handdator

Visa fullständig version : Volkswagen Sverige Ångrar sig, VW UP GTi lanseras i sverige



Cullberg
2017-11-15, 15:35
Har tidigare fått besked om att UP Gti inte skall levereras i sverige, Men idag fick jag andra besked :)


”Hej Erik! Vi har glada nyheter. Det är nu bestämt att vi kommer att erbjuda up! GTI på den svenska marknaden!


Vänliga hälsningar
Volkswagen Sverige”

Premis
2017-11-15, 16:36
Kul! :)

CupRacing
2017-11-16, 14:17
Läckert, Vilken motor kommer dem med? En UP med 2.0Tsi från Golf GTI och VAQ diff skulle vara livsfarligt på riktigt!

Fredrix
2017-11-16, 14:30
TSI1.0 115hk/200Nm

candyweiss
2017-11-16, 15:10
Från TV: http://teknikensvarld.se/har-ar-volkswagen-up-gti-480296/

AMS: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170523/nya-vw-up-gti-en-hyllning-till-original-gtin/

Crille82
2017-11-16, 18:09
Annars har VGS sagt att man skall sluta marknadsföra UP! i Sverige och satsa helt på Polo istället. UP! är för dyr i förhållande till Polo.

Och det är klart, varför skulle man välja UP! framför Polo om den inte vore 30-40´ billigare? Nu är ju en UP! 75 hk nästa lika dyr som en Polo TSI 95. Bilarna lirar i helt olika klasser men samma prisklass.

Tittade förövrigt på UP GTI på IAA i september, inte mycket att hurra för. Samma dåliga stolar som vanliga, fast med den rutiga GTI-klädseln.

Crille82
2018-01-04, 21:44
Nu är faktiskt UP GTI byggbar i VW:s konfigurator, 169900:-, lär inte bli någon storsäljare. Varför skulle man välja den framför en billigare Polo TSI 95, Ibiza TSI 115 DSG eller Fabia Monte Carlo?

Även om UP är en OK bil så lirar ju ändå Polo/Ibiza/Fabia i en annan liga.

Haugeman
2018-01-05, 09:53
Nu är faktiskt UP GTI byggbar i VW:s konfigurator, 169900:-, lär inte bli någon storsäljare. Varför skulle man välja den framför en billigare Polo TSI 95, Ibiza TSI 115 DSG eller Fabia Monte Carlo?

Även om UP är en OK bil så lirar ju ändå Polo/Ibiza/Fabia i en annan liga.Ingen av dessa är en GTI. För en del betyder det en del att faktiskt ha en gti med vad detta innebär av design utrustning osv. Även om du får samma storlek och motor osv i en annan bil.

Jag köper inte en fabia om jag ville ha en gti. Jag kunde ha köpt en gilf R med mer effekt osv men jag köpte en gti cs för att jag vill kär en GTI!

Ibland får man handlaed hjärtat.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Crille82
2018-01-05, 12:13
Vad menar du gör UP till en GTI då, annat än namnet? Den har som sagt inte ens sportstolar. En Ibiza 115 DSG lär vara minst lika mycket GTI och dessutom betydligt mer bil som helhet.

Finns inga rationella skäl att köpa UP GTI. Skulle vara för att den kommer bli sällsynt i så fall.

Premis
2018-01-07, 19:49
Vad menar du gör UP till en GTI då, annat än namnet? Den har som sagt inte ens sportstolar. En Ibiza 115 DSG lär vara minst lika mycket GTI och dessutom betydligt mer bil som helhet.

Finns inga rationella skäl att köpa UP GTI. Skulle vara för att den kommer bli sällsynt i så fall.

Köper man bil baserat på rationella skäl så hade det inte blivit många bilar sålda av vissa modeller.

Haugeman
2018-01-07, 19:55
Vad menar du gör UP till en GTI då, annat än namnet? Den har som sagt inte ens sportstolar. En Ibiza 115 DSG lär vara minst lika mycket GTI och dessutom betydligt mer bil som helhet.

Finns inga rationella skäl att köpa UP GTI. Skulle vara för att den kommer bli sällsynt i så fall.En ibiza kan aldrig bli en gti. Jag vill inte ha en ibiza eller fabia om jag vill ha en gti, även om det bara är märkena på skärmarna och namnet på pappret som gör den till en gti.

