kan jag inte svara på men det är väl i huvudsak en kupévärmare. Dvs det är varmt och skönt att sätta sig i bilen, rutorna är avisade osv. Det är inte en motorvärmare, vad jag vet, tror inte den värmer oljan, men rätta mig gärna om jag har fel.

Min tempmätare stiger snabbare om jag har värmaren i gång, så den verkar värma både motor och coupé (om bilen är ovärmd innan avfärd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Marcus
2018-03-17, 17:02
Jo vattnet har jag sett, värmer den även oljan?

Mulder-_-
2018-03-17, 21:20
Mer effektiv kan jag inte svara på men det är väl i huvudsak en kupévärmare. Dvs det är varmt och skönt att sätta sig i bilen, rutorna är avisade osv. Det är inte en motorvärmare, vad jag vet, tror inte den värmer oljan, men rätta mig gärna om jag har fel. Egentligen skulle jag nog vilja ha både parkeringsvärmaren och en elektrisk motor- och kupévärmare. Det hade varit optimalt, för mig. Då hade jag värmt elektriskt hemma och med parkeringsvärmaren på andra platser utan tillgång till el, som parkeringsplatser.

Fel.
Den värmer kylvätskan som då gör att motorn blir varm. Eftersom värmepaketet även blir varmt kan man även värme kupen med vanliga kupefläkten.

Mer effektiv, en vanlig el-motorvärmare är på ca 300-500 watt och behöver några timmar för att motorn ska bli varm.
En webasto dieselvärmare brukar vara på 5000 watt, brukar räcka med 20-30 min för att få behaglig temp i motor & kupe.

I förra generationen passat (B7, före 2015) sitter det ett extra bilbatteri till värmaren i bagaget vänster sida. Tyvärr verkar VW har snålat in på detta och det finns endast det vanliga på B8 (2015->). Vet att vissa som kört värmaren ofta och länge dragit ur batteriet i kombination med kortare körning med bilen (= batteriet laddas ej upp tillräckligt)

Marcus
2018-03-17, 21:23
Värmer den oljan var ju frågan.

Mulder-_-
2018-03-17, 21:24
Jo vattnet har jag sett, värmer den även oljan?

Hur tänkte du nu, vad tror du händer med oljan om vattnet blir varmt? :)

Bopper
2018-03-17, 21:26
En webasto dieselvärmare brukar vara på 5000 watt, brukar räcka med 20-30 min för att få behaglig temp i motor & kupe.


Funderar på en Arteon GTR. Är det samma förutsättningar för en bensin-värmare?

Marcus
2018-03-17, 21:27
Då tror jag att saker och ting snabbare blir varmt. Men den värmer fortfarande inte oljan direkt.

Mulder-_-
2018-03-17, 21:30
Då tror jag att saker och ting snabbare blir varmt. Men den värmer fortfarande inte oljan direkt.
Nej, men indirekt genom vattnet.

Ungefär som att den inte heller värmer coupen i bilen direkt.

Marcus
2018-03-17, 21:31
Alltså inte som en traditionell elektrisk motorvärmare av den gamla sorten, tänker jag.

Mulder-_-
2018-03-17, 21:55
Funderar på en Arteon GTR. Är det samma förutsättningar för en bensin-värmare?

Skulle tro det, vet ej säkert.
Bra infofilm från webasto angående funktionen: https://youtu.be/UBh3Hx64Qx4

Blåbäret
2018-03-17, 22:56
Alltså inte som en traditionell elektrisk motorvärmare av den gamla sorten, tänker jag.

En vanlig traditionell elektrisk motorvärmare med ett instickselement som man monterar i en frostplugg värmer också kylarvätskan och inte oljan.


Det finns en del utanpåliggande kontaktvärmare som värmer oljan istället för kylarvätskan och dessa brukar de flesta tycka är värdelösa. För det första så brukar dessa bara vara på kring 150 watt så de producerar inte alls så mycket värme som en vanlig insticksvärmare som brukar ligga på 400 watt. Dessutom så limmas dessa värmare på utsidan av motorblocket vilket gör att det blir ganska stora förluster i uppvärmningen av oljan. Men den största nackdelen är att de inte värmer upp kylarvätskan alls förutom indirekt vilket gör att det dröjer ganska lång tid från det att motorn startas till dess att det börjar komma värme i coupén. I komfortsynpunkt så kvittar det nästan om man har en oljevärmare eller ingen värmare alls på motorn, och ganska ofta så byter man ut kontaktvärmaren mot en universell slangvärmare för kylarvätskan.

Bopper
2018-03-17, 23:00
Skulle tro det, vet ej säkert.
Bra infofilm från webasto angående funktionen: https://youtu.be/UBh3Hx64Qx4

Tack! Använder Volkswagen Webasto, eller har den en egen variant, som funkar på samma sätt?

Marcus
2018-03-17, 23:03
Webasto.

Marcus
2018-03-17, 23:05
Tack för förklaringen. Jag har aldrig sett parkeringsvärmare som något annat än komforthöjare för kupén samt avvisning av bilen. Uppvärmning av övrigt ser jag som en bonus.

Pelk
2018-03-17, 23:58
Vet att vissa som kört värmaren ofta och länge dragit ur batteriet i kombination med kortare körning med bilen (= batteriet laddas ej upp tillräckligt)

Jag har lyckats med detta [emoji15]. Kör tydligen mer värmare än bil...

Skämt å sido, den funktion som skall känna av batteristatus och strypa värmaren om batteriet sinar, verkar inte fungera helt klockrent.

Men har bara laddat en gång denna vinter. Planerar dock användandet mer nu, men det är rätt lätt att sätta ditt laddaren någon gång då och då.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Amarpurg
2018-03-19, 14:56
Tjusigt! Vad är det för optimering du har gjort? Några nackdelar med optimeringen?

Jag har 19" VW sommar och 18" BBS vinter (de som är på min bild ovan). Har knappt hunnit köra något på sommarfälgarna då jag fick bilen i andra halvan av oktober -17. Men det blir inte stötigt med 20"?

Byte mjukvara i styrboxen bara. Inga nackdelar alls. den har rullat snart 6000mil
Angående 20" fälgarna är det absolut inte stötigt. Däremot så är det inte original fälgar så bränsle förbrukningen kan bli något högre.