handdator

Visa fullständig version : Chip till R 2017 300hk?



callawayx
2017-11-10, 16:50
Hej! min fråga är, har någon erfarenhet av att ha chippat golf r mk7
frågan är väl egenllgen om någon vet om problem med turboras osv.
jag har mailat två företag som chippar bilar och en säger att dom har inte
haft några återkopplingar om problem efter trim.
det andra säger att dom inte chippar MQB baserade bilar pga risk för turboras..

MVH
roger

Mex165
2017-11-11, 09:18
Det beror helt på vem som utvecklat filen...
Billig tuning är oftast det som skapar problem.
Har man DSG bör även denna få sig en uppgradering...

Dom filer jag har är:
Steg 1 350hk 460Nm
Steg 2 380hk 500Nm

Kör du "chippad" bil måste du ta det lugnt tills motorn kommit upp i arbetstemperatur och givetvis vänta tills den nått normal temperatur innan motorn stängs av...
Att köra 1000-2000mil mellan varje oljebyte är heller inget alternativ....

Marcus
2017-11-11, 12:38
"DAS IST SPÜRBAR!" | Golf GTI Performance 245 Softwareoptimierung by BBM


https://youtu.be/hLrv046faxQ

mangewide
2017-11-12, 09:00
"DAS IST SPÜRBAR!" | Golf GTI Performance 245 Softwareoptimierung by BBM


https://youtu.be/hLrv046faxQ

Grym!, ja kul att se att det är så enkelt att få snurr på kärran :)

- - - Uppdaterad - - -


Hej! min fråga är, har någon erfarenhet av att ha chippat golf r mk7
frågan är väl egenllgen om någon vet om problem med turboras osv.
jag har mailat två företag som chippar bilar och en säger att dom har inte
haft några återkopplingar om problem efter trim.
det andra säger att dom inte chippar MQB baserade bilar pga risk för turboras..

MVH
roger

Turbon i din är en IS38, den verkar vara lite lurig. Många som som verkar få ras om man inte använder rätt firma. Men den ger fina effekt siffror.

:)

Crille82
2017-11-12, 10:57
Vad det gäller turbohaveri så verkar det ha mer med bristfällig kvalitet att göra än om bilen är uppdaterad. Känner till fall där etablerade tuners uppdaterat och även fall med bilar som inte varit uppdaterade.

Som etablerad firma borde man informerat kunden om omständigheterna innan uppdatering så denne kunde tagit ett beslut utifrån det. Gjordes inte ett specifikt fall, firman var heller inte intresserad av att hjälpa till på något sätt. Klent med tanke på att man dessutom är auktoriserad märkesverkstad.

Garantin gällde inte då bilen var uppdaterad, blev dyrt för kunden.

Mex165
2017-11-12, 19:13
Dom seriösa filerna som används varken skadar eller förstör något på bilen, det är ägaren och tillverkaren om står för den biten...
Så att tuning-firman har egentligen ingenting med motor/turbo problem att göra.

Men absolut skall man informera om att tuning häver garanti, men det gör också ett olje-byte på "fel" verkstad.
Det finns dock tuning-filer som ser ut som original = flaggas inte vid uppkoppling mot ODIS tex...

Dom som skall ha mest möjlig effektökning eller tuning generellt till lägsta möjliga pris, är inte inkluderat i detta, dom är ute och cyklar sedan länge (och mer cykling blir det)..!

mangewide
2017-11-12, 22:04
Dom seriösa filerna som används varken skadar eller förstör något på bilen, det är ägaren och tillverkaren om står för den biten...
Så att tuning-firman har egentligen ingenting med motor/turbo problem att göra.

Men absolut skall man informera om att tuning häver garanti, men det gör också ett olje-byte på "fel" verkstad.
Det finns dock tuning-filer som ser ut som original = flaggas inte vid uppkoppling mot ODIS tex...

Dom som skall ha mest möjlig effektökning eller tuning generellt till lägsta möjliga pris, är inte inkluderat i detta, dom är ute och cyklar sedan länge (och mer cykling blir det)..!

Vilken firma är det som kan ha tuning filer som ser ut som original?!, aldrig hört talas om.

Sen vilka firmor hänvisar du till är det "bättre"? :)

Crille82
2017-11-12, 23:13
Dom seriösa filerna som används varken skadar eller förstör något på bilen, det är ägaren och tillverkaren om står för den biten...
Så att tuning-firman har egentligen ingenting med motor/turbo problem att göra.

Men absolut skall man informera om att tuning häver garanti, men det gör också ett olje-byte på "fel" verkstad.
Det finns dock tuning-filer som ser ut som original = flaggas inte vid uppkoppling mot ODIS tex...