Jag har aldrig pratat om att handla rationellt, jag sa ibland måste man handla med hjärtat. Hur tråkigt vore det inte om alla tänkte som dig i detta ärendet...

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

candyweiss
2018-01-07, 20:02
En ibiza kan aldrig bli en gti. Jag vill inte ha en ibiza eller fabia om jag vill ha en gti, även om det bara är märkena på skärmarna och namnet på pappret som gör den till en gti.

Jag har aldrig pratat om att handla rationellt, jag sa ibland måste man handla med hjärtat. Hur tråkigt vore det inte om alla tänkte som dig i detta ärendet...

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Bara att gå ytterliga ett steg, en VW kan aldrig bli en Skoda eller Seat. Vet flera som provat med gått tillbaka igen vid nästa byte :)

Cullberg
2018-01-07, 20:09
UP Gti går nu att bygga på SVW

Crille82
2018-01-07, 23:08
Förvisso är det så att man inte alltid köper bil av rationella skäl, det håller jag med om. :rolleyes:

Nu är det dock så att, i synnerhet, VW marknadsför bilar som är utvecklade för att köpas av just rationella skäl. Det är därför de säljer så bra. Få köper en VW för de är något annat än prisvärda och rationella, inget fel i det.

Att det finns många genuint VW-intresserade på detta forumet förändrar inte det faktum att 95% av VW:s kunder är tämligen ointresserade av bilar och bilkörning.

Just UP GTI verkar vara (har endast provsuttit) ett dåligt exempel på GTI, den är inget annat än en vanligt överprisad UP! med GTI-emblem. Så är inte fallet med Golf och Polo GTI, där får man mervärde för pengarna.

Marcus
2018-01-08, 17:25
Tror du har totalfel där. Jämfört med sina närmaste konkurrenter tror jag definitivt VW säljer fler bilar på grund av emotionella skäl. Titta på Golf: GT, GTD, GTI, GTE, R. Vad har Kia, Hyundai, Opel, Ford, Toyota, Mazda, Peugeot, Citroen, Renault motsvarande?
Titta på Passat: GTS, GTR. Vad har Kia, Hyundai, Opel, Ford, Toyota, Mazda, Peugeot, Citroen, Renault motsvarande?

Crille82
2018-01-08, 19:50
Jag jobbar inom Volkswagenkoncernen och vågar påstå att de allra flesta som kör VW är tämligen ointresserade av bilar och bilkörning. Jag är i kontakt med många VW-ägare dagligen.
Visst finns det prestandaversioner av många modeller (inte bara VW), men de som säljs är totalt sett en närmast försvinnande liten del.

Märken jag menar i större utsträckning drar till sig intresserade ägare är exempelvis Porsche, Alfa Romeo, BMW och kanske Audi, Mercedes.

Hur som helst, nu hamnade vi egentligen off tropic. Ville framhäva att det jag sett och känt av UP GTI så ger den ingen GTI-känsla, det är en vanlig UP. Återstår och se hur den är att köra...

Marcus
2018-01-08, 20:56
Oavsett var du jobbar och hur OT det är så måste jag ändå bemöta ett uttalande som är allt för raljerande och felaktigt. VW säljer bilar, med relativt sina konkurrenter - hög effekt, mycket hög andel fyrhjulsdrift, bra prestanda, en hel del fokus på sportighet (se R-Line) - så om du påstår "att de allra flesta som kör VW är tämligen ointresserade av bilar och bilkörning", hur vill du då beskriva de som kör Kia, Hyundai, Opel, Ford, Toyota, Mazda, Peugeot, Citroen, Renault motsvarande? Med ena foten i graven?
Vad erbjuder Kia, Hyundai, Renault, Toyota för att matcha Passat GTS och GTR?

Att nämna Porsche och Alfa-Romeo i samma sammanhang är ju helt icke relevant. På flera olika sätt. Huruvida den generella Audi, BMW, Mercedes kunden är mer intresserad av bilar och bilkörning än den generella VW kunden kan man nog diskutera tills man blir blå, utan att komma fram till någon gemensam ståndpunkt ändå. Jag tror helt enkelt inte att det är så enkelt.

