handdator

Visa fullständig version : Oändlig värme?? Passat B7 -13



perIpI
2017-11-30, 11:52
Hände en lite märklig sak när jag skulle köra hem från en cykelhelg i Isaberg för någon vecka sedan.

Från början tyckte jag väl bara att det var lite varmt i utblåset (temp ställd på 21.5 grader C, utomhus temp på c:a 0 grader C), kanske var någon speciell funktion tänkte jag. Men sedan körde jag ut på motorväg och det blev riktigt hett..

Första ansatsen var att vrida ner tempen till MIN, vilket resulterade i att fläkten gick upp på max, men inte blev det kallare för det. Jag skulle säga att det var BRÄNN-varmt i utblåsen (mer än 50-60 grader), jag kunde inte ha fingrarna framför utblåsen längre än några sekunder utan att bränna mig. Fick köra med fönsterna nere för att hålla någorlunda temp.

Problemet löste sig när jag stängde av motorn och startade om bilen ("stängde alla fönster o startade om").

Men egen tolkning att värmespjällen var låsta (frusna) när jag startade och att bilen för att skydda spjällmotorn inte försökte röra dessa. Alltså stod de kvar i "stängt" läge tills jag startade om och värmesystemet återigen försökte manövrera spjällen? Har inte upplevt samma sedan dess.

Vad hände egentligen, stämmer min teori, eller kan det finnas andra förklaringar?? (Vad jag vet så har bilen inte någon bränslevärmare).

Megapolaren
2017-12-01, 08:40
Min erfarenhet är att denna typ av problem allt som oftast beror på ställmotorerna i värmepaketet. Det sitter flera små motorer som styr luften och temperaturen och dom har en benägenhet att krångla. Har själv haft olika problem med dessa på flera bilar. I ett fall kom det ingen luft alls. I ett annat pendlade det mellan varm och kallt. Att bara få varmluft låter som en "klassiker" i sammanhanget.

Om du inte har några problem just nu, var glad och kör vidare! När dom väl måste bytas blir det krångligt eftersom instrumentbrädan oftast måste monteras bort får att komma åt motorerna...