handdator

Visa fullständig version : Småpanik - ingen spolarvätska när man trycker!



mjolle
2017-11-20, 20:19
Fyllde på spolarvätska när det var plusgrader härom dagen, och nu har det varit 6-7 minusgrader under dagen. Naturligtvis har det väl frusit någonstans...

När jag drar i spaken händer ingenting. Jag hör pumparna surra, men det kommer ingen vätska. Vare sig till strålkastare, framruta eller bakruta. Vad jag testat:

* Kolla säkringarna, hittade en trasig 20A - bytte
* Kolla felkoder, fanns inget
* "Norsk reset", plockat av en batteripol och låtit den stå i 30 minuter
* Värmt med varmluftspistol mot spolarmunstyckena och insidan av motorhuven
* Låtit bilen stå på tomgång i 30 minuter för att värma upp utan fartvind som kyler ned

Fortfarande ingen framgång alls. Det skall bli plusgrader om några dagar, men det är frun som skall åka med ungarna till skolan imorgon. Hon står ut, men det är ju inte så förbaskat bra.

Några tips? :confused:

henca
2017-11-20, 21:08
Till vilken frystemperatur var spolarvätskan som du fyllde på blandad? Du råkar inte ha tillgång till något varmgarage där du kan ställa in bilen?

m v h Henrik

mjolle
2017-11-20, 22:45
Till vilken frystemperatur var spolarvätskan som du fyllde på blandad? Du råkar inte ha tillgång till något varmgarage där du kan ställa in bilen?

m v h Henrik

Den jag fyllde på var blandad till kanske -20 graders frystemp. Inget varmgarage, tyvärr. :(

Pelk
2017-11-20, 22:56
Inget varmgarage, tyvärr. :(

Såg att du bor i Stockholm, så du får ta en fika i Täby Centrum, Mall of Scandinavia eller Nacka Forum. Där är det plusgrader i garaget.

Finns bio också om det drar mer... [emoji846]


Skickat från min iPad med Tapatalk

pudas
2017-11-22, 18:13
Hade du spolarvätska utan frysskydd innan du fyllde på din -20 gradiga blandning?
Om du då inte har använt spolaren efter påfyllningen så kan ju den gamla spolarvätskan ligga kvar i slangar och munstycken och frysa. Dock så borde problemet lösa sig själv då diffusionen kommer att jämna ut alkoholhalten i systemet efter ett tag!