Och nej, Audi, BMW, Mercedes är inte generellt VW:s närmaste konkurrenter. Lite olika beroende på segment och marknad, men tittar man på exempelvis Golf så är det nog mer Kia, Hyundai, Peugeot, kanske Ford. Kan jag få en fyrhjulsdriven diesel där, eller en bensinmotor med mer än 240 hk? Kan jag få en fyrhjulsdriven bensinare?

Crille82
2018-01-08, 21:38
Raljerande och felaktiga uttalanden, vad är det för skitsnack? Det är snarare du som tror dig veta bättre än andra hela tiden. Eftersom mina iakttagelser från branschen och det faktiska märket är felaktiga så undrar jag varför dina är korrekta, vad baseras de på förutom dina personliga åsikter?

Att VW gör mycket rätt och erbjuder många olika modeller, med många tillval och till ett rimligt pris har inget större med att köparna är bilintresserade att göra, de vill ha en bra bil till ett rimligt pris. Anledningen till att konkurrerade bilmärke säljer sämre är just att de erbjuder mindre för pengarna. Av de VW som säljs så är 95% helt vanliga Svensson-alternativ, inte GTI, R, GTS, GTR osv.

Att det finns många bilintresserade på bilforum har inget med den stora allmänheten att göra.

candyweiss
2018-01-08, 21:41
Att det finns många genuint VW-intresserade på detta forumet förändrar inte det faktum att 95% av VW:s kunder är tämligen ointresserade av bilar och bilkörning.

Märkligt att dom 5% är mina vänner, släktingar och arbetskamrater.

Crille82
2018-01-08, 21:47
Det är väl inget konstigt att man omger sig av likasinnade. Detsamma gäller för mig, en stor del av mina nära är mer intresserade än gemene man. Men få är i närheten av lika intresserad som mig...

Marcus
2018-01-08, 22:00
Skitsnack? Ha :) Ta inte i så du orsakar fläckar i byxorna ;) Om nu VW:s kunder vore så oerhört ointresserade av bilar och bilkörning så kunde ju VW enkelt börja med att ta bort "onödigheter" dvs allt som heter GTS, GTR, GTI, GTD, GTE, R Line och R från modellprogrammet, så blir de på ett ungefär på par med Kia, Hyundai, Opel, Ford, Toyota, Mazda, Peugeot, Citroen, Renault motsvarande. Sen kunde de fortsätta med att ta bort alla alternativ med fyrhjulsdrift och/eller motor med mer än 130 hk. Då vore de väldigt nära konkurrenterna.

Jag tror helt enkelt att din uppfattning om vad som är "intresse för bilar och bilkörning" är så specifik att den inte kan appliceras på allmänheten.

Marcus
2018-01-08, 22:06
Hej Peugeot! Kan jag få köpa en SUV i D-segmentet, som Tiguan, med diesel, fyrhjulsdrift och 240 hk? Typ som VW Tiguan. Jaså? Inte? Jag trodde ni ville erbjuda bilar för kunder som är intresserade av bilar och bilkörning, med tanke på ert motorsportsarv och motorsportsengemang.... Fasiken, nu framstod ju helt plötsligt VW som bilen för mig som är intresserad av bilar och bilkörning, jag menar var hittar jag annars en D-SUV med 240 hk för samma pengar? Hjälp!

Hyundai, Ford, kan ni hjälpa mig? Jag är lite intresserad av bilar och bilkörning? Renault, snälla?

Crille82
2018-01-08, 23:08
Du drar paralleller mellan att andra bilmärken inte har så mycket att erbjuda med att gemene VW-ägare skulle vara speciellt bilintresserade. Det har inget samband, många väljer som sagt VW för att de är förhållandevis prisvärda. De flesta ser bara bilen som ett fortskaffningsmedel och något man tyvärr måste ha, trots att det är dyrt.

Men om nu VW:s kunder är så intresserade, varför säljs i så fall så liten del prestandamodeller? En stor del av GTI, R, GTS och GTR är inte ens beställda av kund, utan tilldelade av märket eller beställda av handlare.

Åter till ämnet UP GTI som tråden handlar om. Någon annan som sett, klämt eller kanske till och med provkört i verkligheten?

