handdator

Visa fullständig version : Inverter 12-220v driva kupévärmare?



Bowen
2017-11-20, 10:46
Har lite problem med en fläkt i en bil som skall avyttras så fort den nya Alltracken landar.
Tänkte jag skulle slippa laga den för dyra dollars.
Men den immar igen lite för det tar evigheter att få fart på kupéfläkten.

En 12v kupévärmare som finns på jula verkar inte funka enligt recensioner.

Men jag tänkte att en inverter till 220v kanske kan funka så man använder vanliga kupéfläkten?

Vad säger ni som förstår er på el och watt och effekt osv?

Skulle det funka att köpa en inverter på tex biltema, sen koppla in vanliga kupévärmaren till 220 uttaget och köra den lite i början när man kör bilen?

Megapolaren
2017-11-20, 12:26
Nej det fungerar inte. Bilens 12-voltsystem har inte tillräcklig effekt för att kunna driva en typisk kupévärmare.

Biltemas inverter t.ex. har en maxeffekt på 300 watt. Den enklaste kupévärmaren från biltema drar dock 950 watt, dvs mer än tre gånger så mycket. Mer kraftfulla kupévärmare drar nog närmare 2 000 watt!

a128
2017-11-20, 12:38
Billiga Kina-inverters bruka klara en del fast med spänningsfall , jag har en billig 1200 wattare från kina som driver en 1500 watt värmepistol, men man får tänka på att batteriet snabb blir tomt, åsså ska man inte använda cigg-uttaget
jag skulle inte lämna en sådan inkopplad obevakad

https://www.ebay.com.sg/itm/371384226464

candyweiss
2017-11-20, 12:45
Har lite problem med en fläkt i en bil som skall avyttras så fort den nya Alltracken landar.
Tänkte jag skulle slippa laga den för dyra dollars.
Men den immar igen lite för det tar evigheter att få fart på kupéfläkten.

En 12v kupévärmare som finns på jula verkar inte funka enligt recensioner.

Men jag tänkte att en inverter till 220v kanske kan funka så man använder vanliga kupéfläkten?

Vad säger ni som förstår er på el och watt och effekt osv?

Skulle det funka att köpa en inverter på tex biltema, sen koppla in vanliga kupévärmaren till 220 uttaget och köra den lite i början när man kör bilen?
Säkert denna du menar https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/12-v-tillbehor/flaktar/varmeflakt-619243/
Köpte själv en sådan för några år sedan, sicket jäkla mög :D :D :D
Men det borde man förstått....

Bowen
2017-11-20, 12:52
Nej det fungerar inte. Bilens 12-voltsystem har inte tillräcklig effekt för att kunna driva en typisk kupévärmare.

Biltemas inverter t.ex. har en maxeffekt på 300 watt. Den enklaste kupévärmaren från biltema drar dock 950 watt, dvs mer än tre gånger så mycket. Mer kraftfulla kupévärmare drar nog närmare 2 000 watt!


Nej ok, så det är inte så att man får typ en tredjedel då 300w av 900w från kupevärmaren alltså?


Billiga Kina-inverters bruka klara en del fast med spänningsfall , jag har en billig 1200 wattare från kina som driver en 1500 watt värmepistol, men man får tänka på att batteriet snabb blir tomt, åsså ska man inte använda cigg-uttaget
jag skulle inte lämna en sådan inkopplad obevakad

https://www.ebay.com.sg/itm/371384226464

Nej den skulle köras när bilen är igång alltså. inte bara på batteriet.


Säkert denna du menar https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/12-v-tillbehor/flaktar/varmeflakt-619243/
Köpte själv en sådan för några år sedan, sicket jäkla mög :D :D :D
Men det borde man förstått....

Ja precis, läste lite i recensionerna och den visade sig inte funka direkt. :)

Blåbäret
2017-11-20, 13:48
Nej den skulle köras när bilen är igång alltså. inte bara på batteriet.



Nu vet jag inte exakt hur stort överskott som elsystemet i bilen har, men det är nog inte allt för mycket. Jag läser ibland om bilägare som har extraljus (säg 3x100 W) som har problem att driva dessa utan att bilen storknar och samma sak gäller för bilstereo tokar. Och en elektrisk kupévärmare, den vill man väl köra samtidigt som man använder sätesvärmare, elbackspeglar, elbakrutan och kanske ytterligare någon elkrävande sak som jag glömt.

Bowen
2017-11-20, 13:51
Nu vet jag inte exakt hur stort överskott som elsystemet i bilen har, men det är nog inte allt för mycket. Jag läser ibland om bilägare som har extraljus (säg 3x100 W) som har problem att driva dessa utan att bilen storknar och samma sak gäller för bilstereo tokar. Och en elektrisk kupévärmare, den vill man väl köra samtidigt som man använder sätesvärmare, elbackspeglar, elbakrutan och kanske ytterligare någon elkrävande sak som jag glömt.


Ja ok, det låter rimligt.
Måste hitta en annan lösning då.
Kanske bita i det sura äpplet och byta mackapären som är kass.