Dom som skall ha mest möjlig effektökning eller tuning generellt till lägsta möjliga pris, är inte inkluderat i detta, dom är ute och cyklar sedan länge (och mer cykling blir det)..!

Man kan väl säga så här, hade jag sysslat med uppdatering så hade jag vart väldigt tydligt kring omständigheterna gällande modeller med välkända hårdvaruproblem. I synnerhet om jag agerat auktoriserad serviceverkstad åt bilmärket. Annat vore, så att säga, att be om missnöjda kunder och badwill.

Ett redan dåligt turboaggregat håller knappast bättre av högre laddtryck, det är givet. Nybilsgarantin upphör inte att gälla man väljer att serva på en icke märkesverkstad.

Premis
2017-11-13, 22:05
Dom seriösa filerna som används varken skadar eller förstör något på bilen, det är ägaren och tillverkaren om står för den biten...
Så att tuning-firman har egentligen ingenting med motor/turbo problem att göra.

Men absolut skall man informera om att tuning häver garanti, men det gör också ett olje-byte på "fel" verkstad.
Det finns dock tuning-filer som ser ut som original = flaggas inte vid uppkoppling mot ODIS tex...

Dom som skall ha mest möjlig effektökning eller tuning generellt till lägsta möjliga pris, är inte inkluderat i detta, dom är ute och cyklar sedan länge (och mer cykling blir det)..!

Seriösa filerna?

Trim kan inte ge skador på motor?

Oljebyte på fel verkstad?

Frågorna är så många .......

mangewide
2017-11-14, 06:46
Seriösa filerna?

Trim kan inte ge skador på motor?

Oljebyte på fel verkstad?

Frågorna är så många .......

Och svaren är några.. ;)

Premis
2017-11-14, 07:33
Och svaren är några.. ;)

Eller inga i vanlig ordning.

CupRacing
2017-11-14, 10:23
Det finns flertalet som trimmat sina Golf R, Cupra, Audi S3 (delar samma grundmotor).

Filerna som som säljs i Sverige är milt sagt av varierande kvalité… Jag har sett och kört mot Steg2 trimmade bilar som gått som en original likväl som tuners som troligen ställer på för mycket laddtryck / tändning vilket har lett till att bilarna dör värmedöden efter någon enstaka repa och rasat turbo.. Finns såklart några enstaka tuners som faktiskt är duktiga och lyckas använda moderata laddtryck och ändå få ut effekt.

Har man en ny bil (inom garanti) och är orolig. Behåll den original, det är ”pay to play” som gäller.

Det finns dock några alternativ som är ”osynliga” för VW men som kräver demontering inför verkstadsbesök.

ABT Sportsline Tuningmodul
MTM Tuningmodul
Burger Tuning JB1 / JB4 (olika avancerade enheter) där JB4 är den mest avancerade på marknaden.

All flashning av styrboxen kan plockas fram och ses av VW (ODIS).
Även om man kör original är det ytterst viktigt att man låter oljetempen komma upp till 90 grader innan man belastar motorn och turbon. Oljebyten på 700 – 1500 mil max är också att rekommendera.

Min har nu rullat 4400 mil.

Oljebyte: 900 mil
Service: 1600 mil
Oljebyte: 2500 mil
Service 3300 mil
Oljebyte 3900 mil

Dags för oljebyte snart igen…

bmptsi
2017-11-19, 13:07
Jepp, som redan skrivits. Alltid optimerat mina bilar och hittills aldrig haft några ras, hänger mycket på hur man kör och att man inte väntar för länge mellan oljebytena. Och inte väljer den billigaste optimeraren med den högsta effekten heller...
Min har nu rullat över 4000, div bankörning osv, inga problem.
Men visst, oroar man sej, ska man nog bara strunta i det. Är ju inte så att de går direkt dåligt utan optimering :)

Crille82
2017-11-19, 16:46
Nu handlar det inte om att uppdaterade bilar i allmänhet rasar, för de gör de inte, Men många nyare Golf R (och även 1.8 TSI/TFSI) har fabrikationsfel på turbon och många rasar, oavsett om de är uppdaterade eller inte, även om man byter olja onödigt tätt.

Var och en gör givetvis som de vill. Personligen tycker jag det är onödigt att utmana ödet när man vet oddsen är dåliga...

bmptsi
2017-11-20, 09:34
Jo men som jag lyckats läsa mej till, verkar det varit en tidig batch med turbos till s3, r och cupra som var drabbade. Men visst, tycker man ändå det verkar chansartat ska man ju hoppa över det.