Marcus
2018-01-08, 23:17
Nu bekräftar du att du missförstått allt. Jag menar absolut inte att gemene VW kund är mycket bil- och bilkörningsintresserad, det VW lever på, precis som sina konkurrenter, är vanliga bilar för människor med allmänt bil- och bilkörningsintresse. Det som dock är intressant, det viktiga här och som du missar, är att VW har FLER kunder som är mer än allmänt intresserade av bilar- och bilkörning - än sina konkurrenter. Och det är en av anledningarna till att VW till skillnad från sina konkurrenter kan erbjuda GT, GTS, GTI, GTD, GTE, R, GTR, därför att de har en kundbas som är intresserade av detta.

Ps: GTD är relativt vanlig förmånsbil, i exempelvis Tyskland, inte alls lika ovanlig som i Sverige, Sverige är ju inte världen ;-)

malte
2018-01-10, 18:07
Nu är faktiskt UP GTI byggbar i VW:s konfigurator, 169900:-, lär inte bli någon storsäljare. Varför skulle man välja den framför en billigare Polo TSI 95, Ibiza TSI 115 DSG eller Fabia Monte Carlo?

Även om UP är en OK bil så lirar ju ändå Polo/Ibiza/Fabia i en annan liga.


Nä, detta blir nog ingen hit.

Det VW har kokat ihop till UP GTI är snarare en GT-modell, det enda som skiljer mot en icke-gti är ju lite subtil styling. Jag skulle inte bli förvånad om motorn är exakt samma som TSI 90 med endast ändrad mjukvara.

Väldigt tråkigt tycker jag, det hade vart riktigt kul med en värdig uppföljare till Lupo GTI.

Lupo GTI som också var en dyr historia var iallafall en "riktig" gti, unik kaross, motor, större bromsar som exempel.

GTI-IV18
2018-01-10, 21:49
Lite försiktigt och blygsamt. :rolleyes:

Crille82
2018-01-10, 23:08
Hade den haft 130-140 hk, sportstolar och ett par GTI-specifika tillval som exempelvis LED-strålkastare, så hade den kanske förtjänat namnet.

Hur som helst, återstår som sagt att provköra, men har svårt att tro att den är något särskilt...

mangewide
2018-01-11, 07:19
Har ni inte sett senaste The Grand Tour?. Där prisar de Upen.. ;). De brukar vara rätt bra på att toksåga bilar..haha

Peter-C
2018-01-27, 16:12
Är det en GTI - Nja. Mycket rent utseende relaterat. Stolarna set väldigt simpla ut. Med lagom handpåläggning kan det nog vara något för bandagen!

Misha:

VW UP på Nordschleife Misha med Shmee som passagerare. VW UP TSI 90 tunad till 126 hk på hjulen. Div andra åtgärder typ däck, fjädrar, stolar, inredning (utkastad) o dyl men ändå inte allt för stora ombyggnationer. "Hålla låda" kan han :D:D!


https://www.youtube.com/watch?v=WXJzt4bRWR8

VW UP 1.0 TSI 90 tunad till 126 hk. Varför ska man inte behöver köpa en UP GTI enl. Mischa.
I SE får man nog köpa en GTI då TSI 90 inte säljs här. Således ej relevant i SE.


https://www.youtube.com/watch?v=hsprkJFfpns

UP GTI 1.0 TSI 115. Denna motor finns i andra bilar 115 hk, tex Golf. Här har jag hittat steg 1 chippning som ska ge runt 130-140 hk samt 240-250 nm.

140 hk - Det får inte tuners ut ur en TSI 90, snarare 110-115 (varierar starkt mellan tuners) så där måste vara skillnad på HW eftersom skillnaden genomgående verkar vara c:a 25 hk efter SW tuning.

Det är vad jag fått fram genom lite googlande. Kan dock ej styrka uttalandet :).

Säkert vet många av oss att hård belastning gör att man tappar effekt på en chippad (typ endast mjukvaru uppdat. utan andra åtgärder) när värmeutvecklingen ökar. Vet ej hur nyss nämnda motorer klarar av det.

/Peter

Peter-C
2018-02-06, 20:37
Här kommer ett annat inlägg som är svar på en video i föregående inlägg.


https://www.youtube.com/watch?v=CZ4IGPYHHKs

Han hävdar att det är mer än mjukvara som skiljer TSI90 och GTI vilket jag också tror utan att ha öppnat huven på någon av dem.

/Peter

Särås
2018-02-06, 21:19
Order lagd på en röd, levereras av Möller Bil Västerås i April....

Cullberg
2018-02-06, 21:42
Här kommer ett annat inlägg som är svar på en video i föregående inlägg.


https://www.youtube.com/watch?v=CZ4IGPYHHKs

Han hävdar att det är mer än mjukvara som skiljer TSI90 och GTI vilket jag också tror utan att ha öppnat huven på någon av dem.

/Peter

Intressant!


Order lagd på en röd, levereras av Möller Bil Västerås i April....

Kul, Grattis. "All" extra utrustning? =)

mangewide
2018-02-07, 06:52
Order lagd på en röd, levereras av Möller Bil Västerås i April....

Jaha fan va läckert!. Blev nästa sugen oxå bara att ha som lekbil...den är ju "gratis". Sen att folk inte ser den som en GTI, tror jag är lite i nattmössa ;). Back to Basic!

Vad är planen för bilen?, ni brukar ju vara duktiga att få till dem.. ;)

Manny
2018-09-12, 08:13
Hur många har det sålts i Sverige ännu? Enligt car.info finns det 21st, och jag vet att det är några till på ingång från hamnen just nu.

De flesta verakr dock vara femdörrars, jag har själv beställt en tvådörrars (fullutrustad, alla tre val ibockade :D) i mars, och den kommer nog om några veckor.

Megapolaren
2018-09-12, 09:23
Hur många har det sålts i Sverige ännu? Enligt car.info finns det 21st

jag har själv beställt en tvådörrars

Kul! Verkar vara en riktigt kul bil.

Men oj, den där hemsidan - car.info - den måste ju vara varje biltjuvs våta dröm. Man kan ju klicka fram exakt var varje bil finns. Känns inte görbra direkt, men bra att veta.

//

Manny
2018-09-12, 09:25
Biluppgifter är offentliga ändå, så det finns fler enkla sätt att hitta dom ändå, dessutom visar car.info bara postnumret var bilen finns, inte exakt adress.

Megapolaren
2018-09-12, 10:02
Biluppgifter är offentliga ändå, så det finns fler enkla sätt att hitta dom ändå, dessutom visar car.info bara postnumret var bilen finns, inte exakt adress.

Rätt stor skillnad på att sitta å ringa till transportstyrelsen med olika frågor, här kan man på sekunder kolla upp var finbilarna är registrerade, åka dit och plocka det man behöver.

Det orimliga är kanske inte sidan i sig utan att biluppgifterna är så offentliga som de är. Jag tror att vi i Sverige behöver tänka om på denna punkten.

Men det är off-topic, låt oss istället glädjas över att du har en go GTI på ingång!

Marcus
2018-09-12, 10:51
De flesta verakr dock vara femdörrars, jag har själv beställt en tvådörrars (fullutrustad, alla tre val ibockade :D) i mars, och den kommer nog om några veckor.

Härligt, skoj! :) "Fahrvergnügen: It's what makes a car a Volkswagen". :cool:

Manny
2018-09-28, 20:51
10280

Då var den kommen!

cheba
2018-09-28, 21:17
Fint med tredörrars, man ser allt för få såna nuförtiden :)

Kollade precis konfiguratorn och tydligen går det inte att konfigurera en Up! GTI som tredörrars i Sverige längre.

Manny
2018-09-28, 21:19
la märke till det, i tyskland kostar det extra att få fyra dörrar =). Kanske går att ordna om man pratar med åf. Gillar itne fyradörrars på småbilar, hemskt fult tycker jag.

Manny
2018-11-03, 17:03
175 mil, fortfarande nöjd, det är en billig bil, och det märks på vissa detaljer, men det har jag varit medveten om från början och förväntar mig inte standard som en golf R, eller audi S... Men har allt jag behöver och jag har roligt på vägen.

Ligger på mellan 0,6-07 när jag kör, fort och oekonomiskt =).

Har beställt vinterhjul, armstöd, takräcke, och några andra smådetaljer. på Volkswagen.

10350

Bopper
2018-11-03, 21:30
Nu kan man välja 2-dörrars i konfiguratorn i alla fall :)